BMW 2 Serie Gran Tourer
218d High Executive

Martijn Verhoef - 15 september 2015

Tegen beter weten in

Wat waren de BMW-puristen verbolgen bij de introductie van de 2 Serie Active Tourer met een driecilinder en voorwielaandrijving. Het wat hoge ontwerp spreekt de doorgewinterde BMW-rijder misschien minder aan, op de 3 Serie na is dit wel mooi de best verkochte BMW in Nederland, waarbij bijna 70 procent van de kopers eerst een ander merk reed. Dat smaakte naar meer bij BMW en net toen de eerder genoemde puristen wat van de schrik bekomen waren, presenteerde het merk de Gran Tourer. Een echte gezinsbak met zeven zitplaatsen en een flinke bagageruimte. Het is voor het eerst dat de Beierse fabrikant zich op de markt van de midi-mpv's waagt en wij zijn benieuwd of de 2 Serie Gran Tourer het hoofd kan bieden aan de knallers uit dit segment, zoals de Zafira en de Grand C4 Picasso.

BMW-busje

Bij de eerste kennismaking kun je je niet aan de indruk onttrekken dat er echt een busje is gerealiseerd door BMW. De auto is zo'n 5 cm hoger dan de Active Tourer, maar wel even breed. De auto is dus redelijk hoog en betrekkelijk smal, waardoor de auto iets minder in proportie is dan een Zafira, om maar eens een concurrent te noemen. Dit valt met name en profil op, de voorkant is voorzien van het bekende en imponerende gezicht. Pas vanaf de A-stijl treedt er verandering op in het ontwerp, ten opzichte van de Active Tourer. Door de hoge daklijn is de kenmerkende hofmeister-knik in mindere mate aanwezig, maar door het lijnenspel en de strak getekende achterlichten is de auto zeker herkenbaar als BMW. Het Sparkling Brown metallic en de 18 inch wielen maken het ontwerp af, waardoor mensen onder de indruk zijn als je met deze BMW voor komt rijden. De roof rails zijn voorzien van een aluminium optiek en afgewerkt met zijdeglans, wat goed staat bij de lakkleur en de overige chromen accenten op de auto.

Niet bovengemiddeld

Wanneer je een auto als de 2 Serie Gran Tourer aanschaft, is het je voornamelijk om de binnenruimte te doen. Voor de aanschafprijs van deze auto heb je namelijk ook een flitsende 3 Serie Touring op de oprit staan. Krijgt de koper daarom waar voor zijn geld? Allereerst valt de hoofdruimte op. Die is in de hele auto in overvloed aanwezig. Zelfs met het optionele panoramadak zal geen van de passagiers zijn hoofd stoten en is de hoge instap erg gemakkelijk gemaakt. De auto is voorzien van een verschuifbare achterbank, zodat de voetruimte van de achterpassagiers eerlijk verdeeld kan worden. Aan opbergvakken onder de bank is gedacht en ook zijn er netjes aan de voorstoelen bevestigd. Bij de toegang naar de achterste twee stoelen is wel te merken dat het segment redelijk nieuw is voor BMW, hoewel in een X5 natuurlijk ook plaats is voor zeven personen. Het systeem van bijvoorbeeld een Grand C4 Picasso is echt makkelijker in gebruik, bij de 2 Gran Tourer moet je net iets teveel handelingen verrichten voordat er een doorgang is gecreëerd.

Wanneer die er eenmaal is, kunnen twee kinderen of jongvolwassenen moeiteloos plaatsnemen op de twee stoelen. Die zetels zijn wel erg dun en hoewel ze met mooi leer bekleed zijn, kan de gedachte dat het net plankjes zijn met moeite worden onderdrukt. Wanneer de twee stoelen zijn opgeklapt, blijft er ongeveer evenveel bagageruimte over als bij de directe concurrenten. Ook wanneer de stoelen in de bagageruimte zijn verzonken, loopt het ruimte-aanbod mooi in de pas met de rest van het segment. Handig is ook het vak waar de rolhoes in opgeborgen kan worden.

