Jaguar F-Type Coupé
R 5.0 V8 Supercharged AWD

Dirk-Jan Dalhuisen - 6 juli 2015

Comeback kid

Automobiele legendes spreken voor een beetje petrolhead al snel tot de verbeelding. De Jaguar E-Type is daar een mooi voorbeeld van: ondanks een decennialange absentie hangt de klassieker nog steeds bij menigeen boven het bed. Voor al die liefhebbers is er goed nieuws: diezelfde E-Type is terug van weggeweest. Althans: de Britten beloven dat de iconische Jag van weleer herleeft in de F-Type van nu. Twee jaar geleden maakten we al aangenaam kennis met de F-Type Convertible, nu is het de beurt aan de minstens zo fraaie F-Type Coupé.

Fascinerende beauty

De F-Type Coupé waarvan we de sleutels overhandigd krijgen, is niet zomaar de eerste de beste. Voor de deur van de importeur in Beesd - what's in a name... - staat het topmodel te glimmen: de F-Type R met de bekende supercharged V8 onder de kap (die overigens voorwaarts opent, à la E-Type). De verleiding om deze geweldenaar meteen wakker te schudden wordt met de nodige moeite weerstaan; eerst nog even een rondje om de auto maken. Niet eens zozeer omdat de auto nog een onbekende is - de F-Type rijdt immers al weer even rond - maar gewoon omdat de sportieve Jag zó wonderschoon is ontworpen dat je 'm iedere keer weer met bewondering blijft bekijken.

Het is bijzonder fascinerend om te zien hoe de karakteristieke verhoudingen van de klassieke E-Type uit de sixties terugkomen in het moderne design van de F-Type. Van de lange neus en de markante daklijn tot de typische lichtunits, de brede heupen en de korte kont; stuk voor stuk zijn het respectvolle stukjes eerbetoon aan de good old E-Type. Met elkaar vormen ze een totaalplaatje om je vingers bij af te likken. Z'n ver doorlopende achterruit en sexy achterwerk geven de F-Type zelfs een vleugje Aston Martin. Dat verklaart wellicht waarom medeweggebruikers bij het zien van deze door Ian Callum ontworpen eyecatcher massaal hun smartphone tevoorschijn toveren.

Venijnig beest

Het klinkt misschien alsof de F-Type niet meer is dan een oogstrelende beauty, maar vergis je niet: onderhuids is de F-Type een venijnig beest. In deze R-uitmonstering kan de F-Type zich cijfermatig meten met de snellere 911'jes en de nieuwe AMG GT van Mercedes-Benz. Toch schreeuwt deze topversie dat niet van de daken. Het is wat oneerbiedig om de F-Type R als een wolf in schaapskleren te bestempelen, maar je moet je ogen wel aardig de kost geven om te zien dat hier niet zomaar een F-Type staat. Naast een handjevol R-badges vormen de zwarte luchtinlaten in en onder de motorkap en de vier vuistdikke uitlaatpijpen de belangrijkste optische wapenrusting van deze roofkat.

Vanbinnen wordt de sportieve toon vooral gezet door het afgevlakte sportstuur en de uitmuntende kuipstoelen, die je lichaam perfect ondersteunen. Ook het uitzicht over de lange neus en de diepe, geborgen zit achter het kleine ruitoppervlak dragen bij aan het sportwagengevoel dat de F-Type je geeft. Dat speciale gevoel dat je iets bijzonders bestuurt, wordt verder versterkt door de fraaie materialen en subtiele details waarmee de uit de Convertible bekende cockpit is afgewerkt. Zoals in meer Jaguars is het navigatiesysteem eigenlijk de enige pretbederver. Niet alleen grafisch oogt het systeem wat gedateerd, ook de trage respons is niet meer van deze tijd.

Verslavend lekker

In het Jaguar-alfabet staat de R voor spektakel en daar draait deze F-Type R niet omheen. Drie jaar geleden konden we in de XKR-S al even proeven tot welke zinderende prestaties deze 550 pk sterke Vee Eight in staat is en ook in de F-Type R legt deze vijfliter supercharged buitengewoon klinkende cijfers op de mat. Zowel de luttele vier tellen die deze F-Type nodig heeft om vanuit stilstand de 100 km/h te passeren als z'n topsnelheid van 300 km/h zijn specs waar menig sportwagen het knap benauwd van krijgt. Met z'n katachtige reflexen - ongeacht bij welk toerental - laat de vijfliter V8 je die trage respons van de navigatie spontaan vergeten. Peperdure keramische remmen brengen al dit geweld gedecideerd tot stilstand.

