De Blauwvingerrally, een mooi initiatief waarbij ernstig zieke kinderen zich een dag niet ziek hoeven te voelen. Exotische sportwagens als Ferrari's, Lamborghini's en zelfs een heuse Bugatti komen aan de start om stuk voor stuk een jong iemand een enerverende dag te bezorgen. Waar kom je dan als Rijtesten.nl mee aanzetten? Het liefst iets origineels. En van een beetje opvallen zijn we op zo'n dag ook niet vies. Het werd een Jaguar. Waar je een decennium geleden met dat merk niet verwacht had tussen de exoten, gingen nu de handen op elkaar voor het felblauwe monster dat Jaguar Nederland speciaal ter beschikking stelde: de XKR-S.
Op zo'n evenement met ruim veertig exoten is het een uitdaging om op te vallen, maar wat dat betreft had deze Jag zijn kleur mee. French Racing Blue heet de knallende blauwe kleur. Daar blijft het echter niet bij. Zo staat de sportwagen op 20 inch titaniumkleurige wielen en wordt de auto rondom gesierd met grove onderdelen die de aerodynamica en luchtkoeling voor hun rekening nemen. Aan de voor- en achterzijde zien we een carbon splitter en grote achterspoiler. Voor de voorwielen zien we luchtgeleiders waar je met gemak je hand door kan steken, langs de dorpels zijn skirts aangebracht en aan de achterzijde mond de auto rond de vier grote uitlaten uit in een diffuser. Net als bij de XKR sieren luchtinlaten met het opschrift supercharged de motorkap, al moest de S er nog wel twee extra ingangen bij hebben. Alles aan deze auto schreeuwt, maar omdat het een Jaguar is, gaat het toch enigszins met stijl.
Aan de binnenkant zien we vooral veel overeenkomsten met een lichter gemotoriseerde XK. De vormen op het dashboard zijn precies gelijk, al is de brede horizontale baan over het dashboard speciaal in dit geval afgewerkt in een donkere kleur aluminium met aan de bijrijderskant een subtiel R-S-logo. Dat schoonheid vaak in de details zit, bewijst het helderblauwe stiknaadje dat door het hele interieur zit. Het rode en lichte garen zien we al veel gebruikt worden bij sportieve interieurs, maar door de match met het exterieur krijgt het hele interieur een bijzonder tintje. Op de donkere, leren sportstoelen heb je een fantastische zit. Ze brengen precies genoeg comfort en de positie is goed in te stellen, zo goed zelfs dat je er gerust even voor uit kan trekken met de vijf knoppen op beide portieren, waarvan sommige nog op meerdere manieren te bewegen zijn. Lang leve de drie geheugenfuncties, zullen we maar zeggen. Ook op andere gebieden is het luxe troef, vrijwel alles wat bij Jaguar op de optielijsten staat, zit op deze XKR-S, dus op die manier geen gebrek aan comfort. Het doet ons deugd dat Jaguar voor komend modeljaar een fikse update voor het multimediasysteem op de planning heeft staan, want dat komt wat gedateerd over en kent niet altijd een eenvoudige bediening. De heuse bluescreen die we bij de achteruitrijcamera kregen paste weer goed bij de kleur van de auto, maar we hopen dat het een incidentje was.
De cijfers bewijzen al dat de XKR-S prima past in een rijtje exoten. Met 550 pk op de achterwielen hoorde hij zelfs bij de sterksten in een niet misselijke line-up. Het is nog eens 40 pk bovenop de al niet misselijke XKR. Wat we echter jammer vinden is dat 'de S' niet op dieet is geweest. Nog steeds weegt de auto een niet misselijke 1.750 kg en waar combinaties van de letters R en S nog wel eens inhoudt dat er onnodige ballast overboord is gezet, is dat hier niet het geval. Met dit gewicht zit de Jaguar in de middenmoot tussen bijvoorbeeld de lichtere SL en de zwaardere 6 Serie, uitgaande van vergelijkbare motorisering. Ook de heerlijke diepe brom bij het starten van de XKR-S misstond niet tussen de zes- tot en met twaalfcilinders. Ondanks de vele uitdagende prikkels, was de Jag verre van hitsig en prima op een rustige manier door de eerste stadse kilometers te manoeuvreren.
Het bleek dan ook dat deze overtreffende versie van de XKR toch zijn GT-karakter niet verloren is. Ondanks de straffere afstelling is hij zelfs nog relatief comfortabel. Maar je moet haast gevoelloos zijn of een hekel aan sportiviteit hebben om je niet uitgedaagd te voelen door de diepe brom die past bij het lage toerental waar de automaat hem bij rustig rijden op houdt. Wanneer je het gaspedaal met je rechtervoet eerst een lichtjes wegtrapt voel je een en ander tot leven komen, waarmee de verleiding alleen maar groter wordt om er echt eens goed voor te gaan zitten en het pedaal helemaal weg te duwen. Met een hoop rumoer schakelt de automaat een paar treden terug waarna de R-S vervolgens onder een waanzinnige, mechanisch klinkende symfonie versneld. In slechts 4,4 seconden wordt de 100 aangetikt, maar de glimlach op het gezicht van de jonge bijrijder stond er al in een fractie van een seconde. Waar dat mogelijk zou zijn, zou de acceleratie zelfs tot 300 km/h doorgetrokken kunnen worden, al behoorde dat natuurlijk niet echt tot de mogelijkheden.
Bij deze Jaguar is de remmerij uiteraard ook aangepast en die belevenis is haast even heftig als de acceleratie. Met een welhaast misselijkmakende kracht wordt de grote coupé tot stilstand gedwongen. Qua uiterlijk en power is er dus weinig aan te merken op het sportieve karakter van deze blauwe verschijning. Maar wat als het aankomt op het bochtenwerk? Naast de heerlijke slingerweggetjes en -dijkjes die waren opgenomen in de route, mochten aan het einde van de dag de krachten gemeten worden in een korte slalom. Met de Jaguar in Dynamic Mode en onder het toeziend oog van de hermandad werd het parcours afgelegd. En ondanks dat de wagen de benodigde lichtvoetigheid ontbeerde, ging het toch heel behoorlijk. Zo behoorlijk dat alle aanwezige raspaardjes en -stiertjes het moesten afleggen tegen dit katje. Uiteindelijk kon 's avonds bij het diner zelfs de derde prijs in ontvangst worden genomen. Eerlijk is eerlijk, dat was omdat de winnaar reeds zijns weegs was gegaan, maar dan nog is Jaguar te prijzen om dit product.
In een deelnemersveld van ruim veertig exoten om de prijzen meedoen, betekent gewoon dat de Britten in zeer korte tijd hun bedrijfsmatige ommezwaai bekronen met een topproduct op het gebied van sportiviteit. Het knappe van het totale plaatje is dat de auto met een opzichtig voorkomen, toch de klasse van een Jag blijft houden. Een combinatie die paradoxaal lijkt, maar bekijk de plaatjes zelf maar. Is er dan na dit bovenstaande echt geen kritiek te geven van enige betekenis? Ja, toch moeten we het verbruik nog maar even noemen. 17 liter op 100 kilometer is niet bepaald weinig en zelfs bij rustig gereden trajecten zijn de waarden nauwelijks onder de 14 liter te krijgen. Als gemiddelde burger word je daar met de huidige brandstofprijzen niet heel enthousiast van, maar een kniesoor die daarop let als je met hulp van Jaguar niet alleen zelf een fantastisch weekend hebt gehad, maar vooral een kind zich 'een dag niet ziek' hebt kunnen laten voelen.
Kijk voor meer informatie over de rally op Blauwvingerrally.nl.