Met de meest recente uitbreiding op het GL-thema heeft Mercedes-Benz een passend antwoord op de BMW X1 en Audi Q3 gevonden. De GLA-Klasse is geen onbelangrijk model, de nichemarkt voor kleine SUV's floreert nog steeds. Sinds de verkoopstart in maart 2014 zijn er al 571 exemplaren over de toonbank gegaan, terwijl de definitieve line-up pas sinds kort volledig is. Mercedes-Benz heeft namelijk onlangs nog een aas uit de mouw geschud; de GLA 180 CDI. Met dank aan de zuinige dieselmotor van alliantiepartner Renault is de Mercedes de enige strijder met 20% bijtelling. Wij reden de kleine GLAdiator als aantrekkelijk geprijsde Lease Edition.
Na de succesvolle A-Klasse revival mengt Mercedes-Benz zich nu ook in de strijd om de kroon in het compacte SUV segment. Dat doet het merk niet door zijn rivalen klakkeloos te imiteren, maar met een model dat van het gangbare schema afwijkt. Qua lengte en breedte zit de Mercedes precies tussen de BMW X1 en Audi Q3 in, maar met een hoogte van 1494mm is de GLA een stuk lager. En dat zie je ook. Door de afwijkende afmetingen en proporties oogt de GLA een stuk platter en breder dan zijn medestrijders. Je zou ook 'stoerder' kunnen zeggen. Dankzij deze zelfstandigheid is de Mercedes beter gewapend tegen directe vergelijkingen; je kunt de GLA niet lijnrecht tegenover de X1 en Q3 zetten. Ook een Volvo V40 Cross Country of Nissan Qashqai kunnen tegen deze 'verdeel en heers' tactiek niet samenspannen.
Qua design volgt de GLA keurig de contemporaine huisstijl van Mercedes-Benz met centrale ster in de grille en moderne lichtarmaturen. Bumpers met zwarte en aluminiumkleurige inzetstukken zorgen voor voldoende onderscheid met de A-Klasse. Daar deelt de GLA niet alleen de ontwerpstijl, maar ook de techniek en uitrustingspakketten mee. Wat dat laatste betreft heb je met de Lease Edition weinig redenen tot klagen. Standaard is de auto met het Style- en zitcomfortpakket uitgerust. Daar horen onder andere 17 inch lichtmetalen velgen, een hoogglans zwarte dakreling, een licht- en regensensor, lederen multifunctioneel stuurwiel, sierdelen in carbonstructuur, zwarte interieurhemel en verlichte instaplijsten bij. Ook de lederlook 'ARTICO' stoelbekleding, het Audio 20 Becker Map Pilot systeem en bi-xenon verlichting zijn bij de Lease Edition inbegrepen. En voor de verandering is de Mercedes-Benz niet eens zo duur. Met 38.295 euro is de Lease Edition zeer scherp geprijsd. Veel duurder dan dat wordt het ook niet, de enige optie op onze testauto is de metallic lak à 714 euro.
Voor het bovenstaande bedrag krijg je dus een relatief luxe uitgeruste auto mee. Maar juich niet te vroeg. Wie de Lease Edition kiest gaat akkoord met een confectiepak. Het individualiseren van de auto is uit den boze. Wil je af-fabriek andere velgen? Niet mogelijk. Echt leer in plaats van lederlook? Niet mogelijk. Automatische airco? Niet mogelijk. Liever Comand in plaats van Becker Map Pilot? Je raadt het al: niet mogelijk. De doorgaans lange lijst met dure opties is bij de GLA 180 CDI Lease Edition vervangen door twee keuzemogelijkheden; op het bestelformulier vink je een kleur en transmissie aan. Dat soort fratsen zijn we niet van Mercedes gewend. Wie meer keuzevrijheden wenst moet de Lease Edition noodgedwongen links laten liggen. Voor de terughoudende mens is de Lease Edition echter een aanrader.
