Mercedes-Benz CLA
180 BlueEfficiency

Wilbert Huls - 20 november 2013

Verjongingskuur

Waar vroeger bepaalde merken gemaakt leken te zijn voor bepaalde bevolkingsgroepen, vervagen die bedachte hokjes en vakjes steeds meer. Mercedes-Benz doet er nu zelf ook alles aan om van het beeld af te komen dat ze alleen auto's maken voor gearriveerde mensen. Dat doet het Duitse merk met hippe, moderne auto's die duidelijk een breder publiek aanspreken. De verjongingskuur werd al ingezet met de nieuwe B-Klasse en A-Klasse, maar met de CLA wordt een geheel nieuwe troef gespeeld in de compacte middenklasse. De sedan, die met sportieve lijnen geschetst is, moet ook jongere mensen over de streep trekken om in een Mercedes te stappen.

Coupé Leicht

De naam van de auto verraadt al een beetje in welke hoek we de CLA moeten plaatsen. De afkorting Coupé Leicht zijn we immers al vaker tegengekomen bij de modellen met een sportieve inslag, zoals de CLC en CLS, de A geeft in dit geval aan dat deze auto een directe bloedverwant van de A-Klasse is. Op het eerste gezicht lijkt de CLA bijna een klasse hoger gepositioneerd te kunnen worden, maar de schijn bedriegt. Met grotere overhangen is de CLA weliswaar 34 centimeter langer, maar de wielbasis is exact gelijk aan die van de A.

De grote vormen bij lampen, grille en ster kennen we van de hatchback, al zijn ze echt anders gevormd. Naar achteren toe buigen de lijnen van de auto sterk af, waarmee Mercedes de C uit zijn naam kan verantwoorden, om de auto enigszins praktisch te houden springt het kofferdeksel weer wat omhoog in het lijnenspel. Naast het uiterlijk, vaart ook de luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) hier wel bij, zeker bij onze BlueEfficiency Edition, waar deze slechts 0,22 bedraagt. De laagste waarde die bij een massaproductie-auto te vinden is. Enige nadeel is dat de CLA het in deze uitvoering het met (te) kleine wieltjes moet doen, maar dit setje kan natuurlijk prima gebruikt worden voor de winterbanden.

Hip, maar bekend

Wie zijn publiek wil verjongen zal daar zeker ook in het interieur rekening mee moeten houden en dat is te zien. Hetzelfde interieur als bij de A-Klasse doet hier dienst, waarbij de uitvoering voor een eigen gezicht zorgt. Vooral het zilvergrijze paneel met een lijnstructuur vonden we stijlvol. Met de bekende Mercedes-uitstraling van de voorbije jaren en frivole details staat er een hip geheel. Zo zien de knoppen op de middenconsole en de tellers er vertrouwd uit, maar geven de ronde SLS-achtige ventilatieroosters en het 'losse' navigatiescherm er een nieuwe draai aan. Dat scherm deed ons eerst wat aarzelen. Waar netjes weg- en afgewerkt vandaag de dag de modus is geworden, kijk je even raar tegen zo'n scherm aan, maar bij nader inzien moeten we zeggen dat hij juist de lijnen breekt en ervoor zorgt dat het dashboard niet zo'n massief geheel wordt. Het scherm is goed te bedienen met de Comand-knop tussen de voorstoelen, maar toch vinden we het jammer dat het geen touchscreen is. De afstand tot het scherm is ideaal en juist dat gemak dient de jonge mens.

Onder de maat

Ondanks de verschillende soorten materialen oogt het interieur niet te druk. Ook is de afwerking dik voor elkaar. De stoelen zijn een perfect voorbeeld van de goede lijn die Mercedes te pakken heeft. Met een paar simpele stiksellijnen wordt het effen zwarte materiaal omgetoverd tot een mooi dessin. Los van de bekleding zijn de stoelen overigens al een lust voor het oog met de stevig aangezette steundelen en de hoofdsteunen die één zijn met de rugleuning. De verstelling is geheel handmatig, maar voldoet prima. Voor de prijsbeheersing bij een auto voor een jonger publiek is dat een verstandige keuze. Op de achterbank is er helaas minder reden tot een lofzang. De ruimte is voor een volwassene te beperkt om het lang vol te houden, met name de hoofdruimte is door de aflopende daklijn onder de maat. Letterlijk. Dat doet ons direct al even fantaseren over een extra carrosserievariant die dat probleem op zou kunnen lossen. Wij zouden een Shooting Brake wel zien zitten in ons land. Een dikke Benz, 20% bijtelling en flink wat ruimte voor de Hollandse huisvader. You do the math.

