Kia heeft haar Sportage in een hip jasje gestoken. Met de succesvolle voorganger heeft het nieuwe model enkel de naam nog gemeen. De Sportage is namelijk niet langer een compacte SUV, maar een modieuze cross-over. Wij namen de Sportage mee voor een trip naar modestad Parijs.
Normaal gesproken zou ik mij met een Kia nogal misplaatst voelen in een chique stad als Parijs. Dat dit nu niet het geval is spreekt boekdelen over de nieuwe Sportage. Peter Schreyer, designbaas bij Kia, heeft uitmuntend werk afgeleverd. In tegenstelling tot het vorige model oogt de nieuwe stoer en zelfbewust. Dat komt deels door toepassing van het nieuwe familiegezicht, dat ook de Sorento en Optima siert. Andere buitenmaten zorgen daarnaast voor verbeterde proporties. De Sportage is namelijk langer, breder en ook zichtbaar lager dan zijn voorganger. Een hoge raamlijn voegt een vleugje sportiviteit toe aan het elegante ontwerp. Onze testauto is een X-Clusive. Deze duurste uitvoering is getooid met rijkelijk veel chroom en mooie wielen. De witte lakkleur en het optionele panoramadak maakt van de Sportage een fraaie verschijning die past bij de sfeer en het allure van een stad als Parijs.
Ook van binnen is de nieuwe Sportage een frisse en luxueuze verschijning. De X-Clusive is onder andere voorzien van lederen bekleding en een geïntegreerd navigatiesysteem. De zitpositie is lager dan voorheen en evenaart die van een normale personenauto. Keerzijde hiervan is de minder goede overzichtelijkheid, vooral naar achteren is het zicht beperkt door de kleine achterruit en dikke C-stijlen. Het dashboard is wel goed te overzien en een toonbeeld van bedieningsgemak. Alle bedieningsorganen zijn logisch gegroepeerd en makkelijk te bereiken. De materialen doen voor dit segment hoogwaardig aan en de afwerking is op enkele details na prima. Een cross-over schept natuurlijk bepaalde verwachtingen ten aanzien van het ruimteaanbod. Voorin hebben inzittenden geen reden tot beklag. Op de achterbank gaat het er wel wat krapper aan toe. De beenruimte volstaat, het optionele panoramadak ontneemt echter enkele centimeters hoofdruimte. Opvallend is dat op de buitenste twee zitplaatsen stoelverwarming aanwezig is. De bagageruimte is met 564 liter voldoende ruim. Wie dit toch te weinig vindt kan de achterbank omklappen, waarna een vlakke laadvloer ontstaat.
Onder de stijlvolle motorkap van de Sportage zit bekende techniek. Ons exemplaar is een 2.0 CVVT met voorwielaandrijving en zestraps automaat. De atmosferische benzinemotor levert zijn vermogen en koppel bij een hoog toerental af. Op papier klinkt 163pk en 194Nm best goed, maar in de praktijk voelt de Sportage nogal lui aan. Tot 100km/h zijn de prestaties in orde, daarboven merk je dat de motor te weinig trekkracht onderin heeft. De automaat schakelt bij het geringste commando een of zelfs twee verzetten omlaag om de vaart erin te houden. Dat doet afbreuk aan het rijcomfort en het brandstofverbruik. Ons testverbruik lag op 10,7 liter per 100 kilometer, een stuk hoger dan de fabrieksopgave. Een moderne kleine turbomotor met meer koppel onderin zou wenselijk zijn. Kia lanceert op de Mondial de l’automobil in Parijs een kleine 1.6 GDI benzinemotor met directe inspuiting. Misschien dat deze nieuw ontwikkelde motor beter bij de Sportage past. De Sportage kenmerkt zich verder vooral als een comfortabele en stille reisgenoot. Op hogere snelheden is het windgeruis wel nadrukkelijker aanwezig, evenals de motor bij hogere toerentallen. De naam Sportage impliceert een sportieve insteek. Deze vinden wij terug in het dynamische rijkarakter. Overhellen is in mindere mate aanwezig en de besturing is direct. Rond de middenstand voelt het echter allemaal wat vaag en zompig aan, daarnaast is de bekrachtiging aan de sterke kant. Voor een drukke stad als Parijs is dat ideaal, de Sportage laat zich makkelijk door het verkeer dirigeren.
Of de nieuwe Sportage opnieuw de kip met de gouden eieren voor Kia is zal de toekomst uitwijzen. De kansen liggen in ieder geval niet slecht. Zijn fraaie looks overtuigen zelfs de meest stellige scepticus. De prijzen zijn wel flink gestegen, zo is de door ons gereden 2.0 CVVT 2WD Automaat X-Clusive ongeveer zes mille duurder geworden ten opzichte van zijn voorganger. Ondanks dit feit is de Sportage nog steeds concurrerend geprijsd. Onder het moderne jasje gaat bekende techniek schuil die niet geheel meer bij de tijd is. Een achilleshiel is dit echter niet, de Kia Sportage is namelijk een heel serieuze auto die met recht op de shortlist van een SUV koper mag staan.
Fotografie: Kees Bunk