En dan is er nog het geluid. Na het indrukken van de startknop gromt de V8 even ongegeneerd van zich af, om daarna weer netjes naar de achtergrond terug te zakken. Bij rustig rijden gaat het er in de F-Type zelfs zo beschaafd aan toe dat nietsvermoedende passagiers geen flauw benul hebben van de verwoestende kracht die onder het rechterpedaal schuilgaat. Tot datzelfde pedaal richting het schutbord gaat... De diepe, lage brom verandert via een donkere, aanzwellende V8-roffel in hoogtoerig gebulder en geknetter zodra de toerenteller het rode gebied in vliegt. Geplof van onverbrande benzine maakt de geluidssensatie van deze magistrale V8 compleet. Wat een verslavend lekkere motor blijft dit toch!

Labrador

Ook aan de rijbeleving merk je dat de wat stugge F-Type een geboren entertainer is. De Jag rijdt en stuurt heel communicatief en staat qua karakter veel dichter bij een sportwagen à la Porsche 911 dan grote broer XK, die meer in het vaarwater van sportieve GT's als een BMW 6 Serie of Mercedes-Benz SL zit. Voor nog meer rijplezier heeft de F-Type nog wat gimmicks achter de hand. Zo activeer je met een schakelaar naast de keuzehendel de Dynamic-mode, waarin de F-Type je nog actiever bij het rijden betrekt. Ook leuk is de knop waarmee je een klep in het uitlaatsysteem opent, voor nog intenser muzikaal geweld uit de vier pijpen. Je hoeft ook maar een béétje van autorijden te houden om als een blok te vallen voor de charmes van deze Britse verleidingsmachine.

Om de volledige 550 pk aan vermogen gecontroleerd op het wegdek over te brengen is het AWD-systeem een uitkomst. De F-Type R AWD doet wat dat betreft wel een beetje denken aan de labrador van je opa: je kunt 'm net zo hard op z'n staart trappen als je wilt, hij blijft altijd die vriendelijke, toegankelijke lobbes - een prettige gedachte met zoveel vermogen onder je rechtervoet. Zo'n vierwielaangedreven F-Type is vooral ideaal wanneer je een sportieve coupé met veel pit zoekt, maar geen zin hebt om met het angstzweet in je handen van bocht naar bocht te sturen. Doordat de F-Type Coupé geen achterbank heeft, is 'ie nog best praktisch ook: de kofferruimte meet een keurige 407 liter en is daarmee berekend op een leuke roadtrip met z'n tweetjes.

Qua lichtvoetigheid breng je wel een offer als je de AWD verkiest boven de bijna dertien mille goedkopere achterwielaangedreven F-Type R. In korte, snelle bochten voel je dat het hoge gewicht (de R AWD weegt 1.730 kg) zich even moet zetten. De achterwielaangedreven R is met 1.650 kg een stukje lichter en gaat normaal gesproken dan ook wat speelser de bocht door. Daar staat tegenover dat 'ie naar verwachting ook (veel) meer venijn in de staart heeft. Of je voorkeur nu uitgaat naar RWD of AWD, in beide gevallen is de V8 standaard gekoppeld aan een magnifieke achttraps automaat, die desgewenst met schakelflippers vanaf het stuur kan worden bediend. Liever een echte handbak? Dan kom je uit bij de V6 of de V6 S.

Feest voor je zintuigen

Met de F-Type R mengt Jaguar zich tussen auto's als de Porsche 911 en de Mercedes-AMG GT en het is de Engelsen menens. Alleen al om z'n adembenemende verschijning mag je concluderen dat Jaguar met de F-Type Coupé een sensationele auto heeft toegevoegd aan het sportwagensegment. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de techniek die daaronder schuilgaat. Communicatieve rijeigenschappen en de fantastische vijfliter supercharged V8, die z'n spectaculaire prestaties onderstreept met een minstens zo waanzinnige sound, maken iedere rit met de F-Type R tot een feest voor je zintuigen.

Houd er wel rekening mee dat dat feestje duur wordt betaald. In een rechtstreeks vergelijk met z'n directe opponenten vraagt Jaguar weliswaar een concurrerende prijs voor de F-Type R, maar als je in de markt bent voor een F-Type Coupé is het goed om te weten dat de V6 (340 pk) en V6 S (380 pk) voor ruim 50 mille minder vrijwel net zoveel sensatie bieden. Voor de purist zijn die beide uitvoeringen bovendien met handbak en achterwielaandrijving te koop. Heb je liever een katje dat je ook zonder handschoenen kunt aanpakken, dan is het AWD-systeem (verkrijgbaar op de V6 S en de R) een overweging waard.

  • Adembenemend mooi
  • Sportieve rijbeleving
  • Juweel van een aandrijflijn
  • Hoog gewicht AWD
  • Forse meerprijs t.o.v. V6 (S)
  • Snelheid navigatiesysteem