In de uitrusting komen we allerlei prettige zaken tegen. De navigatie, multimedia-ondersteuning, stuurwielbediening en Tempomat voegen veel gerief toe. In het rijden doen diverse actieve veiligheidssystemen een duit in het zakje. Zo volgen er waarschuwingen wanneer je te dicht op je voorganger zit, je zonder richting aan te geven je rijbaan verlaat en wanneer er iets in je dode hoek zit. Zowel visueel, auditief als sensitief word je gewaarschuwd. Over het algemeen prettig, al kan het soms ook wel een beetje op je zenuwen gaan werken wanneer er in druk verkeer steeds voor je in- of uitgevoegd wordt, of in het geval van wegdekreparaties die soms aangezien worden voor de wegmarkering. De verkeersbordenlezer is daarentegen feilloos. Naast de standaardsituaties worden ook afwijkende maximum snelheden - of juist het einde daarvan - herkend bij wegwerkzaamheden. Bij een brede weg wordt zelfs een bord enkele rijbanen verderop correct opgemerkt.

Jonger karakter

Het comfort vanuit de hulpsystemen merken we terug in het rijkarakter van de CLA, al is het duidelijk niet het overheersende comfort van de grote limousines met de ster. Deels komt die verklaring vanuit het type en formaat auto, maar los daarvan is de auto meer een allrounder dan zijn grote broers. Dat moet ook wel, want dat is het aan de sportieve lijnvoering en de nieuwe doelgroep verplicht. Toch gaat het ook te ver om de CLA sportief te noemen. Met de Eco-knop uitgeschakeld wil de Benz aardig van zijn plek, maar het blijft natuurlijk een 180 BlueEfficiency. Dat betekent 122 pk op een auto van 1.290 kg. Wie toch minder tijd dan de - helemaal niet verkeerde - 9,9 seconden wil gebruiken om op 100 km/h te raken, heeft voldoende keuze. Met drie andere benzinemotoren (tot 211 pk) en twee dieselmotoren (136 en 170 pk) is er voor elk wat wils. Zelfs de liefhebber van hardcore sportief kan worden bediend met de CLA45 AMG, die 360 pk in de schaal legt.

Deze CLA ligt aangenaam stabiel op de weg, ook bij hoge snelheden of een stevig ingedraaide bocht. Wel verlang je op die momenten naar een tikkeltje scherpere stuurrespons. Het is deze 20%-bijteller natuurlijk vooral te doen om de uitstoot binnen de perken te houden en dat lukt hem vrij aardig. Met 6,0 liter per 100 kilometer zet de CLA in zijn klasse een nette praktijkprestatie neer, ook al geeft het boekje nog een liter minder aan voor de 180 BE. De 40 liter metende tank zorgt echter wel dat je frequenter langs de pomp moet dan bij de niet-BlueEfficiency, die kan namelijk 25% meer brandstof meenemen, tegen 8% meer verbruik.

Voor jong en oud

Dit jaar is deze CLA180 BE nog goed voor 20% bijtelling, maar dat is helaas voor Mercedes-Benz binnenkort voorbij. Beide dieselmotoren kunnen echter voorlopig nog vooruit en dat zullen zakelijk bekeken de meest interessante motoriseringen zijn. Het is zeker een auto die een nieuw publiek kan aanspreken. De prijzen zijn nog te overzien met een begin op 32.500 euro, al kunnen zoals gebruikelijk de opties wel fors aantikken. Voor dat geld heb je wel een auto die optisch niet onderdoet voor auto's uit de middenklasse en een echte Benz is. De kwaliteitsbeleving is hoog en de rijervaring is comfortabel, zonder overdadig te zijn. Wie niet om de bijtelling maalt, kan de standaardwielen van de Urban Line er mooi op laten zitten en dat maakt het exterieurplaatje perfect. Wie de ruimte op de achterbank voor volwassenen nodig heeft, zal de CLA links moeten laten liggen. Hetzelfde geldt voor mensen die bij de instapmotoren prestaties verwachten die één-op-één overeenkomen met het sportieve uiterlijk. Voor alle anderen kan de coupé-achtige sedan zomaar eens een interessante nieuwe speler zijn. Mocht onze wens van de CLA Shooting Brake werkelijkheid worden, dan kon het nog wel eens meer dan gewoon interessant worden. Voor jong én oud.

  • Kwaliteitsbeleving
  • Goede wegligging
  • Net verbruik
  • Geen touchscreen
  • Ruimte achterbank
  • Prestaties minder dan uiterlijk