Het opvullen van niches lijkt door de drie Duitse premium merken te zijn uitgevonden. De typische segmenten bestaan nog wel, maar daartussen zijn allerlei zogenaamde niches gevonden die opgevuld worden door uiteenlopende modellen. Mercedes-Benz was het eerste merk dat met een moderne vierdeurs coupé op de proppen kwam: de CLS. Deze carrosserievariant kreeg al snel opvolging bij de concurrentie. Twee klasses lager gepositioneerd, maar ook een coupé met vier deuren, is de CLA. Toen deze in 2013 op de markt kwam, was niet iedereen enthousiast over het gekozen ontwerp. Vooral de bilpartij is op z'n zachtst gezegd bijzonder vormgegeven. Net als bij zijn grote broer beslisten de Duitsers dat er ook van de CLA een ruimere variant moest komen met de illustere naam Shooting Brake.
Zoals gezegd viel het design van de CLA niet bij iedereen in goede aarde. De neus mag er zijn, maar de aflopende lijn over de flank en het ietwat hoge kontje, komen wat gekunsteld over. Bij de Shooting Brake is de neus gebleven zoals hij was, maar is de achterkant geheel anders. Zeker voor de raamlijn geldt dat die van de CLS Shooting Brake gekopieerd is op zo'n 80%. Hoewel kopiëren een negatieve klank heeft, is dat in dit geval zeker niet zo: de CLS ziet er gewoon goed uit met een vijfde deur. Onze auto is voorzien van het 'Line Urban-pakket'. Dit pakket behelst onder andere enkele uiterlijke verfraaiingen. Zo is de grille in hoogglans zwart uitgevoerd, met een zilverkleurig lamel. Daarbij is de auto aan de achterzijde voorzien van chromen accenten, zoals de dubbele uitlaatpijpen. Standaard staat de CLA Shooting brake op 16 inch wielen die voor het mooie nét een tandje te klein zijn. Bestel je hem met het Line Urban-pakket, dan staat hij op 18 inch. Toch is de onze voorzien van 17 inch. Deze zijn zonder meerprijs leverbaar en werken vooral in het voordeel van het comfort. Eén maat groter staat de auto echter wat beter.
In de basis kost de CLA 180 Shooting Brake 35.495 euro. Voor dat geld verwacht je een behoorlijk 'premium' niveau op zowel materiaalgebruik als afwerking. Op beide komt de auto toch wat tekort. Op ooghoogte is het dashboard voorzien van redelijke materialen, maar onder de zilverkleurige band is het hard, zwart plastic wat de toon slaat. Daarbij is de afwerking ook niet 'je van het'. Vooral de randen van de kunststof afwerking van de middentunnel doen erg goedkoop aan. Aan de andere kant is de uitstraling van het dashboard wel in orde. Het geheel is met gevoel voor detail ontworpen. De fraaie ronde luchtroosters en zilverkleurige panelen met reliëf zijn tekenend hiervoor. Daarbij is de auto voorzien van een lekker dik stuurwiel en is deze afgewerkt met mooie, contrasterende stiksels. De lederen bekleding van het stuur is onderdeel van het Line Urban-pakket. Ook de donkere kleur van het hemeltje valt hier onder. Standaard is de auto voorzien van een centraal scherm dat er uit ziet alsof het afneembaar is. Toch is het gefixeerd en is het even wennen. Het bedieningsgemak is echter goed voor elkaar - onze auto is voorzien van een iets groter, 8 inch scherm dat 182 euro extra kost - al zou het nog beter zijn als de knoppen uit de C-Klasse overgenomen waren.
