Hoewel we bang waren dat het merk smart (nog steeds eigenwijs zonder hoofdletter) ten dode was opgeschreven door het instorten van het A-segment, wist het merk zich opnieuw uit te vinden onder de bezielende leiding van Geely en Mercedes-Benz. Beide fabrikanten zijn wereldspelers en hebben ieder 50 procent van de aandelen in handen. Met de techniek van de Chinezen en het Duitse ontwerp kwam het merk met de #1 als eerste wapenfeit. In niets meer de stadsauto van weleer, maar een heuse SUV met klinkende cijfers en veel ruimte. Het blijft daar niet bij, want waar de #1 als instapper van het merk geldt, maken we nu kennis met de #3.
Het tweede model onder de nieuwe leiding, maar de auto krijgt dus cijfer drie mee in de typeaanduiding. Je kunt de wagen oneerbiedig nummer drie noemen, maar officieel is het hashtag three, helemaal Insta proof dus. Het is nog te vroeg om ermee te gaan rijden, maar we kunnen je wel al technische details en onze eerste indruk van de auto meedelen.
In Nederland kun je de smart bekijken en aanschaffen bij agenten, die gevestigd zijn in Mercedes-Benz vestigingen. En met de #3 is dat naar onze mening best wel een bedreiging voor Mercedes' eigen producten, zoals de EQA. Er staat namelijk een 4,4 meter lange elektrische cross-over voor onze neus, ongeveer net zo lang als de Benz. En qua uitstraling doet de #3 er niet voor onder, want met de sterk aflopende daklijn en brede heupen is de auto veel minder gedrongen dan de kleine broer. Het smart-logo is trots op de voorflanken geplaatst, in plaats van op de C-stijl zoals bij de #1. Door de lagere koets en brede neus houdt deze auto het in het midden tussen een hoge shooting brake of juist een lage coupé cross-over. Wat wel duidelijk is, is dat de #3 voor een meer sportieve noot moet zorgen in het gamma. En dan staat nog niet eens de Brabus-versie voor onze neus, een auto die met 428 pk en twee elektromotoren voor een krankzinnige acceleratie van 3,7 seconden naar de honderd tekent. De auto die we hier zien is een Premium, waarmee je los van de technische aspecten in ieder geval niets inlevert aan luxe ten opzichte van het sportieve topmodel.
Naast de Brabus en Premium vinden we de Pro+, die je als instapper kunt zien. Daarnaast is er nog een speciale uitvoering, de 25th Anniversary Edition, om het 25-jarig jubileum van smart te vieren.
Vanaf het Pro+ niveau is de #3 al uitgerust met een berg luxe, zoals stoelverwarming, een panoramadak en een elektrische achterklep. Vanaf de Premium beschik je over matrix led, lederen stoelen en sfeerverlichting. Een warmtepomp is dan ook aanwezig en dat is een waardevolle toevoeging, want het vergroot naast comfort ook het rijbereik. De speciale jubileumuitvoering voegt daar een speciale kleurstelling, een verlichte dakhemel en 25th badges in het interieur aan toe. De Brabus zorgt naast de technische upgrade voor uiterlijk vertoon met het nodige spoiler- en bumperwerk en de 20 inch Synchro wielen met rode remklauwen.
Binnenin de #3 zien we qua opbouw van het dashboard een grote gelijkenis met de kleinere broer. Hetzelfde head-updisplay, centrale touchscreen en de zwevende middenconsole met opbergvak daaronder. De materialen zijn wel anders en voelen in de #3 nog hoogwaardiger aan. Het is duidelijk te zien dat Mercedes voor het ontwerp verantwoordelijk is, want we zien luchtroosters die lijken op die van modellen uit Stuttgart. Nog belangrijker is dat de delen die je aanraakt heel goed aanvoelen en uit mooi materialen zijn opgetrokken. We noemen de stuurwiel- en raambediening die in een metaallook zijn uitgebracht en de rollo over de bekerhouders die je desgewenst ook halverwege kunt vastzetten. In de stoelen zijn metalen openingen aangebracht, waarin vanaf de Premium ook sfeerverlichting brandt.
De stoelen zelf pakken beter vast dan die van de #1, doordat de wangen wat verder uitsteken. De hoofdsteun is niet verstelbaar, maar zal door de rechthoekige vorm op veel hoogtes een goede ondersteuning bieden. Het stuur is lekker ver naar je toe te halen en de voorstoelen zelf zijn uitgebreid elektrisch te verstellen. Ook als de bestuurder zijn stoel ver naar achteren plaatst, kun je op de plek daarachter nog goed plaatsnemen. Door de langere wielbasis grossiert de #3 in beenruimte en hoofdruimte is er ook in overvloed. Je merkt hier dus niets van de aflopende daklijn. Dat is bij de kofferbak wel anders, want die kun je met 370 liter inhoud niet ruim bemeten noemen. Er is wel een dubbele bodem en de bank kan plat, wat het praktisch gemak vergroot. Bovendien kun je de laadkabel onder de motorkap opbergen, want daar is een opbergvak van 15 liter. Een echt ruimtewonder is de #3 niet te noemen, maar dat maakt hij met de ruimte voor zijn inzittenden meer dan goed.
De smart blinkt uit in multimedia, met een groot en snel reagerend scherm. Achter het stuur vind je alleen de hoogst noodzakelijke info, zoals snelheid en rijbereik. Navigatie- en multimediagegevens worden ook op de voorruit geprojecteerd door het head-up display. De avatar in de #3 is geüpgraded van het vosje dat we in de #1 tegenkwamen, naar een Cheetah. Iemand nog twijfels over de sportieve aspiraties van smart?
Die ambitie maakt het merk op papier in ieder geval meer dan waar. Hoewel de auto groter is, weet smart de #3 in 3,7 seconden van 0-100 km/h te katapulteren. Dan moet je wel de Brabus met 428 pk kiezen, die beschikt over een elektromotor op zowel de voor- als achteras. De andere uitvoeringen beschikken alleen over achterwielaandrijving, maar met het vermogen van 272 pk en een sprinttijd naar 100 km/h in minder dan zes seconden is nog steeds niets mis. Voor alle uitvoeringen is de begrensde topsnelheid bij 180 km/h bereikt.
De versies met achterwielaandrijving én warmtepomp komen tot 455 km ver. De Pro+ schopt het zonder die warmtepomp tot 435 km. De Brabus houdt het bij 415 km voor gezien. Opladen gaat aan de laadpaal dankzij de 22kW boordlader in minder dan drie uur van 10-80%. Bij de snellader is dat in minder dan 30 minuten gepiept, door een laadvermogen van 150 kW.
Prima waardes voor de middenklasser, waar smart nog trots aan toevoegt dat de auto een aanhanger van 1.600 kg mag trekken.
Met een volwassen koets, goede prestaties en een prima rijbereik is er op papier niets dat de #3 in de weg staat. Hoewel? We moeten de prijzen nog ontvangen en natuurlijk nog met de auto op pad om een alomvattend oordeel te vellen. De eerste horde wordt door smart in ieder geval met volle overtuiging genomen.