In 1997 betrad Mercedes-Benz voor het eerst de markt van de MPV's met de A-klasse. Deze rol werd in 2005 overgenomen door de B-klasse. Inmiddels zijn we aanbeland bij de derde generatie van dit model, waarbij Mercedes een wat sportievere koers gaat varen.
De B-klasse was nooit echt bedoeld als een dynamisch wonder. Een MPV dient ten slotte toch vooral praktisch bruikbaar en comfortabel voor zijn inzittenden te zijn. De tijden zijn echter veranderd, want steeds vaker kiezen mensen die dergelijke eigenschappen zoeken in een auto voor een stoer uitziende cross-over of SUV. Mercedes gooit het roer dus om en zet de B-klasse in de markt als 'Sports Tourer', waarbij het merk ernaar streeft om zowel in het uiterlijk als de rijeigenschappen meer dynamiek door te laten schemeren. Is Das Haus hierin geslaagd en kan de B-klasse mogelijk weer marktaandeel terug gaan winnen? Wij nemen de proef op de som met de nieuwe B180d in een AMG-outfit.
Zet de nieuwe B-klasse naast het vorige model en het valt meteen op dat Mercedes werk heeft gemaakt van het doel om de B een dynamischer en meer samenhangend voorkomen te geven. Hij ziet er duidelijk wat agressiever uit dan voorheen en het design is meer in lijn gebracht met de rest van de modellen van Mercedes. De lijnen zijn scherper getekend en de verhoudingen lijken beter te kloppen dan bij zijn voorganger. Deze was tamelijk conservatief en behoudend vormgegeven, waardoor er voornamelijk een ouder koperspubliek op afkwam. Onze testauto is alles behalve conservatief en behoudend. Met de toevoeging van het AMG-pakket is de B voorzien van grotere luchtinlaten in de voorbumper, dikker aangezette sideskirts en een achterbumper met twee prominente uitlaten en een heuse diffuser. Om het af te maken is de testauto voorzien van witte lak met contrasterende zwarte details en 18-inch wielen met zwarte accenten. Het voorheen ietwat oubollige karakter van de B-klasse is als sneeuw voor de zon verdwenen. De MPV is een auto geworden waar je ook als young professional prima mee gezien kunt worden. Buiten dat de B-klasse er een stuk gelikter uitziet, is er met het nieuwe design ook een functionele winst geboekt. Zo is de aerodynamica verbeterd, waardoor de Cw-waarde iets is gedaald. Dit leidt ertoe dat het windgeruis is gereduceerd en de auto iets zuiniger is geworden. De nieuwe B-klasse pakt wat betreft het exterieur dus veel winstpunten, zowel op esthetisch als functioneel gebied.
Het interieur van de B-klasse heeft eveneens een behoorlijke metamorfose doorgemaakt. In grote lijnen lijkt het nu op dat van de A-klasse, maar toch zijn er nog een aantal nuanceverschillen. Zo zijn de luchtroosters van de B bijvoorbeeld uitgevoerd in een turbinelook, wat er zeker met de optionele sfeerverlichting erg stijlvol uit ziet. De afwerking is bovendien zeer goed voor elkaar. De gebruikte materialen zien er hoogwaardig uit en geven de premium beleving die je mag verwachten van een Mercedes. Wel is het zwarte plastic op het dashboard en de middenconsole vrij krasgevoelig. Het sportieve thema van het exterieur van de testauto wordt in het interieur voortgezet met rode contrasterende stiksels, het AMG-sportstuur en sportstoelen die uitgevoerd zijn in een combinatie van leer en alcantara. Door de toevoeging van het glazen panoramadak doet het interieur zeer ruimtelijk aan. In de B-klasse zit je voorin royaal, met meer dan voldoende instelmogelijkheden voor de stoelen. Ook achterin kunnen volwassenen prima zitten, met voldoende ruimte voor hoofd en benen. Mocht je nog twijfelen tussen de A- en de B-klasse, dan is dit zeker een punt om in je afweging mee te nemen. De A-klasse is echt een stuk krapper bemeten dan zijn hogere broer.