Toen wij met de CLA reden, gaven we al aan dat een Shooting Brake ons een goede toevoeging aan het gamma van de compacte middenklasser leek. Zeker als het gaat om de ruimte achterin. Qua beenruimte is het nog steeds geen vetpot, zeker als je als bestuurder van boven de 1,80 meter achter jezelf wilt zitten. De hoofdruimte is in vergelijking met de sedan wel beter voor elkaar. Geheel achterin lijkt een veel grotere bagageruimte te zijn ontstaan. Dit is echter schijn. Rol je de afdekking af, dan is er 495 liter beschikbaar. Dit is maar 25 liter méér dan bij de sedan. Goed, je kunt meer in de hoogte stapelen, maar door de aflopende dak- en raamlijn is dit voordeel beperkt. Ten opzichte van de directe concurrentie valt de ruimte onder het afdekzeil helemaal niet tegen. Bijvoorbeeld een Astra Sports Tourer biedt slechts 5 liter meer. Aan de enorme laadruimte van Peugeot 308 SW kan hij toch bij lange na niet tippen. Toch kies je de CLA Shooting Brake niet als je een ruime gezinsauto zoekt. De opening naar de laadruimte is aan de smalle kant en alleen kinderen vóór hun puberteit zijn geschikt voor de achterbank.
Met de basismotor komt de CLA Shooting Brake prima mee met het verkeer. Zet je automaat in de 'E-stand', dan schakelt hij snel en soepel over en rijd je '50' in de zesde versnelling. Dan zit er echter weinig pit meer in en gaat hij niet snel terug in de versnellingen als je afremt. Op de snelweg is dit prettig, maar in de bebouwde kom wil je liever meer op de motor afremmen. Dit kun je wel zelf regelen door gebruik te maken van de flippers achter stuur. Daarbij is de motor behoorlijk stil, zoals we al merkten in de C180. Versnellen én op cruisesnelheid is het een oase van rust in de auto. Natuurlijk hoor je wel iets als je vol de rechtervoet vloert, maar hinderlijk wordt het nooit. Toch is het niet hetzelfde blok als in de C-Klasse, aangezien hij in die auto 156 pk levert. De CLA200 heeft wel datzelfde vermogen. Heel duidelijk en overzichtelijk is het niet qua naamgeving van Mercedes-Benz. Wil je net iets meer vermogen omdat je bijvoorbeeld veel onderweg bent met passagiers óf een aanhanger wil trekken, dan zijn er diverse motorkeuzes beschikbaar, zowel met een benzine- als dieselmotor. Sturen gaat prima. Je mist nooit de achterwielaandrijving. In bochten kleeft de auto aan de weg en zelfs als je scherp stuurt in bochten, ligt onderstuur ver weg. Toch blijft het comfort behouden. Dit komt naast het iets verlaagde onderstel van het Line Urban-pakket op het conto van de 17 inch wielen. Met grotere wielen ziet de auto er beter uit, maar rijd je veel lange afstanden, dan is een uitvoering zoals de onze zeker aan te raden.
Dat er een zekere doelgroep bestaat voor allerlei nichemodellen, is in de loop der jaren wel duidelijk geworden. Toch rijst de vraag of er vraag is naar een compacte stationwagen die in de basis meer dan 35 mille kost. Hét grote voordeel van de CLA Shooting Brake is dat je je onderscheidt van de grote massa. Geen enkele concurrent biedt een dergelijke auto aan. In dit segment is onderscheid belangrijk, gezien het gros kiest voor bijtellingsvriendelijke auto's als de Golf GTE. Wil je er een beetje knap bij rijden, dan moet je wel flink de portemonnee trekken. Met wat opties zoals de automaat, een elektrisch bedienbare achterklep, metallic lak en de twee pakketten - Ambition en Line Urban - kost de CLA 180 Shooting Brake een lieve somma van 44.443 euro. Voor dat geld rijd je ook ruimere- en krachtiger auto's als een Golf Variant of Skoda Octavia, maar ga je sneller op in de grote massa. Het gezegde luidt: 'Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden'. Als je het niet erg vindt om wat meer te investeren om op te vallen, dan is de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake dé auto om dat mee te doen.