Polestar 2
300 kW Performance Pack

Joep de Heer - 3 november 2020

Nieuw met geschiedenis

Voordat we je bijpraten over de gereden Polestar 2 allereest een kleine les geschiedenis en context rondom dit 'nieuwe' merk. In 2005 werd de naam Polestar geboren vanuit verschillende sportieve samenwerkingen rondom het merk Volvo. Vanuit zijn oorsprong bestond het uit twee divisies genaamd Polestar Performance en Polestar Racing. Eerstgenoemde was vooral bezig met het ombouwen en aanpassen van bestaande Volvo's en het ontwikkelen van nieuwe techniek en onderdelen. Polestar Racing richtte zich volledig op de ontwikkeling en productie van raceauto's. Vijf jaar geleden, in 2015, werd Volvo voor 100% eigenaar van de merknaam Polestar door het kopen van Polestar Performance en Polestar Holding; het bedrijf dat eigenaar is van de merknaam Polestar. De racedivisie werd door Volvo niet overgenomen en is onder een nieuwe naam verder gegaan.

In 2017 kondigt Volvo de naam Polestar te gaan gebruiken om elektrische auto's te gaan bouwen. Het merk wordt als zelfstandige autobouwer gepositioneerd en gaat voor de buitenwereld zo veel mogelijk los van Volvo verder. In het najaar van 2017 werd de Polestar 1 op de markt gebracht.

Gaan we door het loskoppelen van Volvo en Polestar dan geen Volvo's meer zien die, op het sportieve vlak, onder handen zijn genomen? Dat niet, in 2018 wordt gemeld dat Polestar Engineered zich in gaat zetten om Volvo's te optimaliseren in sportieve prestaties. De 405 pk sterke Volvo S60 Polestar Engineered is het eerste project dat is voortgekomen uit deze samenwerking.

Genoeg context en geschiedenis! Volle focus op de Polestar 2, we zijn namelijk ontzettend benieuwd naar deze auto!

Halfbroertje

Volvo en Polestar mogen de buitenwereld doen laten geloven dat het twee aparte merken zijn, ondertussen wordt er door beide merken nog veel gedeeld. Direct opvallend en herkenbaar zijn de koplampen waarin nog steeds de 'Hamer van Thor'-design is verwerkt en bijzonder typisch is voor iedere moderne Volvo. De auto is gebouwd op het Compact Modular Architecture (CMA)-platform dat wordt gedeeld met de Volvo XC40. De XC40 gaat als een crossover door het leven, maar daar zoekt de Polestar 2 zijn concurrentie niet. De 2 is gebouwd om het op te nemen tegen de sterke concurrenten uit Duitsland. Denk hierbij aan de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes C-klasse. Bij deze sterke concurrentie blijft het echter niet, de sterkste tegenstander komt namelijk uit de handen van Elon Musk. De Tesla Model 3 heeft het rijk alleen gehad als elektrische D-segmenter maar heeft nu een geduchte tegenstander gevonden in de 2.

De opvallend grote wielen (20 inch!) in combinatie met de zwarte wielkastranden laten de Polestar een stuk stoerder ogen dan zijn directe concurrenten. In combinatie met de hoekige grille, de hoekig gevormde achterzijde en de doorlopende lichtunit is de 2 een behoorlijk onverschrokken en solide auto om te zien. Imponerend zonder schreeuwerig te worden; nog een stukje erfenis van Volvo.

De sfeer van progressie

Wie thuis is in de autowereld weet dat het CMA-platform van nature niet puur is ontwikkeld voor elektrisch aangedreven modellen. Dit heeft als nadeel dat de batterij op een creatieve manier moet worden weggewerkt. Een volledig vlakke vloer is door het gebruikte platform niet mogelijk. Er is echter weinig reden tot klagen als je eenmaal bent ingestapt in de Polestar 2. Het interieur ademt luxe en weldaad. Helemaal naar deze tijd is het geheel minimalistisch en modern opgezet. Dat houdt onder andere in dat er geen analoge klok meer te vinden is in het hele interieur. Alle functies en meters zijn verborgen in schermen. Achter het stuur vinden we een scherm van 12,3 inch instrumentarium en in het middenconsole een 11,15 inch centraal display. Direct onder het centrale display is de opvallende zeshoekige versnellingspook te vinden waarin een verlicht Polestar logo schittert. Herkenbaar uit de Volvo familie zijn het stuur en de stengels daaromheen.

We maken kennis met een infotainmentsysteem dat volledig draait op Android; het besturingssysteem van Google. Het is dan ook daadwerkelijk mogelijk om applicaties te downloaden uit de Google Playstore. Zo is het mogelijk om Google Maps, Spotify en de spraakassistent van Google te gebruiken. Het systeem verwerkt gesproken opdrachten als; 'Hey Google, speel Bob Marley' of 'Hey Google, navigeer naar station Woerden' feilloos. Gesproken aangeven dat je het warm hebt of juist koud wordt allemaal goed verwerkt door de tempratuur lager al dan niet hoger te zetten. Helemaal los van fouten is het systeem niet. De laatste testdag liep Google Maps volledig vast en was navigeren met de auto niet mogelijk. Op een later moment zal ook de populaire navigatieapplicatie Waze beschikbaar komen. Fans van Apple hebben vooralsnog geen geluk; gebruik maken van Apple Carplay is niet mogelijk.

