BYD Atto 3
Design

Martijn Verhoef - 1 mei 2023

Nog maar het begin

Europese autofabrikanten huiveren voor opkomende Chinezen. De gevestigde orde is nog nooit zo bedreigd sinds de komst van Japanse en Koreaanse automerken. Maar de omstandigheden zijn nu anders. Terwijl Japan tientallen jaren nodig had om op het niveau van Westerse merken te komen en de Zuid-Koreanen de helft daarvan gebruikten om langszij te gaan, lukt het de Chinese autofabrikanten om in slechts enkele jaren uit te groeien tot wereldspelers. Waar we voorheen lacherig konden doen over botsproeven, kopieergedrag en andere faalmomenten van bijvoorbeeld Landwind, komen fabrikanten als BYD, NIO, Saic en Geely met serieuze pogingen om Europees marktaandeel te verwerven. Die poging daartoe richt zich in veel gevallen ook op de premium merken, zo kost een NIO minstens 60.000 euro. Een merk als MG gooit het over een betaalbare boeg en weet met scherpe prijzen flinke aantallen weg te zetten.

En BYD doet het doodleuk allebei, want modellen als de Han en Tang kosten een lieve duit, maar bieden daarvoor een berg luxe. Een offensief aan betaalbaardere modellen moet voor het marktaandeel zorgen en de eerste troef heet Atto 3. Een prima rijbereik, opererend in een populair segment en aantrekkelijk geprijsd. Reden genoeg om voor de BYD te kiezen? Wij zochten het uit.

Zoeken naar authenticiteit

De reden dat de Chinese automerken zo snel kunnen groeien, is de elektrificatie van het wagenpark. Veel kennis over batterijen, elektromotoren en andere benodigdheden voor elektrisch vervoer wordt al jarenlang in China vergaard. Niet in de laatste plaats door goed naar gevestigde automerken te kijken, zoals we dat ook bij het ontwerp van veel Chinese auto's zagen voorheen. De Aiways U5 vonden we al een eigen voorkomen hebben en ook de Atto 3 heeft een unieke uitstraling. Ten minste, van voren bezien. De grille is dicht en heeft kenmerkende aluminium delen. De led-koplampen hebben een eigen signatuur, maar de blauwe elementen zien we ook bij Mercedes-Benz en BMW.

Bekijken we de SUV nader, dan zie je meer invloeden van automerken als Audi en Volkwagen. Wat te denken van de chromen lijst in de doorlopende achterlichten? En het aluminium paneel op de C-stijl, dat lijkt op dat van een ID.3? Helemaal authentiek komt de auto dus niet over, al prijkt er trots BYD Design (een verwijzing naar de uitrusting) op de voorflanken. Maar de populaire designkenmerken vormen in de mix wel een heel volwassen auto, waarmee je goed voor de dag komt. Er staat echt een flinke wagen, die qua afmetingen een auto als de Kia Niro voorbijstreeft. Bovendien is de Atto 3 meer een SUV, in tegenstelling tot de Megane e-Tech en genoemde ID.3, wat in zijn voordeel pleit. Die carrosserievorm is nog steeds ontzettend populair, door een stoer uiterlijk en de hogere zit.

Kantelscherm

Waar we aan de buitenkant nog wel wat elementen konden herleiden, pakt BYD het interieur op geheel eigen wijze aan. Een kniesoor zou nog wat guitige elementen van Mini of druktoetsen van Audi kunnen opsommen als herkenningspunten, maar over het geheel is het originaliteit dat de klok slaat. Wat te denken van gitaarsnaren in de deurvakken, waar je gerust de eerste deuntjes van Smoke on the Water op kunt spelen. Het is voor het eerst dat gitaarelementen voor ergernis in een auto kunnen zorgen, want jonge kinderen (en toch ook wel volwassenen) blijken de verleiding niet te kunnen weerstaan om een autorit lang te blijven tokkelen.

Gelukkig zijn er andere zaken die voor afleiding kunnen zorgen, zoals het grote kantelende scherm. Met een druk op het stuur of touchscreen zorg je voor verbazing alom, want het scherm is van horizontaal binnen korte tijd in verticale stand gebracht. Vooral een gimmick, maar wel een leuk element. Het systeem zelf werkt ook nog eens vliegensvlug en biedt een massa aan instelmogelijkheden en grafische details. Apple Carplay is schermvullend te projecteren, al dien je het scherm dan wel in horizontale modus te houden. Ook de aanwezige camera's projecteren in hoge resolutie hun 360 graden beeld.

Achter het stuur vind je een tweede scherm dat informatie weergeeft over rijbereik en verbruik. Behalve de dagteller is er echter niets aan te passen op het scherm, wat betekent dat je alle informatie gecombineerd te zien krijgt. Dat zorgt voor een overprikkelend geheel, waarbij je niet snel informatie wegfiltert die je niet nodig hebt. Je ziet hier bijvoorbeeld ook welke mate van regeneratie je hebt geselecteerd en welke rijmodus actief is. Voordeel is dat deze instellingen onthouden worden als je een volgende keer instapt, zodat je dit niet steeds hoeft aan te passen. Dat moet je overigens wel doen bij de cruise control voorkeuren, die op een standaard terugvallen bij uitschakeling.

