Zeekr X
Long Range RWD

Martijn Verhoef - 8 oktober 2023

Lastig te plaatsen

Een heel nieuw automerk. De tijden dat het sensationeel was als een nieuwkomer zijn intrede deed in Nederland zijn allang voorbij. De stortvloed aan Chinese fabrikanten die de automarkt willen veroveren, maakt het nu de normaalste zaak van de wereld dat we met een heel nieuw merk en model kennismaken. Na Aiways, BYD, NIO en nog heel veel ander nieuws uit het Oosten is het nu de beurt aan Zeekr. Misschien zegt die naam je nog niets, maar het overkoepelende Geely geniet als moederbedrijf van onder andere Volvo en Polestar veel bekendheid.

Je ziet dat het concern op veel paarden wedt, want ook Lynk&Co en Lotus behoren tot het portfolio. En met de helft van de aandelen van smart en een groot belang in Mercedes-Benz en Aston Martin is dit de meest ingeburgerde Chinese autofabrikant in Europa. Net als bij de Stellantis-merken betekent dat wel dat je merken binnen de groep onderscheidend moeten zijn en toegevoegde waarde bieden aan het bestaande gamma. Hoe dat zit met Zeekr en wat de kwaliteiten en minpunten van de gloednieuwe X zijn, lees je in deze autotest!

Young old

Zoals gezegd is Zeekr één van de automerken uit het Geely conglomeraat en daardoor lift het merk mee op de ontwikkeling voor alle leden uit de groep. Zo staat de X op hetzelfde platform als de smart #1 en de nog te introduceren Volvo EX30. Ten opzichte van die auto's, die overduidelijk in het B-segment zijn ingedeeld, heeft de Zeekr een langere wielbasis van zo'n 20 centimeter. De auto is langer en breder dan een Volvo XC40. Een echte C-segment SUV dus, al oogt het model best gedrongen. Net als de Zeekr 001 en de Lynk&Co is het ontwerp van de X tot stand gekomen in het Zweedse Gotenburg. Ten opzichte van Volvo en Polestar kunnen we stellen dat Zeekr het een stuk minder behoudend aanpakt. De X is best smaakgevoelig, zeker van schuin achteren bezien. Het hoekje van het aflopende dak doet bijna denken aan een dakkapel, terwijl het meegespoten plaatwerk ver doorloopt boven de achterlichten. Lekker gek dus en dat is precies wat Zeekr wil uitdragen met het model. Aan slimmigheden is ook gedacht: er is een display in de B-stijl die aangeeft of de stekker goed is aangesloten of hoe lang je nog moet opladen. Laat je een huisdier achter in de X, dan geeft het display aan dat de temperatuur op peil wordt gehouden. Dat scheelt weer een ingeslagen autoruit.
Niet zo slim: bij de Zeekr wordt de laadpoort afgesloten met rubber doppen, die je er telkens uit moet halen. Veel automerken integreren dit in de laadklep, dat scheelt gehannes.

Als doelgroep heeft Zeekr namelijk onder meer de young old group voor ogen, net gepensioneerden die lekker willen genieten van het leven en een beetje uit de band kunnen springen. Best verfrissend dat Zeekr dit zo open en bloot als doelgroep benoemd. Vaak blijven automerken hangen in stereotype persona's als jonge singles en stelletjes met een actieve levensstijl, al dan niet vergezeld door foto's van surfplanken en padelbanen. Het succes van auto's als de Toyota C-HR in de young old doelgroep laat zien dat een smaakgevoelig ontwerp in ieder geval geen struikelblok hoeft te zijn.

Design voor functie

We zagen aan het exterieur al dat de Zeekr een behoorlijke wielbasis heeft, maar wat betekent dat voor de binnenzijde? Daar komen we zo op, maar eerst bekijken we het multimediascherm wat beter. We kennen het systeem in de basis al uit de eerder genoemde smart. In de Zeekr functioneert het systeem feilloos en is het scherm goed afleesbaar. Het plannen van lange ritten gaat heel gemakkelijk, inclusies het toevoegen van laadstops. Voor de audio zorgt het standaard aanwezige Yamaha geluidssysteem met liefst dertien speakers. Achter het stuur vind je een langerekt display met daarin de hoogstnoodzakelijke info als snelheid en rijbereik. Een head-up display is evengoed standaard aanwezig, zodat je de ogen op de weghoudt wanneer je bijvoorbeeld navigatie-instructies afleest.

De X zit dus goed in de spullen en biedt bovendien een prima afwerking en mooie materialen. Het is wel veel uiterlijk vertoon, want als je met een kritische blik naar de deurpanelen of middenconsole kijkt en hier en daar wat tikt, is er een groot aandeel aan harde plastics. Geely kiest ervoor om Zeekr meer premium in de markt te zetten dan bijvoorbeeld Volvo. Best een spannende keuze, want de bekendheid van Volvo in combinatie met kwaliteit en veiligheid is toch lastig te overtreffen. We zien het merk dan ook meer zoals Stellantis DS Automobiles heeft. Premium met een modebewust en verfijnd randje. Geen dertien in een dozijn, maar extravert in ontwerp en kleuren. Soms betekent het wel dat design voor functie gaat. Zo schittert een dashboardkastje door afwezigheid en moeten we het doen met een flinke middenconsole met onhandige uitklapbare bekerhouder en een rolluikje. Daarnaast is er een uittrekbaar haakje voor een (boodschappen)tas naast de usb-aansluitingen aangebracht. Bij een grote tas gaat dat haakje geen oplossing bieden, want daarvoor is simpel te weinig ruimte tussen dashboard en armsteun. Overigens is dat niet het enige gebrek aan ruimte waar we over moeten klagen.

