Langzaamaan verschijnt hij in het straatbeeld en we kunnen er maar beter snel aan wennen, want dat gaat de komende tijd meer en meer worden. De nieuwe Polo Bluemotion kent door zijn financiële aantrekkingskracht al flink oplopende levertijden en dealers zien zich al genoodzaakt om eigenhandig Polo’s uit Duitsland te betrekken. Is deze ongekende interesse voor een nieuwe auto terecht?
Op papier zijn de voordelen van de compacte Volkswagen erg duidelijk. De vele orders zijn dan ook voor een groot deel op het conto te schrijven van de belastingvoordelen. Allereerst is daar de vrijstelling van BPM, wat de koper al op zijn minst een ruime 4.000 euro scheelt. Vervolgens is de eigenaar van deze Polo ook geen houderschapsbelasting verschuldigd en tot slot hoeft de zakelijke rijder die de auto privé gebruikt slechts op 14% bijtelling te rekenen. Voordelen die direct in de zak gestoken kunnen worden en die blijkbaar veel mensen – die nog geen meter gereden hadden – al over de streep konden trekken. Los daarvan is er natuurlijk ook nog het voordeel van het lage verbruik.
Dat lage verbruik en de bijbehorende uitstoot zijn natuurlijk tevens de reden van al het financiële voordeel. Volkswagen pocht zelf met een haast onwaarschijnlijk verbruik van 3,4 liter per 100 kilometer voor deze Bluemotion in Comfortline. We benoemen bewust de uitvoering, aangezien de waarden zo nauw komen dat een Trendline zelfs nog voor 0,1 liter minder in de boeken staat. In de praktijk bleken de verbruikscijfers voor ons helaas niet haalbaar. Op zijn best kwamen we tot een waarde van 3,9 over een representatief traject. Nog steeds netjes, maar gezien de inspanningen die daarvoor nodig waren zou het ons niet vreemd overkomen als over een tijdje de klachten over onhaalbare verbruiken gaan rondzingen, zoals dat een tijdje geleden bij de Japanse hybrides ook het geval was. Op het rechte eind is zuinig rijden – zeker met de cruisecontrol ingeschakeld – niet zo moeilijk, maar juist in het stadsverkeer komt het er op aan. Een zuinige auto vraagt hoe dan ook om een bepaalde rijstijl die je niet alleen met het volgen van de schakelindicator bewerkstelligt. Het zou helemaal geen gek idee zijn als Volkswagen een gesubsidieerde rijtraining op de optielijst zou zetten teneinde het optimale uit je Bluemotion te halen.
De winst bij het verbruik ten opzichte van een reguliere Polo wordt op diverse fronten behaald. Zo kent de zuinige Polo verschillende uiterlijke wijzigingen ten opzichte van een standaarduitvoering en het mooie is dat de Polo er niet eens lelijker van wordt, integendeel. Om de luchtweerstand terug te brengen ligt de Bluemotion dichter op het asfalt en is de grille goeddeels afgedicht met een glimmend zwarte plaat kunststof en dat maakt dat het autootje zelfs nog wat stoerder overkomt dan normaal. Het is daarbij wel jammer dat je in de keuze voor de lakkleur bij dit stoere uiterlijk beperkt wordt, want momenteel zijn er slechts vijf – niet heel spannende – kleuren op de Bluemotion te bestellen. Wil je wat anders, dan moet je de voordelen van de Bluemotion laten schieten. De kern van het zuinige karakter ligt uiteindelijk toch bij het nieuwe driepitter commonrail dieselblokje. Met zijn 75 pk en 180 Nm heb je voldoende vermogen en trekkracht tot je beschikking om in diverse situaties goed uit de voeten te kunnen. Enkel op snelheid merk je dat de fut er behoorlijk uit is en een dat er niks over is om vlot door te accelereren voor bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre. Op het gebied van geluidsproductie laat de 1.2 TDI echter nog wel wat te wensen over. Hij is behoorlijk rumoerig en dit wordt in het lage toerengebied nog eens versterkt door een bokkig karakter van de driecilinder, waarbij de trillingen via het stuur en zelfs de bodemplaat goed voelbaar zijn. Op snelheid wordt het motorgeluid geluid minder overheersend, zelfs als je niet eens zoveel toeren draait. Voor het verkeerslicht hoef je het gebrom overigens helemaal niet aan te horen, want uiteraard is de Polo voorzien van een start-/stopsysteem. Een systeem dat in dit geval prettig en vlot functioneert, precies zoals het hoort.
In het rijden merk je verder vooral aan de lange versnellingen dat we hier niet met een gemiddelde configuratie te maken hebben. Ze zijn zelfs zo lang, dat de op papier gemiste zesde versnelling in de praktijk helemaal niet gemist wordt. Verder blijft het vooral – zoals we eerder al opmerkten bij een andere test van de Polo – een heel volwassen aanvoelende auto met dito rijeigenschappen. Toch voelt de auto in het rijden niet groot, de bediening is comfortabel licht, zonder de gewenste scherpte te ontberen. Met het comfort zit het sowieso wel goed in deze Comfortline uitgevoerde auto. Zo zit je vorstelijk op de stevige en goed te verstellen stoelen, en heb je de luxe van climate control, elektrische bediening van ramen en spiegels en cruisecontrol onder handbereik. Deze testauto was daarnaast ook nog eens voorzien van een touchscreen multimediasysteem, met functionaliteit ten aanzien van audio, navigatie en telefonie die tevens via het stuur bediend kon worden.
Dat de Bluemotions van de Polo momenteel als warme broodjes over de toonbank gaan is meer dan terecht gebleken. De financiële voordelen gaan namelijk gepaard met een voortreffelijke auto. Het motorgeluid kan misschien een hekel puntje worden voor potentiële kopers, maar dat zal toch sterk samenhangen met het gewicht dat men daar persoonlijk aan hangt. Het zal niet eenvoudig zijn om gelijkwaardige auto’s te vinden voor een gelijkwaardige aanschafprijs. Toch zit de concurrentie niet stil en dat blijkt niet in de laatste plaats uit het feit dat er nu al drie andere compacte auto’s met dieselmotor zijn die dezelfde vrijstellingen kennen. De Seat Ibiza en Skoda Fabia Combi maken gebruik van dezelfde VAG-techniek, maar ook Fiat heeft met zijn Punto Evo inmiddels een troef in handen. Vraag blijft wel hoelang de huidige belastingvoordelen blijven bestaan. De overheid is ook niet gek, dus als het ze teveel geld gaat kosten, zullen er ongetwijfeld afspraken teruggedraaid worden. De vraag is niet of, maar wanneer dit gaat gebeuren. Tot die tijd kun je in ieder geval je slag slaan bij Volkswagen.