Aiways U5
63 kWh Premium

Joep de Heer - 15 oktober 2021

Bijgepunt

Een nieuwe speler betreed het Europese strijdtoneel der automobielen. Het Chinese Aiways wil na actieve jaren in het Oosten haar geluk gaan beproeven in de Westen. De U5 mag daarbij het spits afbijten en al eerder maakte we kennis met een Showroom versie van dit model; lees voor de volledigheid deze rijtest terug. Nu Aiways de auto op diverse punten heeft bijgeschaafd en feedback van gebruikers omgezet heeft in vernieuwingen kruipen we opnieuw achter het stuur van deze flinke elektrische SUV. Weet het de gevestigde orde te laten schudden op de grondvesten of hoeven ze zich niet druk te maken?

Aiways?

Op moment van schrijven zijn er in Nederland bijna 500 exemplaren van de Aiways U5 verkocht. Het dus niet vreemd dat je het merk nog weinig, of zelfs niet, bent tegengekomen in het wild. Aiways wordt gestart in 2017 door voormalig president en CEO van Volvo Cars China; meneer Fu Qiang. In de jaren voor Volvo heeft hij ruimschoots ervaring opgedaan bij merken als Mercedes-Benz, Skoda en Volkswagen; niet de minste merken van de sector.

In 2020 trok het merk richting Europa. Het opereert zonder een dealernetwerk en daarom heeft het in ieder land lokale partners waar een samenwerking mee wordt aangegaan. In Nederland is dat garagebedrijf Profile. Verdeeld over minstens tien vestigingen in Nederland verzorgt Profile de proefritten en het onderhoud van de huidige modellen. Dat modelgamma is op dit moment nog beperkt tot slechts een auto; de U5. Volgend jaar hoop het merk daar de U6 aan toe te gaan voegen en later zal de U7 volgen.

Software update

We rijden met een softwarematige tweede generatie van het merk. Dat betekent dat er qua uiterlijk geen wijzigingen zijn aangebracht. Uiterlijke punten waar we al eerder feedback op hadden zijn ongewijzigd gebleven. Dat is jammer, want de plaats van de laadpoort aan de voorzijde van de auto blijft een hekel punt. Vooral vanwege de forse grootte van de auto levert dit regelmatig problemen op bij de laadpaal; in drukke steden of snellaadpunten is het echt een uitdaging om de auto goed te parkeren om het laden mogelijk te maken.

Over de bouwkwaliteit in het algemeen is weinig te klagen. Laat je niet afschrikken door 'Made in China' want de Chinezen kunnen prima auto's bouwen. Dat bewijzen de eerder geteste MG ZS en Polestar 2 die allebei rechtstreeks uit China komen. De naden zijn netjes, het geheel zit strak en stevig in elkaar en oogt op het eerste gezicht goed. Er zijn verbeteringen mogelijk op het goedkoop ogende draaiwieltje op het stuur en de kwaliteit van het wegklapscherm voor de klimaatbeheersing. Ook hadden de bekerhouders wat groter gemogen en hadden we graag wat meer USB-poorten gezien. Daarmee is de feedback op de bouw van de auto een gedane zaak. Beperkingen waar over het algemeen prima mee valt te leven, behalve als je kennis van de Engelse taal beperkt is; de auto heeft namelijk nog geen Nederlandstalige bediening.

Ruimte voor verbetering

Bestuurders en passagiers genieten van veel ruimte in de U5. De markt voor grote EV's beperkt zich op moment van schrijven nog tot slechts een handjevol modellen als de Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq en Hyundai IONIQ 5. De bagageruimte is concurrerend met genoemde modellen en meet 432 liter en met de banken neergeklapt 1.555 liter. De achterbank is voldoende ruim om met drie volwassenen te zitten en biedt uitzonderlijk veel hoofd- en beenruimte. De bijrijder heeft meer dan voldoende ruimte door het ontbreken van een dashboardkastje. De bestuurder kijkt aan tegen een drieluik van schermen met de nodige rij informatie.

