Kia Picanto
1.2 CVVT EcoDynamics

Bjorn Blokzijl - 17 april 2011

Een grote stap voorwaarts

Sinds de introductie op de Nederlandse markt in 2004, is de Kia Picanto een vaste waarde in het populaire A-segment. Het faillissement van importeur Kroymans en het ontbreken van een wegenbelastingvrije variant zorgden de afgelopen twee jaar echter voor dalende verkoopcijfers. Nu is daar de nieuwe Picanto. Deze keer is het geen facelift, maar een volledig nieuw model met geheel nieuwe motoriseringen. Het grote voordeel van alle leverbare motoren is dat ze, de versie met de automaat daargelaten, wegenbelastingvrij zijn en dat door de zakelijke rijder slechts 14% bijtelling betaald moet worden. In het zonnige Spanje kregen wij de mogelijkheid om de splinternieuwe Picanto eens aan de tand te voelen.

Frisse verschijning

In één oogopslag is te zien dat er een geheel nieuw model is ontwikkeld door de heren in Korea. De stoere neus met de voor Kia typische grille en dikke bumpers geven de auto een serieuze en onderscheidende look, wat in dit segment zeer belangrijk is. De concurrentie zit immers niet stil en ontwikkelt in rap tempo modellen in het A-segment. Kia onderscheidt zich niet alleen qua design van de voorzijde, maar ook de rest van de auto is strak gelijnd. Onderwerp van deze test is de direct leverbare vijfdeursuitvoering van de Picanto, de driedeurs volgt in het najaar. Kia levert de auto in frisse kleuren zoals Milky Beige en de door ons gereden Lemon Grass en Cafe Mocha. Door diverse optiepakketten zijn de auto's bijvoorbeeld voorzien van 15" lichtmetaal, ledjes in de koplampunits, spiegels in carrosseriekleur en sideskirts. Al met al staat er een goed uitziende auto, waardoor we benieuwd zijn naar de rijeigenschappen van Kia's kleinste.

Weggedrag van een klasse hoger

Omdat de meerprijs van de 1.2 liter ten opzichte van de 1.0 liter slechts vijfhonderd euro is en deze motor een duidelijke grote meerwaarde heeft, kiezen we om op pad te gaan met de 1.2. Het surplus aan vermogen, en natuurlijk de extra cilinder, zou veel kopers vanwege de geringe meerprijs moeten aanspreken. Kia levert de Picanto met een vijfversnellingsbak, die lekker strak schakelt. Met de 87pk sterke motor in het vooronder, is de kleine Kia in staat tot ruim voldoende prestaties. Daarnaast ligt de auto goed op de weg en is stevig geveerd. Met het prettig dikke tweespaaks stuurtje stuurden wij de Picanto licht onderstuurd de vele bochten in de Spaanse bergen door, waarbij de koets nauwelijks overhelt. Wat opvallend is, zeker in deze klasse, is dat er weinig geluid doordringt tot het passagierscompartiment. Zowel het motorgeluid van de 1.0 als van de 1.2 blijft op de achtergrond en bij een constante snelheid onder de 120km/u is het enige geluid wat je hoort windruis en afrolgeluiden van de banden. De auto voelt in zijn geheel aan als een auto van een klasse hoger. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat het stuur in de middenstand enigszins vaag is en het duidelijk merkbaar is dat de stuurinrichting elektrisch bekrachtigd is.

Klein maar fijn

In de standaarduitvoering van Kia Picanto ontbreekt een handmatig bediende airconditioning Deze moet zelfs 800 euro extra kosten. Wel omvat de standaarduitrusting onder andere zes airbags, stuurbekrachtiging, een in hoogte én diepte verstelbaar stuurwiel en centrale deurvergrendeling. Het interieur ziet er modern en goed afgewerkt uit. Er zijn veel donkere materialen gebruikt, maar deze worden speels onderbroken door een zilverkleurige strip die over bijna de gehele breedte van het dashboard loopt. Ook in het stuurwiel is een zilverkleurige rand, in dezelfde vorm als van de grille, opgenomen. Wordt het comfortpack aangekruist op de optielijst, dan zijn de belangrijkste toevoegingen de radio/cd-speler, de AUX- en Ipod-aansluiting, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch bedienbare en verwarmde spiegels, enkele opbergvakken, op afstand bediende deurvergrendeling en een toerenteller. Zeker gezien de geringe meerprijs en de grote mate van toename van luxe, is het comfortpack een echte aanrader. Eco Dynamics is een optie op de Picanto. Deze optie bevat een start/stopsysteem, maar is voor de Nederlandse markt niet nodig, omdat zelfs zonder het pakket de auto voldoende zuinig is voor 14% bijtelling en het ontlopen van wegenbelasting. Bij het sturen door het bochtige Spaanse land valt op dat, de standaard op de auto aanwezige, stevige stoelen je goed op de plek houden. Daarbij heb je voldoende ruimte om je heen en zit je niet hinderlijk dicht op de bijrijder. Ook aan aflegruimte is gedacht: voor de versnellingspook zijn twee bekerhouders geplaatst, de kaartenvakken in de deuren zijn groot genoeg voor een flesje drinken en bij een uitvoering met het comfortpack zijn er opbergvakken onder de stoel en in de bagageruimte. De bagageruimte an sich is voldoende voor een auto van dit formaat, maar veel meer dan de wekelijkse boodschappen zal er niet in passen.

Concurrentie

Kia heeft met de nieuwe Picanto weer een grote stap voorwaarts gemaakt in het A-segment. Doordat alle motoriseringen in de basis wegenbelastingvrij te rijden zijn, is de Picanto weer een regelrechte concurrent voor succesnummers als de Fiat Panda, de Renault Twingo en het trio Aygo/C1/107. De Kia is onderscheidend genoeg, zowel qua exterieur, interieur als ook de rijeigenschappen om een belangrijke speler in het populairste segment van Nederland te worden.

  • Strakke, moderne vormgeving
  • Goede wegligging
  • Fijne aandrijflijn
  • Airco kost 800 euro meer
  • Stuurinrichting is in de middenstand vaag
  • Bagageruimte net toereikend