Mercedes heeft de B-klasse ook voorzien van het nieuwe multimediasysteem MBUX. We kenden het al van de A-klasse en ook hier werkt het fantastisch. De interface ziet er gelikt uit en is op meerdere manieren te bedienen: met het touchscreen, het touchpad op de middenconsole of de aanraakgevoelige knoppen op het stuur. Het valt te prijzen dat Mercedes de bestuurder in dit opzicht meerdere mogelijkheden geeft. Tijdens het rijden werken fysieke knoppen vaak namelijk net iets fijner dan een touchscreen. Ook de uitgebreide voice-control werkt mee aan het bedieningsgemak. Zeg 'hey Mercedes' en vervolgens kun je verschillende commando's inspreken. Je kunt de auto zelfs de opdracht geven om de stoelverwarming aan te zetten en het panoramadak te openen. Naast het grote centrale scherm is er recht voor de bestuurder eveneens (optioneel, daarover later meer) een 10,25-inch display met digitale tellers aanwezig. Dit scherm kent veel instelmogelijkheden, waardoor alle gewenste informatie getoond kan worden. Als kers op de taart is onze testauto voorzien van een head-up display. Ook hierop kan naar wens verschillende informatie getoond worden, waaronder het verbruik, navigatie-aanwijzingen en zelfs een heuse 'g-force'-meter. Een andere noviteit op de nieuwe B-klasse is het navigeren met 'augmented reality'. Het centrale scherm toont dan een camerabeeld van de weg voor je en geeft daarop met pijlen aan waar je heen moet. Deze manier van navigeren voegt echt iets toe in onoverzichtelijke situaties en werkt uitstekend. Eén indruk staat als een paal boven water: Mercedes-Benz is wat technologie betreft de concurrentie in dit segment ver vooruit.
Diesel wordt tegenwoordig in toenemende mate de rug toegekeerd door automerken, beleidsmakers en consumenten. Desondanks draagt Mercedes-Benz deze brandstof een warm hart toe. De dieselmotor is en blijft voorlopig een interessante optie voor zakelijke veelrijders. In de B180d ligt echter de K9K-krachtbron van Renault met een cilinderinhoud van 1,5 liter. Het gaat om de krachtigste variant van deze motor, met 116 pk en 260 Nm koppel. Voor veel mensen die Duits rijden klinkt het misschien niet echt aangenaam om een Franse motor onder de kap te hebben, maar deze diesel heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen en doet zijn werk in de praktijk op een zeer geraffineerde wijze. In de B-klasse is de motor verder verfijnd, waardoor hij een vloeiende loop heeft en het typische 'tokkelen' van een dieselmotor nagenoeg afwezig is. Bij lagere snelheden pakt het blok lekker op, mede doordat het maximale koppel al beschikbaar is bij 1.750 toeren per minuut. De rappe en soepele 7G-tronic automaat met dubbele koppeling past perfect bij de diesel. Op de snelweg moet de motor er wel iets harder aan trekken, maar voor in Nederland is de 180d adequaat. Deze variant is met name geschikt voor mensen met een rustige rijstijl die veel lange afstanden afleggen. De B180d is ook een heel zuinige auto. Wij reden in stormachtig weer 6,2 liter op 100 km. Onder normale omstandigheden is een praktijkverbruik van 1 op 20 absoluut haalbaar.
De B-klasse is een auto die zich van nature minder leent voor een dynamische rijstijl. Mercedes-Benz heeft ten opzichte van het vorige model echter wel behoorlijke verbeteringen geboekt als het gaat om de rijeigenschappen. De B ligt in de bochten mooi vlak op de weg en voelt op de snelweg tevens zeer stabiel aan. Wanneer je een bocht instuurt laat de auto zich goed plaatsen en de stuurinrichting is mooi progressief. Het AMG-onderstel is misschien wel wat teveel van het goede voor de B-klasse. Korte oneffenheden zijn duidelijk voelbaar en ook op drempels geeft de demping meer dan eens een flinke klap door, ook bij snelheden die onder de norm liggen. Dit past niet echt bij de opzet van de auto. Voor veel kopers zal het normale onderstel dan ook de beste keuze zijn.
