'De toekomst is elektrisch', roept Volvo tegen iedereen die het horen wil. Doelstelling: vanaf 2030 geen verbrandingsmotoren meer produceren. Al in 2025 wil het merk dat de helft van de wereldwijde verkoop van Volvo's bestaat uit elektrische modellen. De andere helft zal bestaan uit auto's voorzien van hybridetechnologie. Om deze uitspraken extra kracht bij te zetten komt Volvo met de allereerste auto die uitsluitend is ontworpen om volledig elektrisch door het leven te gaan. De C40 mag het spits afbijten en staat op het CMA-platform dat ook gebruikt is voor de Polestar 2 en Volvo XC40. De eerste Volvo die ontworpen is als volledig elektrische auto; de interesse is gewekt!
Volvo en een modieus rond uiterlijk; daar had je 20 jaar geleden niet mee moeten aankomen. Iedereen herinnert zich de hoekige vormen en praktische inzetbaarheid van de grote Zweedse wagens. Het hoekige is al jaren geleden overboord gegooid en bij de vorm van deze SUV coupé durven we zelfs de praktische bruikbaarheid in twijfel te trekken. Daarover straks meer, we concentreren ons eerst nog even op de buitenzijde.
De naam XC40 Coupé had wellicht beter gepast. Wie de XC40 en C40 vanaf de voorzijde benadert, zal maar moeilijk de verschillen kunnen zien. Het geheel is strak en minimalistisch; typerend voor Zweeds design. De daklijn is zeven centimeter lager en loopt door tot aan de achterzijde van de auto. Lange achterlichtunits lopen langs de hoeken van de achterklep in typische Volvo-stijl. Opstaande randen rond de scheiding tussen daklijn en achterruit geven een sportieve tint aan het geheel. Uitgesproken en sportief chic; iemand iets te klagen?
Je hebt het al begrepen; lager dak en aflopende daklijn gaan ten koste van kostbare binnenruimte. Hoewel je daar als bestuurder en bijrijder weinig last van zal hebben, zal de achterbankpassagier ongetwijfeld van zich laten horen. Beroerd zit je niet op de achterbank van de C40, maar in de XC40 zit je beduidend beter. De aflopende daklijn heeft verrassend weinig invloed op de bagageruimte. Met 413 liter heb je niet de grootste bagageruimte in zijn klasse, maar in vergelijking met de XC40 Recharge is het slechts zes liter minder. Volvo heeft door het slim plaatsen van de batterij ingespeeld op minimaal verlies van ruimte. Ruimte voor een extra sporttas of je laadkabels vind je in de 'frunk', deze extra laadruimte van 31 liter onder de motorkap is door een tussenschot gemakkelijk in te delen en maakt je laadkabels altijd goed bereikbaar.
De C40 is de eerste Volvo die volledig ledervrij op de markt wordt gezet. Zelfs stuur en schakelpook zijn niet voorzien van een stukje koeienhuid. In plaats daarvan komt Volvo met kunstleder in de vorm van Nordico; een textielsoort gemaakt van gerecycled materiaal uit PET-flessen en kurk uit de wijnindustrie. Vanaf nu zal Volvo alle nieuwe modellen ledervrij gaan leveren.
Bovenin het middenconsole is een negen inch infotainmentsysteem te vinden dat gebruik maakt van de software van Google. Spotify, Google Maps en de Google Assistent zijn allemaal ingebouwd en weten je snel en doelgericht te helpen. Stemcommando's als; 'laat het nieuws horen', 'ik heb het koud' of 'navigeer naar de Amsterdam Arena' worden moeiteloos opgevolgd. Extra voordeel is de onbeperkte data en de software-updates via de digitale snelweg. Deze zijn allemaal standaard inbegrepen. Fijn en gebruiksvriendelijk, maar een tegenvaller als je een Apple gebruiker bent. Apple Carplay is namelijk niet te gebruiken. Wie handig is en de fabriekssystemen weet te omzeilen zal wellicht toch van Apple Carplay gebruik kunnen maken, maar standaard wordt het niet geleverd. Jammer, want de keuzevrijheid in voorkeurssystemen wordt hierdoor ingeperkt.
Ander nadeel is de instelbaarheid naar persoonlijke voorkeur van het display achter het stuur. Met twaalf inch is dit behoorlijk groot en zou je verwachten dit volledig te kunnen inrichten naar eigen wens. Dit is helaas niet mogelijk, er is keuze uit twee informatieniveaus; Calm of Navigatie.
