Volkswagen Tiguan
1.4 TSI Connected Series

Joep de Heer - 22 oktober 2016

Volkswagen in hart en nieren

De cross-over is niet meer weg te denken uit het huidige straatbeeld. In vrijwel iedere wijk vindt je er meerdere terug, vooral in gebieden met een wat hoger gemiddeld inkomen. Sinds de introductie in 2007 is de Tiguan een succesnummer van het VAG-concern. De concurrentie - met name uit Azië - ligt op de loer, zeker na de recente introductie van de gefacelifte RAV4 en de splinternieuwe Tuscon en Sportage. Hierdoor is het een behoorlijke uitdaging om de Tiguan aantrekkelijk te houden. Na de kleine facelift in 2011 wordt het nu tijd voor iets compleet nieuws. Zodoende gooit Volkswagen het over een andere boeg als het gaat om design en met een aanzienlijke lijst aan innovaties. Zal dit genoeg zijn om boven de moordende concurrentie uit te stijgen?

Beter uit de verf

Spannend gaat het qua design bij Volkswagen niet snel worden. Hoewel velen het ontwerp van de Volkswagen als tijdloos omschrijven, leunt het in onze ogen tegen het brave en saaie aan. Hoewel smaak een strikt persoonlijke kwestie is, zijn modellen als de Kadjar en de Sportage beduidend leuker van de tekentafel gekomen. Echter, ten opzichte van de het vorige model komt de nieuwe Tiguan wel stukken beter uit de verf. De hoeken zijn scherper geworden, wat de auto een robuustere en stoerdere look geeft. De overeenkomsten met grote broer Touareg zijn hiermee kleiner geworden. Bij het ontwerp van de nieuwe Tiguan is aandacht gegeven aan het lijnenspel rond de auto en de verschillende details. Zo loopt de lijn rond de handvatten van de deuren bijzonder mooi door naar de achterlampen van de auto. Deze achterlampen bestaan vervolgens uit vele driehoekjes die de auto een 'premium' touch geven. Ondanks de anonimiteit van de Tiguan heeft het testmodel gelukkig wel een opvallende kleur meegekregen: het 'Carribbean Blue Metallic' laat ons met een vakantiegevoel instappen.

De MPV onder de SUV's

Het interieurontwerp heeft dezelfde filosofie meegekregen als het exterieur van de auto; er is weinig spannends te vinden, maar de ergonomie is goed in orde. Knoppen zitten waar ze moeten zitten en de panelen zijn strak en netjes opgebouwd. Het is een goed voorbeeld van de Duitse pünktlichheit. Onderscheidend ten opzichte van de concurrenten in zijn klasse is het infotainmentsysteem tussen de klokken. Het scherm ziet er niet alleen erg fraai uit, het is daarnaast ook aanpasbaar aan de persoonlijke voorkeur van de bestuurder. Dit 'Active Info Display' kwamen we eerder tegen in de nieuwe Passat en geeft de auto net een extra stukje premiumgevoel. Om ook thuis op de bank de auto in de gaten te kunnen houden, wordt bij Connected Series een app geleverd die gekoppeld kan worden aan de Tiguan. In één oogopslag kan gekeken worden waar de auto zich op dat moment bevindt en of hij correct is afgesloten. Daarnaast worden alle ritten bijgehouden en kan hier eenvoudig een uitdraai van worden gemaakt. Dit is aantrekkelijk voor de zakelijke rijders die de gereden kilometers moeten registreren.

Op het gebied van ruimte staat de Tiguan sterk. Standaard beschikt de auto over een in twee delen verstelbare achterbank. Zodra de achterbank helemaal naar achteren wordt geschoven, is er voldoende ruimte om minimaal vier lange volwassenen in de auto te laten plaatsnemen. Als 'extraatje' beschikken de personen op de achterbank zelfs nog over een klaptafeltje met bekerhouder. De verstelbare achterbank levert grote voordelen voor de bagageruimte. Indien de achterbank volledig naar voren is geschoven ontstaat een kofferruimte van 615 liter. Zodra de achterbank naar achteren geschoven is, houdt men een kofferruimte van 520 liter. Binnen het segment van midi-suv's is Volkswagen hiermee zeker één van de koplopers. Vergelijkbare concurrenten komen niet verder dan ruim 500 liter aan bagageruimte.

