Een aantal jaren terug bedachten de strategen in Stuttgart dat het anders moest. Een jonger publiek moest bediend worden met een combinatie van sportiviteit en lifestyle. De Mercedes-Benz B-Klasse en A-Klasse werden een stuk strakker vormgegeven dan voorheen, waarbij voornamelijk die laatste geen enkel raakvlak meer had met de mini-MPV die opgevolgd werd. De verjongingskuur voor de instapmodellen betekende een daverend succes en een heel nieuw publiek dat zich aangesproken voelde door het Duitse merk.
Reden genoeg om al uit te breiden met een vierdeurs coupé, shooting brake en cross-over. En daar komt nu een heuse SUV bij, die desgewenst zeven zitplaatsen heeft te bieden. We gaan een week op pad met de GLB 200, om te ontdekken of de auto iets toevoegt op het toch al niet klein uitgevallen aanbod van Mercedes' instapmodellen.
Toen een kleine SUV boven de GLA werd aangekondigd, kwam de geruchtenmachine op gang. Fictieve tekeningen van een kleine Geländewagen deden de ronde en de eerste spy shots waren hoopgevend. Toen de GLB uiteindelijk onthuld werd, betekende dat voor de reikhalzend uitkijkende liefhebbers van stoere SUV's een teleurstelling. De auto was voornamelijk erg groot, maar beduidend minder mini G-Klasse dan was voorzien. Toch is het veruit de hoekigste compacte Mercedes die je kunt krijgen, terwijl het ontwerp goed aansluit bij dat van de overige familieleden. Een vleugje GLC, GLA en B-Klasse zie je in de details terug.
Met de juiste optiepakketten maak je er nog steeds een hele stoere verschijning van, maar onze testauto houdt het liever zakelijk. Het Berggrijs metallic is gecombineerd met de standaard 17 inch wielen uit het Style Plus pack. Door wat optisch bedrog lijkt het schoeisel uit vijf zilverkleurige spaken te bestaan, maar er zitten nog zwarte panelen tussen. Die zijn weer goed voor het verbruik, zoals later blijkt. De auto leent veel designkenmerken van de andere familieleden, maar heeft voornamelijk vanaf de C-stijl een heel eigen ontwerp toebedeeld gekregen. Opvallend is het knikje vanaf de achterportieren, wat het geheel wat speelser doet ogen. Standaard is de GLB voorzien van aluminium roof rails en een stoere (maar neppe) bodemplaat aan voor- en achterzijde in dezelfde optiek. Kruis vooral het privacy glas aan op de optielijst, daarmee maak je de looks van de SUV net wat overtuigender.
Het is knap hoe Mercedes de vrijwel identieke dashboards van alle kleinere Benzen in elk model een uniek karakter meegeeft. Zo is het dashboard van de GLB bijna volledig hetzelfde ingedeeld als dat van de A-Klasse, maar door de iets andere opbouw en afwijkende sierlijsten weet het geheel toch een eigen indruk achter te laten. Hoewel onze testauto meer dan 58 mille kost, zijn de materialen niet overal even overtuigend. Zo kraakt het kunststof van de deurgrepen, ook als je daar met je elleboog tijdens het rijden op rust. Ook het materiaal dat rond de middenconsole is aangebracht is hard en oogt goedkoop. In GLB's met luxere interieurpakketten zijn alle genoemde delen van veel hoogwaardiger materiaal in aluminiumoptiek. Daarmee komt het geheel een stuk luxueuzer over en voelt het meer solide aan. Maar het is jammer dat dit bij een dergelijke dure auto niet standaard het geval is.
Wat blijft is het fijne MBUX multimediasysteem met bijbehorende digitale tellers. MBUX kan met stem, via het touchscreen of touchpad en met de stuurknoppen bediend worden. Het systeem zijn we inmiddels al vaak tegengekomen en in iedere test-Mercedes weet het weer te overtuigen.
De GLB is bedoeld als gezinsauto, waarmee je flinke afstanden kunt maken. Wat dan helpt, zijn comfortabele zetels. En gelukkig weet de SUV die te bieden, want ze zijn zacht en uitgebreid te verstellen. Daarnaast is de zitting uit te schuiven en kun je de lendensteun elektrisch bedienen.