Wat betreft het semi-autonoom rijden loopt Mercedes duidelijk voorop in dit segment. De adaptieve cruisecontrol is goed bij de les en verricht zijn ingrepen op een subtiele wijze. In combinatie met de stuurassistent is de B-klasse tevens in staat om zelfstandig inhaalmanoeuvres uit te voeren. Het kwam echter wel een enkele keer voor dat het systeem een behoorlijk heftige remingreep deed, terwijl daar verkeerstechnisch geen directe aanleiding toe was. Desondanks werken de systemen goed samen en zijn ze voor een ontspannen rijervaring absoluut van toegevoegde waarde.
Mercedes-Benz staat nu niet direct bekend als de goedkoopste optie. Dit is ook bij de nieuwe B-klasse het geval. Onze testauto was voorzien van zo'n beetje alle luxe opties die je kunt krijgen, hetgeen de prijs flink opdrijft. De B180d is verkrijgbaar vanaf 40.378 euro en het exemplaar waar wij mee rijden staat in de prijslijst voor 56.130 euro. Dit is fors geld, maar dan ben je wel van alle gemakken voorzien. Aan boord zitten onder meer diverse rijhulpsystemen, stoelverstelling met memory, MBUX met navigatie in 'augmented reality', een head-up display, panoramadak en een 360 graden camera. Deze opties maken dat de B-klasse nog meer aanvoelt als een auto uit een hogere klasse, maar ze zijn niet allemaal even essentieel. Wanneer je kritisch naar de optielijst kijkt, kun je voor tussen de 45- en 50.000 euro al een prima B180d op de oprit hebben staan. Wanneer we naar de prijs van de voornaamste concurrent, de BMW 216d Active Tourer, erbij pakken, dan zien we dat deze al zo'n 2.000 euro duurder is in de standaarduitvoering dan de B180d. Wanneer we hem vergelijkbaar samenstellen als 'onze' B-klasse, komen we ongeveer op dezelfde prijs uit. Gezien het feit dat de B-klasse compleet nieuw is en de 2-serie Active Tourer in zijn huidige vorm alweer een tijdje mee gaat, heeft Mercedes-Benz in dit segment een goede prijsstelling te pakken. Zeker als je kijkt hoe ver de B-klasse wat betreft de technologie aan boord voorloopt. De Golf Sportsvan is een iets goedkopere optie in dit segment, maar dan heb je ook een auto met minder uitstraling dan de Mercedes of de BMW.
Kan Mercedes-Benz er met de B-klasse voor zorgen dat mensen weer geïnteresseerd raken in het voertuigconcept MPV? De markt is altijd iets onvoorspelbaars, maar vast staat dat de nieuwe B-klasse echt op een fors hoger plan staat dan het uitgaande model. Het exterieur is een stuk strakker en vlotter geworden, maar ook wanneer je instapt staat de kwaliteitsbeleving op een ander niveau dan voorheen. Daarnaast is de B-klasse voorzien van de laatste technologie op het gebied van semi-autonoom rijden en MBUX behoort tot de meer geavanceerde multimediasystemen die nu op de markt zijn. Ook is de B-klasse een stuk dynamischer geworden, maar dit gaat op momenten wel ten koste van het veercomfort. Alles bij elkaar opgeteld heeft Mercedes-Benz met de nieuwe B-klasse een aantrekkelijke en praktische auto neergezet, die zeker in de samenstelling van onze testauto ook een jonger publiek aan moet kunnen spreken. We durven alleen nu nog niet te zeggen of hij het gaat winnen van de veelheid aan cross-overs die momenteel beschikbaar is op de markt.