Uniek, dat merk je

Het interieur van de Atto 3 is niet alleen voorzien van originele vormen en designelementen, ook de kleurstelling is uniek te noemen. Zo zien we beige met blauw en zwart gecombineerd, terwijl een rode bies zorgt voor een sportieve toevoeging. Als je de eerste keer instapt wordt je redelijk overweldigd door dit kleurenpalet, waarvan we betwijfelen of dit aan de Europese smaak voldoet. De verschillende materialen voelen overigens prima aan, al zijn er elementen die een tikkeltje goedkoop overkomen. Zo zien we veel glimmende kunststoffen en plastic bij de deurhendels en de ventilatieroosters. De versnellingspook ziet er een beetje Fisher Price uit, al kun je je hand er goed op laten rusten en voelt de beweging kwalitatief aan. Dat geldt ook voor de drukknoppen, die ondanks het grote aanraakscherm nog flink vertegenwoordigd zijn. Prima wat ons betreft, want zo kun je zaken als volumeregeling en rijmodus op de tast bedienen.

Doordat er maar twee uitrustingsniveaus zijn, is het aantal opties op één hand te tellen. De geteste Design-uitvoering biedt een groter touchscreen (standaard is deze al wel kantelbaar) en een elektrische achterklep. Daarnaast is er een mogelijkheid om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien, door de vehicle-to-load techniek aan boord en de meegeleverde adapter. De rest van de zichtbare en onzichtbare zaken zijn op standaardversie Comfort al aanwezig en dat betekent onder meer dat je kunt genieten van een groot en te openen glazen dak. Het blijft al opmerkelijk stil aan boord van de BYD, maar zelfs met het dakje op de kantelstand worden rijgeluiden en windgeruis prima buiten gehouden. Naast het lichte en ruimtelijke gevoel heb je dus ook comfort en ventilatie door het schuifdak.

Comfort is ook wat de elektrisch verstelbare stoelen bieden. De zitting is lang genoeg en zowel stuur als leuning zijn uitgebreid te verstellen. Aan de zijdelingse steun en lange zitting merk je dat de Atto 3 speciaal voor Europa is ontworpen. We missen alleen een verstelbare lendensteun, die zou het helemaal afmaken. Punten scoort de BYD op geboden ruimte voor al zijn inzittenden. Door de vorm van de batterij blijft de vloer vlak, ook voor de passagiers achterin. De been- en hoofdruimte is uitstekend, zodat je gerust een lange rit kunt maken met vier volwassenen. De inhoud van de kofferbak is alleszins bruikbaar met zijn 440 liter en daarmee vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Megane e-Tech.

Prima in praktijk

Qua ruimte-aanbod en geboden snufjes kan de BYD zich prima meten met de concurrentie, maar nog meer door zijn rijeigenschappen. Heel definieerbaar is het rijgedrag niet, maar juist dat onuitgesprokene maakt de Atto 3 een allemansvriend. Niet sportief, maar toch met een vrij directe besturing. Niet misselijkmakend snel, maar wel heel gecontroleerd en een acceleratie van 7,2 seconden 0-100 km/h. En bovenal met goede cijfers als het om elektrisch rijden gaat.

De fabrieksopgave van 420 km is zeker niet uit de lucht gegrepen, want die afstand komt heel dichtbij in de wisselvallige testweek. Batterijtechniek ligt dan ook ten grondslag aan het merk BYD, dat inmiddels levert aan de grootste autofabrikanten ter wereld, zoals Toyota. Efficiëntie en veiligheid kun je dus wel aan ze overlaten.
Bovendien is een snellaadvermogen van 88 kW op papier misschien niet zo snel, in de praktijk blijkt de laadcurve vrij vlak, zodat je lang op dit maximumvermogen blijft hangen. Van tien naar 80 procent laden is dan ook in ongeveer 30 minuten gepiept. Liefhebbers voor het trekken van een aanhanger of caravan moeten we teleurstellen, voor trekgeweld moet je de duurdere Tang bestellen. Doordat er geen kogeldruk is toegestaan, mag er helemaal geen trekhaak bevestigd worden. Wel grossiert de Atto 3 in rijhulpsystemen, die standaard aanwezig zijn. Zo houdt de auto je prima tussen de lijntjes, is er een dodehoekhulp en zorgt de adaptieve cruise control voor het automatisch afstand houden tot de voorganger. Zelf inhalen doet de BYD niet en matrix ledlampen zijn niet leverbaar.

Achter oren krabben

Dat er smaakgevoelige factoren kleven aan de Atto 3 moge duidelijk zijn, maar de algehele indruk die de auto bij ons achterlaat is meer dan positief. Toegegeven, een vanafprijs van bijna 43 mille blijft veel geld. Maar je krijgt daar een uiterst complete en ruime auto met fijne rijeigenschappen voor. Bovendien komen beide uitvoeringen in aanmerking voor de SEPP-subsidie, zodat je bij particuliere aanschaf nog 2.950 euro terugkrijgt, zolang de subsidiepot gevuld is. De BYD komt lekker ver op een batterijlading en is sneller volgeladen aan de DC-lader dan we op basis van de technische gegevens hadden verwacht.

Smaakgevoeligheid en naamsbekendheid zal al dan niet de doorslag geven om tot aanschaf van de Atto 3 over te gaan. Aan zijn kwaliteiten zal het in ieder geval niet liggen, dat is ons tijdens de test wel duidelijk geworden. De gevestigde orde mag zicht met recht achter de oren krabben, want dit is nog maar het begin.

  • Ruim en supercompleet
  • Prima rijbereik in praktijk
  • Beproefde techniek
  • Smaakgevoelig interieur
  • Erg drukke digitale cockpit