De voorstoelen kun je met een gerust gevoel naar achteren schuiven, want de achterpassagiers baden in ruimte. Gezien de vorm van de auto is de hoeveelheid hoofdruimte geen verrassing, maar ook aan beenruimte schort het niet. Mercedes-Benz had er nog voor kunnen kiezen om drie separate zetels te plaatsen. Gezien de hoeveelheid ruimte die aan beide zijden van de achterbank overblijft, zou dat best gepast hebben en het maakt het plaatsen van drie kinderzitjes net iets gemakkelijker. Nu moet de passagier in het midden iets inleveren aan ruimte, maar over de gehele linie mag er niet geklaagd worden.
Doordat het Style Plus pakket is aangevinkt, kun je de achterbank gemakkelijk verschuiven. Zo kun je kiezen voor meer beenruimte, of meer bagageruimte. Optioneel zijn er ook twee extra zitplaatsen in de bagageruimte te creëren, die als ze niet gebruikt worden in de bagagevloer geklapt worden. Net zoals dat voor iedere directe concurrent geldt, zijn die stoelen voornamelijk geschikt voor kleinere personen. Op de testauto zijn de extra stoelen niet aanwezig en daardoor beschikken we ongecompliceerd over de riante bagageruimte van 560 liter. De achterbank klap je gemakkelijk met een hendeltje naar beneden, waardoor ook nog eens een vlakke laadvloer ontstaat. Bovendien is de opening van de bagageruimte bijzonder hoekig, wat het inladen vergemakkelijkt.
De GLB heeft dezelfde motoren te bieden als de overige compacte modellen. Standaard is de SUV voorzien van een zeven- of achttraps automaat, afhankelijk van de gekozen motorisering. We stappen lekker in het midden van het benzinegamma in, met de 163 pk sterke GLB 200. Die motor weet voldoende kracht te bieden om de GLB eenvoudig door het verkeer te bewegen, maar we beseffen ons ook dat dit eigenlijk het minimale aan pk's is dat je moet hebben in deze auto. Het is niet dat je kracht tekort komt, maar wanneer je veel van de motor vraagt, laat de 1.3 liter behoorlijk rauw van zich horen. Omdat de testauto genoeg kracht en koppel biedt, is dat forceren zelden nodig. En dan blijkt de motor een prima combinatie met de uit de kluiten gewassen GLB, want op koerssnelheid hoor je bijna geen motorgeluid. Ondanks de forse afmetingen weet je de SUV ook zeer gemakkelijk te manoeuvreren, zowel bij straatje keren als tijdens het bochtenwerk.
De besturing is lichter dan je bij een dergelijke auto zou verwachten, maar direct genoeg om de auto goed te kunnen plaatsen. Door de lange wielbasis en iets softere afstelling is de GLB de meest comfortabele compacte Mercedes. De auto blijkt daarnaast goed geïsoleerd, zodat je in alle rust naar je bestemming zoeft. Wat ook meehelpt, is dat de 1,3 liter benzinemotor lekker zuinig is. Dat komt onder meer door de bescheiden maat wielen en prettige Pirellli Scorpions waarop de auto is gezet. We bereiken uiteindelijk een testverbruik van 1 op 17 en samen met de tankinhoud van 52 liter betekent dat een actieradius van ruim 880 km.
Mercedes-Benz zag het succes van andere zevenzitters als reden om die configuratie ook bij de GLB te bieden. Geheel in de trend van het moment is de keuze logischerwijs op een SUV-carrosserie gevallen. De gedoodverfde premium concurrent is de wat oudere BMW 2 Serie Gran Tourer, maar als je de zeven zitplaatsen geen must vindt is de Volvo XC40 ook van de partij. Daarnaast vormen de Seat Tarraco, Volkswagen Tiguan en de Peugeot 5008 een bedreiging voor Mercedes' ruimtewonder.
Wat al die modellen met elkaar gemeen hebben, is dat ze stukken goedkoper zijn dan de Benz. Voor de vanafprijs van een GLB heb je een compleet uitgeruste concurrent, want de Mercedes gaat niet weg voor minder dan 49.000 euro. De testauto is niet bijzonder luxe uitgerust, maar het aankruisen van de broodnodige opties resulteert in een niet malse rijklaarprijs van 58.225 euro. Het iets efficiënter uitkiezen van optiepakketten zorgt ervoor dat je voor datzelfde bedrag ook een veel luxer uitgevoerde GLB op de stoep kunt hebben staan, want Mercedes biedt een aantal zeer aantrekkelijke Business Solutions uitvoeringen.
Het neemt niet weg dat je bereid moet zijn om diep in de buidel te tasten voor het vlaggenschip van de compacte Mercedessen. Hoeveel mensen daartoe bereid zijn, moet blijken. Maar diegenen die de keuze maken kunnen rekenen op ruimte, comfort en een unieke uitstraling.