Snel door naar de rijeigenschappen. Met de nadruk op snel, want deze C40 met twee elektromotoren - waarvan één op de vooras en een op de achteras - weet goed van zijn plek te komen. 4,7 seconden zijn nodig om de sprint tot 100km per uur te verrichten met 300 kW (408 pk) aan boord. Het rijden met de C40 is steeds opnieuw een feestje. De power is constant beschikbaar, de stoelen zitten zeer goed, het stuurgedrag is accuraat en door het laaggeplaatste gewicht van de accu's in de bodem ligt de auto als een blok op de weg. De bochtige landweg op de route naar huis pak je graag even mee en de B.O.B. zijn na een avondje stappen is opeens ook niet meer zo erg. Iedere kilometer is een genot. Over kilometers gesproken. Volvo geeft een rijbereik op van 438 kilometer. Neem dit bereik wel met een korrel zout. Het rijbereik in de praktijk komt niet verder dan 320 kilometer met volle accu. Belangrijke noot is dat de buitentempratuur rond de vijf tot tien graden lag tijdens de testperiode.
Belangrijk aandachtspunt tijdens het rijden is het zicht door de achterruit. Het bekende; 'wie mooi wil zijn moet pijn lijden' gaat dubbel en dwars op voor de C40. Door de strakke aflopende daklijn lever je maximaal in op zicht door de achterruit. Een binnenspiegel monteren is bijna zinloos en een extra camera zoals bij de Toyota RAV4 was beter van pas gekomen. Leve de parkeercamera's en -sensoren.
Maak je een stop bij een snellaadpunt, zoals FastNed, dan krijg je door de laadsnelheid van maximaal 150 kW gelijkstroom (CCS2) gelukkig de accu weer snel gevuld. De opgegeven snelheid van Volvo van 32 minuten van 10 tot 80 procent is optimistisch, maar je laadt er in een kwartier toch ruim 100 kilometer rijbereik bij. Thuis of op straat laden met 11 kW AC (Type 2) 3-fasen 16A zal van 0 tot 100 procent ongeveer 8 uur kosten.
Voor een vanafprijs van 46.495,- euro is de C40 online samen te stellen. We willen online benadrukken, omdat de C40 enkel via het web wordt aangeboden. Voor het genoemde bedrag heb je de Core uitvoering met een motor op de voorwielen. In 7,4 seconden rij je van 0 tot 100 km/u en het verbruik is 18.4 kWh/100km. Volvo speelt slim in op de markt door het aanbod zeer overzichtelijk en transparant te houden. Er is namelijk keuze uit twee vormen van aandrijving, single motor of twin motor en drie uitrustingspakketten. Voor de uitvoering Plus betaal je bovenop de basisprijs 3.500,- euro en voor Ultimate betaal je 6.500,- euro.
Twin engine? Dat is dan plus 6.500,- euro. Nog een paar extra keuzes in lakkleur en wielen en dan heb je het wel gehad. Overzichtelijk en eenvoudig; daar kunnen veel fabrikanten nog van leren!
Broer Volvo XC40 Recharge heeft als volledig elektrisch model een vanaf prijs van 44.995,- euro. Concurrentie voor de Volvo C40 vinden we in de elektrische coupé SUV van Audi. De Q4 Sportback e-tron heeft een vanafprijs van 52.611,- euro.
Tijd om de balans op te maken. De C40 heeft zo zijn schoonheidsfoutjes. De systemen zijn niet voor iedereen ideaal en het zicht door de achterruit is waardeloos, waarbij je de prijs betaalt voor de strakke coupélooks. Gelukkig is er genoeg positiefs dat opweegt tegen de nadelen. De Volvo C40 biedt een fijn sturende auto, die je meer dan voldoende vermogen levert op het moment dat je erom vraagt. Strakke looks en genoeg ruimte kunnen bij de C40 prima door één deur.
Het is enkel een kwestie van smaak voor welk model je gaat. Op hetzelfde platform zijn nog twee ijzersterke modellen te vinden in de vorm van de XC40 en de Polestar 2. De beste tip die we kunnen geven is om alle drie de modellen eens mee te nemen voor een proefrit, zo kom je er vanzelf achter welk model het sterkst aansluit op jouw wensen en die jij het liefst op je oprit hebt staan.