Het interieur van de GLA komt grotendeels overeen met dat van de A-Klasse en CLA. Daarmee heeft het deels ook dezelfde sterke en minder sterke punten. Zo oogt het dashboard dankzij de bekende Mercedes-uitstraling en frivole details best hip. Maar het nieuwe is er inmiddels een beetje vanaf. In vergelijking met de reusachtige schermen van de S-Klasse voelt het binnenste van de GLA een beetje gedateerd aan. Dat komt vooral op het conto van het krenterige Audio 20 scherm. Met een formaat niet groter dan een iPhone 6, dikke randen en grove pixels doet het afbreuk aan de merkbeleving. Het Comand systeem is veel hoogwaardiger, maar helaas niet leverbaar op de Lease Edition. Qua interieurruimte weet de GLA wel bonuspunten te pakken. Voor de oudere medemens is vooral de hogere zitpositie aangenamer. Verder is de Mercedes met name op de achterbank een stuk ruimer dan de A-Klasse. Instappen gaat makkelijker en je zit minder snel met je kruin tegen het plafond aan. Ook de kofferbak is met een inhoud van 421 liter praktischer.
Niet alleen de leaserijder profiteert van de nieuwe GLA 180 CDI, ook de particulier is voordeliger uit. In basistrim kost de nieuwe instapdiesel 1.801 euro minder dan de GLA 200 CDI. Je levert dan wel 27pk en 40Nm in. Mercedes puristen zal het daarnaast een doorn in het oog zijn dat de welbekende 2143cc OM 651 dieselmotor door het kleinere 1461cc blok van alliantiepartner Renault vervangen wordt. Rijd je dan nog wel met een echte Mercedes? Jazeker. De Duitsers hebben voel- en hoorbaar veel moeite gedaan om het Franse blok Duits karakter aan te leren. Tijdens de test waren we in de gelegenheid om exact hetzelfde blok in een Renault aan de tand te voelen. De kleine finesses komen dan overduidelijk naar boven drijven. In de GLA tokkelt het blok des Mercedes en is het beter gedempt. Ook komt de auto makkelijker van zijn plek en klinkt het blok bij hogere toerentallen minder rauw dan in de Renault.
Mercedes koppelt daarnaast zijn eigen versnellingsbakken aan de motor. De handmatige zesbak heeft vrij lange overbrengingen en dat brengt veel rust in de auto. Je kunt relatief schakellui rijden en op snelwegtempo draait de Franse motor minder toeren dan in een vergelijkbaar gemotoriseerde Renault. Dat draagt sterk bij aan het overheersende luxe rijgevoel in de Mercedes. Ook de op comfort gerichte stuur- en onderstelafstemming versterkt het comfortabele en ontspannen rijkarakter. De veerwegen van de GLA zijn langer dan in de A-Klasse en absorberen drempels en soortgelijke oneffenheden met meer souplesse. Het is niet zo'n vermoeiende auto als de sportief afgestelde A-Klasse. Met een sprinttijd van nul naar honderd in 12 tellen ben je bij het stoplicht wellicht niet als eerste weg, maar daar moedigt de Mercedes ook niet toe aan. Rustig en beheerst van A naar B cruisen is meer zijn domein. Dat heeft onbewust een positief gevolg op het brandstofverbruik. Met een gemiddeld testverbruik van 4,7 liter per 100 kilometer zul je met de GLA 180 CDI niet vaak hoeven tanken.
Met de GLA heeft Mercedes-Benz een comfortabel alternatief voor de BMW X1 en Audi Q3 op de markt gezet. Dankzij de lagere daklijn en afwijkende proporties heeft de Mercedes een zelfstandig karakter gekregen. Je kunt 'm moeilijk in een hokje plaatsen. Het is geen SUV, maar ook geen opgetuigde hatchback met zwarte bumpers. Vlees noch vis dus? Welnee, de GLA eet van meerdere walletjes. Het is in de eerste plaats een ruimere en comfortabele optie voor merktrouwe klanten die een A-Klasse te sportief vinden. Je stapt niet direct in zo'n hoge SUV, maar profiteert wel van diens voordelen. Tegelijkertijd zouden dezelfde voordelen weleens Audi Q3 en BMW X1 rijders over de streep kunnen trekken.