Dat Kia flink aan de weg timmert, zal niemand zijn ontgaan. In het populaire B-segment had het Koreaanse merk echter geen hatchback meer. De vorige Rio vertrok enkele jaren geleden al met stille trom en we moeten bekennen dat ons dat niet eens was opgevallen. Dat zegt natuurlijk genoeg over het succes en de aantrekkingskracht van dat model. Zo geruisloos als de vorige vertrok, zo opvallend wil Kia de nieuwe Rio op de markt zetten. Is het enthousiasme van het groeiende merk terecht?
Kia is al erg succesvol in de compacte klasse met de Venga en daarnaast pikt ook de eigenzinnige Soul nog een graantje mee. Toch zijn het vooral de belastingvrije hatchbacks die daar de dienst uitmaken en dus zou je verwachten dat Kia er ook eentje van de Rio zou gaan maken. Dat is echter niet het geval, het zijn er namelijk twee geworden. Zowel een benzine- als een dieseluitvoering. Zo is er de 1.1 CRDi driecilinder diesel met een vermogen van 75 pk en een viercilinder benzine die luistert naar de naam 1.2 CVVT. De diesel is zelfs in twee uitvoeringen beschikbaar. Beiden zijn belastingvrij, maar er zit toch nog een verschil van 9 gram CO2-uitstoot in. Wie echter op zijn groenst wil zijn, moet concessies doen, want 'zware' onderdelen als een airco en elektrisch bedienbare ramen zijn niet op de auto aanwezig. Daarnaast is de eindoverbrenging wat getweakt ten behoeve van positievere verbruikscijfers. Naast deze financieel aantrekkelijke varianten komt er ook voor beide brandstofsoorten een 1.4 beschikbaar, waarbij de benzine leverbaar wordt met een automaat. Helaas wordt wel duidelijk dat dit geen prioriteit voor Kia is geweest, want ze komen met een hopeloos verouderde viertrapsautomaat.
Niet alleen de financiƫle of milieutechnische eigenschappen moeten kopers over de streep trekken, want het oog wil natuurlijk ook wat. En op dat vlak wordt langzamerhand steeds duidelijker de hand van Europeaan Peter Schreyer zichtbaar. Ook met de nieuwe Rio staat er weer een strak uitziend product. Aan de voorkant wordt de auto gekenmerkt door een typische Kia-grille en opvallende dagrijverlichting in de grote kijkers. Aan de zijkant zien we een sterk oplopende raamlijn die uitmondt bij een stevig achterwerk. Met het kleine achterruitje dat we kennen van de Sportage heb je ook hier een beroerd zicht naar achteren, maar cosmetisch doet het de auto goed. Op geen enkele manier doet de auto nog denken aan zijn voorganger en als je de droge cijfers bekijkt, snap je waarom. De auto is langer en breder, maar wel lager. Daarnaast is de wielbasis in absolute, maar ook in relatieve zin flink toegenomen. In een later stadium komt er nog een sportiever ogende driedeursuitvoering en vermoedelijk zal er zelfs een gepeperd modelletje van verschijnen.
Ook het interieur moet tegemoetkomen aan de veeleisende Europeaan. Waar de Kia meegaat in trends als milieubewustheid en downsizing, doet 'ie dat ook met de trend van de steeds meer luxe aan boord. Zo kan er gekozen worden voor drie kleuren dashboards en is leer een optie. Daarnaast zijn ook luxe zaken als navigatie, cruise control en een achteruitrijcamera beschikbaar en is bijvoorbeeld stuurwielbediening voor de audio zelfs standaard. Het geheel heeft een nette opzet, alleen is het dan jammer dat sommige materialen achterblijven. Zo steken de leuk bedachte tuimelschakelaars schril af tegen het multifunctionele stuurwiel. Ook bepaalde - in ons geval bruine - inlegstukken wekken de indruk dat ze over enige tijd niet meer dezelfde tint zullen hebben. Qua praktisch gebruik zit de Rio buitengewoon goed in elkaar. In de snelheidsmeter zit een mooi groot display voor de boordcomputer en er is door de hele auto heen veel afleg- en opbergruimte te vinden. De bestuurder heeft een prima plekje met een goed verstelbare stoel en dito stuur. De stoelen zelf zijn daarbij geen hoogvliegers als het gaat om de ergonomie, maar toch zitten ze heel behoorlijk. Een dikke plus krijgt Kia nog voor de ruimte achterin, want je kan als volwassene meer dan fatsoenlijk achterin plaatsnemen en ook de kofferruimte heeft een mooi volume.
We konden onder de Portugese zon met de diverse varianten rijden, maar de meeste kilometers hebben we met de 1.2 CVVT gemaakt. Kia verwacht zelf dat deze belastingvrije benzinemotor het leeuwendeel van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. Het 85 pk sterke motortje is erg soepel en zeer stil. Het kan prima uit de voeten met de 1.004 kg wegende Rio. Wel was op steile hellingen langs de Atlantische kust merkbaar dat het blokje niet heel veel reserve heeft. De 1.4 CVVT legt wat dat betreft net even wat meer rijplezier in de schaal, maar dan mis je natuurlijk wel de belastingvoordelen. De 1.1 CRDi is dan nog een leuk alternatief, want met zijn flink hogere koppel dat al bij een lager toerental beschikbaar komt, heeft de auto veel minder moeite met hellinkjes of snelheidswisselingen. Zelfs van deze driecilinder kunnen we opmerken dat het motorgeluid relatief laag is. Natuurlijk is het typisch nagelende geluid wel aanwezig, maar zeker niet zo doordringend als de vergelijkbare motor in de Polo Bluemotion. In ons vlakke kikkerlandje zal de benzine prima volstaan, maar de kilometervreters hebben aan de iets duurdere belastingvrije diesel met zesversnellingsbak een mooi alternatief, die wat ons betreft nog net wat meer rijplezier levert.
In het geheel levert de Rio vooral een heel comfortabele indruk. Naast het lage geluidsniveau is de bediening ook allemaal erg comfortabel ingeregeld. Helaas wordt dat comfortabele nog wel eens verward met licht. Bij het schakelen is het nog niet zo'n probleem, omdat het pookje zich met korte slagen wel goed laat inleggen. Bij het sturen mis je toch een stukje precisie. Het lijkt erop dat hier de Koreaanse engineers toch nog de overhand hebben gehad en dat is jammer, want wat meer gevoel zou bij de auto en zijn voorkomen passen. Het onderstel is tot slot weer een betere interpretatie van het begrip comfort. Slecht wegdek wordt goed verwerkt naar een egale rit, zonder dat het gevoel met de ondergrond helemaal verdwijnt.
Kia is goed bezig en blijft goed bezig. Na onlangs een nieuwe Picanto succesvol gelanceerd te hebben, volgt nu een Rio, die ongetwijfeld ook een succes gaat worden. Na zelf met deze compacte Zuid-Koreaan gereden te hebben, snappen we goed dat Kia er zelf enthousiast over is. Op alle aspecten die tegenwoordig belangrijk worden gevonden bij een compacte auto, doet de Rio goed mee. Een laag verbruik, belastingtechnische voordelen, maar toch goede mogelijkheden tot personalisatie en rijke aankleding van deze compacte auto. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd hoe moeilijk hij het de nu heersende modellen gaat maken. De potentie is aanwezig. En het merk Kia? Dat gaat gewoon lekker door. Binnen afzienbare tijd kunnen we de Optima in het D-segment verwachten en - zo is ons toegefluisterd - binnen een jaar zal de nieuwe Cee'd zijn opwachting gaan maken.