Zoeken naar premium

Hoewel de auto langer is dan een XC40, zien we dat zeker niet terug in de kofferbak. Die is met 362 liter echt niet overbemeten, al is het een groot voordeel dat er een opbergruimte onder de motorkap is voor de laadkabel. Voor zijn inzittenden is de Zeekr X wel joviaal in ruimte, want met vier volwassenen kun je prima plaatsnemen voor een lange rit. De hoofdruimte achterin is door het standaard aanwezige panoramadak net aan, maar over het algemeen scoort de auto een dikke voldoende.
Als we dan eenmaal op pad zijn met de X, valt wel op dat er bovengemiddeld veel rijgeluiden de cabine binnendringen. Bandengerol en windgeruis vallen op en zorgen niet voor de premium ervaring die Zeekr met het model voor ogen heeft.

Goed gebalanceerd

We gaan met de voordeligste Zeekr op pad, de X met achterwielaandrijving. De auto komt in die uitvoering ook het verst, namelijk 445 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Met 200 kW is de instapper geen stakker en is de acceleratie van stilstand naar 100 km/h in 5,6 seconden gepiept. Er is ook een vierwielaangedreven versie die 315 kW/429 pk heeft. Die auto katapulteert in 3,8 seconden naar de 100, krankzinnige waarden voor een C-segment SUV van nog geen 50.000 euro.

Maar de RWD Long Range is zogezegd ook niet flauw in het leveren van prestaties en weet dat ook behoorlijk leuk over te brengen. Met zijn achterwielaandrijving is de auto speels en weet de achterzijde zelfs af en toe uit te breken. Waar een Tesla Model 3 al snel afgeknepen wordt door de tractiecontrole, kwispelt de Zeekr er vrolijk op los. De besturing is accuraat en je weet de auto dus goed te plaatsen. Net als bij de smart staat dit platform garant voor rijplezier, zonder dat het oncomfortabel aan gaat voelen. De X is standaard voorzien van alle rijsystemen die je maar kunt bedenken, al zouden die systemen nog wel even tegen het licht gehouden moeten worden.


Zo is de rijbaanhulp overheersend en vaak niet eens correct. Zelfs als je keuring in je baan rijdt, trekt het stuur af en toe of hoor je een geluidssignaal. Als je het stuur iets te hoog vastpakt, blokkeer je de sensoren die de bestuurder in de gaten houden en klinkt er weer een harde toon. Dat is niet uit te schakelen, wat bij de andere systemen wel het geval is. Zo werken de veiligheidssystemen op je zenuwen en dat maakt het autorijden zeker niet veiliger.

Welke kies je?

De 69 kWh batterij in onze testauto zorgt voor een rijbereik van 445 kilometer. In bijna 29 minuten is de auto aan een snellader van 10-80 procent geladen. Aan een gewone laadpaal zorgt de 22 kW boordlader voor een oplaadtijd van net iets meer dan drie uur als de auto bijna helemaal leeg is. Prima waardes die goed aansluiten bij wat de concurrentie biedt. Met een vanafprijs van nog geen 45 mille komt de auto in aanmerking voor de overheidssubsidie en ben je standaard al voorzien van bijna alle denkbare opties. De AWD biedt meer vermogen, maar is als Privilege ook nog iets luxer. Zo beschik je over stoelen met massagestand en krijg je 20 inch wielen mee (in plaats van de 19 inch exemplaren onder onze testauto). De Volvo EX30 en smart #1 zijn aanzienlijk goedkoper en zijn beiden van bekende autofabrikanten.

Ze zijn minder ruim, maar komen ongeveer even ver op een batterijlading. Dat verschil in ruimte manifesteert zich voornamelijk op de achterbank, want voor de kofferbakruimte hoef je niet voor Zeekr te gaan. Voor het gros van de mensen zal de ruimte op de achterbank niet van doorslaggevend belang zijn en dan vragen we ons af of de meerprijs van de X gerechtvaardigd is. We zien en voelen het premium karakter hier en daar wel, maar op veel vlakken ook weer niet. Bovendien hebben we ook in de smart en de Volvo gezeten en die doen daar niet direct voor onder. Je moet dus specifiek voor het uiterlijk of de iets langere wielbasis gaan om voor de Zeekr te opteren. Lastig te plaatsen als auto dus, maar toch scoort de X nog zeekr een ruime voldoende.

  • Prima specificaties
  • Onderscheidend uiterlijk
  • Standaard vol opties
  • Bemoeizuchtige veiligheidsystemen
  • Veel rijgeluiden in cabine