Gemoedelijk

Eenmaal op de weg merken we dat de Tiguan eenvoudig meekomt met het verkeer. De automatische DSG-versnellingsbak doet het goed op de Nederlandse wegen. Passend in het totaalbeeld, is het rijgedrag vooral gemoedelijk en is het stuurgedrag wat afstandelijk. De aanwezige hulpsystemen in deze Connected Series doen hun werk naar behoren. Vooral tijdens filerijden is de Adaptieve Cruise Control erg handig en comfortverhogend.
Minder positief zijn we over de Lane Assist: deze grijpt snel in en maakt het rijden zenuwachtig. Daarnaast geeft dit systeem op de snelweg met regelmaat de melding dat de handen zich niet aan het stuur bevonden, terwijl dit op dat moment wel het geval was. Net als vele andere modellen van Volkswagen staat de Tiguan op het MQB-platform. De afstemming tussen de vering en demping verhoudt goed met elkaar, wat resulteert in comfortabel rijgedrag over hobbels en verkeersdrempels.

Wachten op meer power

Qua motoren heeft Volkswagen het tot nu toe eenvoudig gehouden. Voor de benzinerijders is er keuze uit een 1.4 TSI met 125 pk of 150 pk en voor net dat beetje extra kan er gekozen worden voor de 2.0 TSI met 180 pk. Dieselen kan met de 2.0 TDI met 110 pk of 150 pk. Bij deze varianten kan er voor vierwielaandrijving worden gekozen en voor personen die met regelmaat een trailer of caravan achter de auto hebben, is de 'trailer assist' een interessante optie. Hiermee wordt het in- en uitparkeren met een aanhanger stukken eenvoudiger. Voor een bedrag van ? 28.790 euro staat er al een Tiguan op de oprit en is hiermee een paar duizend euro goedkoper dan zijn voorganger. De versie waar wij mee op stap zijn is de 1.4 TSI met 150 pk, DSG en het Connected Series-pakket. Voor een bedrag van 36.700 euro wisselt deze van eigenaar en heeft daarmee een prima prijs-kwaliteitverhouding, zeker gezien zijn ruime uitrusting. Standaard zit hij al goed in zijn spullen, maar voor de gelegenheid is de auto aangekleed tot een totaalbedrag van 44.395 euro. Voor dit geld krijg je extra's als Park Assist met diverse camera's, een bestuurdersstoel met massagefunctie en een panorama-schuif-/kanteldak. De laatste twee opties zijn onderdeel van het Advance-pakket, dat voor iets meer dan 1.500 euro zeker een aanrader is.

Voor de zakelijke rijder laat de GTE nog even op zich wachten en zal hierdoor niet meer in 2016 te leasen zijn met 15 procent bijtelling. Gecharmeerd van flink wat snelheid en staat de Tiguan op het verlanglijstje? Dan raden we aan nog even te wachten met de aankoop. Volkswagen heeft aangekondigd binnenkort twee nieuwe motorvarianten te introduceren. Namelijk een 2.0 TSI met 220 pk uit de Golf GTI en een 2.0 TDI met dubbele turbo waarbij er 240 pk's onder de kap te vinden zijn. Beide modellen doen er 6,5 seconden over om je naar de 100 km/u te brengen en zullen respectievelijk 47.690 en 54.290 euro gaan kosten. Daarbij krijg je op deze topversies standaard een zeventraps DSG-versnellingsbak en vierwielaandrijving.

Nieuwsgierig naar de toekomst

Al met al krijg je voor een concurrerende prijs een auto die op veel vlakken hoog scoort op praktische inzetbaarheid en ruimte. Daarmee is de Volkswagen trouw gebleven aan haar naam. Wil je echter wat meer indruk maken en ben je op zoek naar spannender looks, dan raden we je aan rond te kijken bij de - rijkelijk aanwezige - concurrenten. Daarbij kan ook de concurrentie uit eigen huis van de Ateca en Yeti worden meegerekend. Of de doelgroep van de Tiguan echt op zoek is naar een spannende auto, valt te betwisten gezien de verkoopcijfers van het model dat hij aflost. We zijn benieuwd of deze Tiguan ook zo'n succesnummer gaat worden.

  • Prettige aandrijflijn
  • Veel binnenruimte
  • Gemoedelijk, comfortabel rijgedrag
  • Anoniem uiterlijk
  • Onprettige rijbaanassistent
  • Bijtellingsvriendelijke variant komt te laat