Loungebar

Zodra je in de 2 Serie High Executive - getooid in de Luxury Line - stapt, word je verwelkomd met de geur van kwalitatief goed leer dat zelfs op het dashboard te vinden is. Zelf zouden we met een gezin jonge kinderen niet voor de kleur Oyster Grau gaan, want het lichte interieur lijkt redelijk besmettelijk, maar het komt het ruimtelijke gevoel wel ten goede. 's Avonds verandert de auto in een luxe loungebar, met de sfeerverlichting onder het dashboard en bij de portieren. De bestuurder en bijrijder zitten royaal, maar de lengte van de zitting houdt niet over. Optioneel zijn er sportstoelen met een verlengbare zitting te verkrijgen en dat is voor langere personen geen verkeerde optie. Het infotainment met de iDrive bediening is onovertroffen. Met Connected Services is verschillende live-informatie op het scherm weer te geven en met een app op de telefoon kan de auto van afstand (optioneel) voorverwarmd en afgesloten worden. De auto is voorzien van een glazen head-up display, die praktische informatie weergeeft, zonder dat de bestuurder zijn blik van het verkeer hoeft te houden.

Voor sportieve huisvaders

Toch is de vraag waarom je per se BMW wilt rijden in dit segment vooral met de rijeigenschappen te beantwoorden. Het ruimte-aanbod is namelijk niet excessief en veel luxe wordt ook door de concurrenten geboden. De 218d met voorwielaandrijving heeft een 150 pk viercilinder diesel onder de kap en dat is echt alles wat je nodig hebt in deze auto. De auto is vlot, alert en stil en maakt van de Gran Tourer een heerlijke reisauto, die met een testverbruik van bijna 1 op 18 behoorlijk efficiënt te noemen is. Veel schakelen met de zesbak hoef je niet, want de versnellingen zijn vrij lang en er is al snel voldoende koppel voor handen. Het schakelen gaat erg soepel en bij het intrappen van de koppeling wordt het toerental vast opgevoerd, zodat je geen terugslag hebt en veel vloeiender op bijvoorbeeld een rotonde komt aanrijden.

Hoewel de auto een voorwielaandrijver is, heeft BMW met MINI al bewezen dat het niet betekent dat je aan stuurplezier hoeft in te boeten. Bij de 2 Serie Gran Tourer is dit ook te merken, want het stuurgedrag is alert te noemen. Niet zo direct als de overige BMW's, maar nog steeds bovengemiddeld voor dit segment. De hogere koets doet de auto wel snel overhellen in bochten, maar het blijft dan ook een MPV waarvan de inzittenden niet snel uit zijn op een middag klaverbladen nemen. De auto is wel redelijk hard geveerd en door de platte banden om de 18 inch velgen krijg je behoorlijk wat mee van wat er onder de auto gebeurt.

Premium prijskaartje

Zijn goede rijeigenschappen en het feit dat er een BMW-logo op de motorkap huist, zullen voor veel mensen de beweegreden zijn om de auto aan te schaffen. Dit zijn ook gelijk de twee redenen die deze auto tot een bijzonderheid maken binnen het segment, want een premium midi-MPV bestond tot nu toe nog niet. Er hangt ook een premium prijskaartje aan de auto, want de door ons geteste auto gaat voor niet minder dan 49.456 euro met je mee. Het High Executive pakket, panoramadak en parkeerassistent met camera zijn dan aanwezig, net als een remhulp die voetgangers en ongelukken kan detecteren. Dieselen kan ook goedkoper met een lichtere motor, zoals de 214d met 95 pk, die minimaal 34.650 euro kost. De 216i benzine is het goedkoopst en wisselt voor minstens 30.412 euro van eigenaar. 

De toekomst zal uitwijzen of de Gran Tourer een vuist kan maken tegen de brave midi-MPV's die tot nu toe bekend waren. Wellicht dat merken als Mercedes en Audi op ideeën komen en er een premium segment ontstaat, maar tot dan kan de huisvader, op zoek naar nét dat randje sportiviteit en luxe, uitstekend terecht bij de BMW-dealer. De verkoopcijfers van de Active Tourer hebben al bewezen dat er vraag is naar een dergelijke auto en net zoals Porsche met de Cayenne veel geld ophaalde om te investeren in de door puristen gekoesterde modellen, kan BMW met de winst weer auto's voor de liefhebbers maken. Want hoe goed de Gran Tourer ook is, dat is hij in elk geval niet.

  • Genoeg ruimte
  • Bovengemiddelde rij-eigenschappen
  • Zelfs beladen behoorlijk zuinig
  • Vrij dure optiepakketten
  • Toegang tot achterste zitrij niet optimaal