Het interieur bestaat volledig uit diervriendelijke materialen, behalve als je de optie aankruist voor het plaatsten van lederen zetels. Op iedere plek in de auto is voldoende ruimte voor hoofd en benen. Het zicht vanuit de bestuurderstoel is goed, enkel de grote C-stijl kan je zicht beperken. Gelukkig zijn er legio aan moderne hulpsystemen en camera's aanwezig die de bestuurder een handje kunnen helpen. De kofferbak is met 405 liter niet de grootste binnen het segment. Voordeel is wel dat de gehele achterruit mee omhoog komt als de kofferbak wordt geopend, waar concurrent Tesla enkel een klein kofferbakdeksel heeft. Onder de klep aan de voorzijde is nog 35 liter opbergruimte beschikbaar, wat bijvoorbeeld gebruikt wordt voor het opbergen van laadkabels.

Dat belooft wat

Een blik op de cijfers laat de verwachtingen rond deze auto alleen maar groter worden. Deze 4,6 meter lange auto heeft een batterij met een capaciteit van 78 kWh aan boord. Voor de echte fanaten onder ons; de 400V Lithium-ion batterij heeft 324 cellen in 27 modules. Tot 11 kW wordt er in geladen in wisselstroom (AC) daarboven in (1- of 3-fase) gelijkstroom (DC) tot 150 kW. In theorie zou dit moeten resulteren in een laadtijd van 40 minuten van 0-80%.
Schrikken op de weegschaal is bij deze auto zeker het geval. Met ruim 2.123 kg leeggewicht kan een aanmelding bij Weight Watchers geen kwaad. Ondanks zijn hoge gewicht noteren we een 0-100 km/u tijd van 4,7 seconden en een maximale snelheid van 205 km/u. Deze snelheden worden bereikt door twee elektrische motoren van 150 kW per stuk. Samen leveren zij 300 kW wat vertaald mag worden naar 408 pk. Het koppel van de twee motoren komt neer op 330 Nm per motor (660 Nm totaal).

Onze testauto is voorzien van het optionele Performance Pack waarbij er 20 inch lichtmetalen wielen onder de auto zijn geschroefd. In combinatie met de Brembo-remklauwen optisch een zeer aantrekkelijk geheel. Tijdens het rijden is de wielmaat niet altijd ideaal, de afstelling is vrij sportief en oneffenheden zijn duidelijk voelbaar. Toch adviseert Polestar om juist als je een softere afstelling wilt van het onderstel het Performance Pack aan te kruisen. De dempers in dit pack zijn namelijk manueel af te stemmen in 22 standen. Bij de standaardversie moet je het met de standaardinstellingen doen en is een softere of hardere afstelling van het onderstel niet mogelijk.

Prik je door het straffe onderstel heen dan heb je aan de Polestar 2 een heerlijk sportieve auto. Vooral het stuurgedrag is heerlijk scherp en de auto laat zich goed plaatsen. Uiteraard is het gewicht in een scherpe bocht wel te merken, hoewel dit minder naar voren komt dan we hadden verwacht. Het rempedaal zal je waarschijnlijk maar weinig nodig hebben. De auto weet precies hoeveel de auto moet afremmen in iedere situatie en snelheid. Dit vergt wellicht wat gewenning, maar na een paar uur rijden wil je nooit meer anders. Met een volle accu zal je volgens Polestar 470 kilometer ver moeten komen. In de praktijk mag hier, afhankelijk van de rijstijl, zeker 40 kilometer van worden afgetrokken.

Overzicht

Polestar houdt het samenstellen van de 2 zeer overzichtelijk. De basisversie is in alle opzichten volledig compleet. Het woord 'basisversie' doet eigenlijk te kort aan alles wat je krijgt als je dit model aanschaft. Zelfs de luxe Harman Kardon speakers met subwoofer en Pilot Assist zitten al standaard gemonteerd op de auto. Voor een prijs van 59.800 euro ben je dus compleet. Wil je 20 inch lichtmetaal in combinatie met goudkleurige ventieldoppen en dito remklauwen dan mag je 6.000 euro extra achterlaten bij de dealer. Je krijgt er dan ook nog de Swedish Gold veiligheidsgordels bij. Nappa leder is ook onderdeel van de optielijst en wordt in de auto verwerkt voor 4.500 euro. Neem van ons aan, zowel het Performance Pack als de lederen bekleding kunnen prima worden gemist. De basisversie geeft je al alles wat je hartje begeerd.

Voor een vergelijkbaar aanschafbedrag als de Polestar 2 koop je bij Tesla de Model 3 en binnenkort de Tesla Model Y. Met vergelijkbaar aankledingsniveau en vierwielaandrijving moet de 2 zijn meerdere erkennen in de Model 3. De Model 3 komt namelijk met volle accu ruim 100 km verder, heeft een hogere topsnelheid en is 0,3 seconde sneller dan de 2.

Zakelijk interessant

Veel meer dan de Polestar 1 is de Polestar 2 een auto voor het grote publiek. Vooral het zakelijk publiek zal zijn weg moeten gaan zoeken naar dit model. Met een sterk merk als Volvo dat net een zetje extra in de rug van Polestar kan geven verwachten wij de auto veel te gaan zien op de Nederlandse wegen. Enige haast is geboden want wie nog wil profiteren van fiscale voordelen doet er goed aan om in 2020 de auto nog op kenteken te laten zetten, hoewel de voorraad schaars is en de levertijden oplopen. Zo'n run als op de Model 3 in 2019 zal het niet worden maar Polestar heeft genoeg potentie om populair te gaan worden. Vooral als er volgend jaar nog een model komt dat ruim 20.000 euro goedkoper gaat zijn. Met die verwachting wordt dit 'nieuwe' merk nog aantrekkelijker. We kijken reikhalzend uit naar de toekomst!

  • Design
  • Standaard compleet uitgerust
  • Waardige concurrent voor Tesla
  • Zwaar
  • Kinderziektes in infotainment