Op het gebied van ruimte weet Aiways goed mee te komen met de concurrentie; op het gebied van technologie blijft het merk nog wel achter. Schermen en bediening van de concurrenten werkt sneller, biedt een hogere resolutie en is meer naar persoonlijke voorkeur te configureren.
Een grote softwarematige vooruitgang is geboekt met het toevoegen van Apple Carplay. Met het inpluggen van de smartphone zijn alle applicaties van je Apple te bedienen via het centrale infotainmentscherm. Zeer waardevolle toevoeging, omdat er standaard geen navigatiesysteem beschikbaar is op de U5. Consumenten met een Android besturingssysteem komen er minder fortuinlijk vanaf. Zij moeten het doen met een screenmirroring applicatie die eerst op de telefoon moet worden geïnstalleerd. Na een omslachtig installatieproces wordt vervolgens het telefoonscherm weergegeven op het infotainmentscherm. Hopelijk volgt er snel een update waarin Android Auto is meegenomen.

Feedback wordt aangepakt

Op het gebied van actieradius of rijervaring is weinig gesleuteld. Wel zijn de rijhulpsystemen aangepast. Aiways wil graag leren van gebruikers van de auto. Berijders kunnen hun feedback op de auto delen met het merk. Zo was er veel kritiek op de gretige remacties van de auto bij gebruik van de actieve cruise control. De fabrikant heeft dit via de software kunnen aanpassen. Zo blijft de koffie gewoon in je beker zitten als er door de auto wordt geanticipeerd op het verkeer en klap je dus niet ineens in je gordel. Een grote verbetering.

Tijdens de eerdere testperiode met temperaturen rond het vriespunt kwamen we uit op een praktijk actieradius van 220 kilometer. Nu we de auto in de nazomer opnieuw aan de tand voelen merken we dat de hogere temperatuur absoluut een gunstig effect heeft op het rijbereik. Met een actieradius van 350 kilometer was het geen enkel probleem heen en terug van Leeuwarden naar Utrecht te rijden op een enkele acculading. Hou je rechtervoet echter wel in bedwang. Flink doortrappen in de Sportmodus kost je al snel tientallen kilometers.

De dreiging wordt groter

Opnieuw weet Aiways verrassend sterk uit de bus te komen. Het plaatje is compleet met het messcherpe aanbod wat de U5 biedt op financieel vlak. De vanafprijs van 39.950,- lijkt op het eerste gezicht hoog. Kijk je welke zaken standaard aanwezig zijn voor dit geld, dan is het praktisch een koopje. Keyless entry, 360 graden camera, adaptieve cruisecontrol en spraakbediening; allemaal standaard aanwezig. Logisch dat de topversie slechts drieduizend euro duurder is want de basisversie biedt je eigenlijk al alles wat je nodig hebt. Voor het extra geld van de Premium krijg je stoelverwarming, panoramadak, lederen bekleding en 19-inch lichtmetalen velgen. Voor deze uitrusting betaald je bij de concurrentie al snel vele duizenden euro's meer.

Ruim, elektrisch, luxe en betaalbaar. De concurrentie doet er goed aan om een merk als Aiways heel goed in de gaten te houden. Grootste nadeel blijft de naambekendheid en het dealernetwerk. De infrastructuur die de gevestigde orde biedt, is iets waar de jonge Aziaat enkel van kan dromen. Zakelijk wordt de Aiways ook steeds interessanter. Nu het einde van het jaar 2021 snel nadert geeft de importeur aan dat het nog voldoende modellen heeft om dit jaar uit te leveren tegen gunstige bijtelling. Grote leasemaatschappijen als Leaseplan en Athlon geloven in het merk en bieden de U5 aan vanaf 546,- euro per maand. Dat is voor zoveel voordelen toch wel een proefrit waard?

  • Feedback is aangepakt
  • Apple Carplay toevoeging
  • Na update nog meer waar voor je geld
  • Plaats van laadpoort
  • Nog geen Android Auto