BMW 6 Serie Coupé
640i High Executive

Pawel Piotrowski - 30 oktober 2011

Verslavingsgevaar

Een jaar geleden prikkelde BMW onze zintuigen met de schitterend gelijnde 6 Serie Coupé Concept. Als opvolger van de niet onbesproken Chris Bangle 6 Serie stelt de nieuwe upper class coupé zich tot taak om de bestaande clientèle te behouden en tegelijkertijd conservatiever ingestelde kopers voor zich te winnen. Om dit lastige spagaat te volbrengen heeft BMW alles uit de kast getrokken. De nieuwe Zes is niet alleen mooier en eleganter, maar ook ruimer, krachtiger en luxueuzer.

Sterke familieband

De 6 Serie Coupé komt vertrouwd over en ligt evenwichtig op het netvlies. Nieuw zijn de grotere nieren en L-vormige LED achterlichten die de familieband met de andere BMW modellen aanhalen. De proporties van de voorganger zijn grotendeels behouden gebleven en dankzij de grotere buitenmaten zelfs iets aangescherpt. Wie zijn ogen toeknijpt zal in het kenmerkende silhouet in chronologische volgorde de klassieke gelaatstrekken van de befaamde BMW 3200 CS, 3.0 CS, 628 CSi en 8 Serie herkennen.

Naast de zichtbare verwantschap met BMW's Heritage zorgt ook de dieprode Vermilionrot lak voor een elegant sportieve tint. Het is een warme kleur die de 6 Serie bijzonder goed staat en minder schreeuwend dan Imolarot is, doch een tikje sprankelender dan Barberarood. Voor wie deze tweedeurs coupé niet sprankelend of praktisch genoeg is heeft BMW nog een verrassing in petto. Binnenkort zal er in de vorm van een BMW 6 Serie Gran Coupé een vierdeurs afgeleide op de markt komen die de strijd met de Mercedes-Benz CLS en Audi A7 Sportback aan zal gaan.

Overdaad

Ook het interieur van de 6 Serie is helemaal in lijn gebracht met de huidige designfilosofie. Het dashboard is weer naar de bestuurder toegedraaid en behelst in het midden een kolossaal informatiescherm. In tegenstelling tot de 5 en 7 Serie is dit scherm niet langer netjes in het dashboard weggewerkt, maar ligt het als een moderne tablet bovenop de ontzagwekkend brede luchtroosters. Als bestuurder ben je door de hoge en brede middentunnel van je medepassagier afgesneden. De schwungvolle middentunnel met iDrive bedieningscluster, selectiepook voor de automaat en riant opbergvak heeft een relatief harde voering, waardoor je als bestuurder een comfortabele zachte middenarmsteun mist.

De rest van de materialen in het lichte interieur behoort tot de top. Onze testauto is onder andere uitgerust met prachtig nappaleer. Naast de optionele comfortstoelen is daarmee ook het dashboard bekleed, inclusief contrasterende stiksels. Voor dergelijke overdadige luxe moet je vanzelfsprekend diep in de buidel tasten. Dat geldt eveneens voor het Bang & Olufsen soundsysteem, dat met zijn 16 speakers het gehoor én de ogen streelt. De speakerbehuizing is van geborsteld aluminium en bovendien 's nachts aangenaam verlicht. Toe maar. Door dit soort verwennerij vallen de weinige minpunten extra op. Zo zitten de optionele comfortstoelen niet echt als gegoten en is het grote panoramadak wel kantelbaar, maar kan het niet worden opengeschoven. Wie met zijn haren in de wind wil zitten zal voor de Cabriolet moeten kiezen. Een echt luxeprobleem.

Technologiedrager

Vanzelfsprekend is de nieuwe 6 Serie ook op technisch vlak helemaal bij de tijd. De atmosferische benzinemotoren zijn met de wisseling van wacht vervangen door meer efficiënte en krachtigere turbomotoren, tevens heeft de achttrapsautomaat zijn intrede in de 6 Serie gemaakt. Wij reden met de instapversie 640i Coupé die van top tot teen was volgehangen met opties zoals het Head-Up display, Surround View en andere snufjes die het rijden met de Zes veraangenamen. Vooral het Head-Up display is een echte aanrader. In de vooruit wordt essentiële informatie geprojecteerd waardoor je als bestuurder je aandacht volledig bij de weg kunt houden.

Tegen de technologische opmars zijn ook een paar kanttekeningen te plaatsen. Zo is de 6 Serie helaas niet meer met handbak leverbaar, wat toch een specifiek kenmerk van grote sportieve BMW coupés was. Ook ontkom je als BMW eigenaar niet meer aan de hedendaagse milieunormen en hun gevolgen. Een atmosferische zes-in-lijn motor behoort tot de verleden tijd, een start / stop functie is vanzelfsprekend aanwezig en met de zogenoemde Fahrerlebnis-Schalter kun je naast de Sport en Sport+ stand tegenwoordig ook een Eco Pro modus activeren. Zuinig rijden kan, maar hoeft gelukkig niet.

Pluraliteit

BMW doet met behulp van de aanwezige technologie eer aan haar slogan. Rijden met de 6 Serie is simpelweg geweldig en laat geen wensen voor verbetering open. Dankzij Adaptive Drive en Dynamic Damping Control is de auto naar ieders smaak in te stellen. Van Mercedes-comfortabel tot typisch BMW-sportief, waarbij het comfortabele karakter gehandhaafd blijft. Daarbij past de energieke biturbo zescilindermotor die qua prestaties nauwelijks voor de grotere V8 onderdoet. Dankzij de twee kleine turbo's kent de motor geen turbogat, maar juist een hoge trekkracht bij lage toerentallen.

Vanaf 1.500tpm heb je reeds 450Nm tot je beschikking. Op dit dieselachtige karakter is de achttrapsautomaat perfect afgestemd. In de comfortmodus schakelt de bak vrij vlug op, wat het comfort en geluidsniveau bevordert. Bij 120km/h draait de motor slechts 2.100tpm en bij 250km/h is dat met 4.450tpm nog steeds relatief laag. Indien je de Sport of Sport+ modus activeert verbetert de gasrespons aanmerkelijk en schakelt de automaat later en met 'klappen' op. Samen met het typische zes-in-lijn geluid zorgt dit automatisch voor een brede grijns op je gezicht. Dat het verbruik daarbij omhoog schiet is logisch, maar het neemt met 9,8 liter per honderd kilometer geen exorbitante hoogtes aan.

Legaal genotmiddel

De BMW 6 Serie Coupé is een rijdend genotmiddel waarvoor je geen apothekersrecept nodig hebt en derhalve een ware droomauto voor de echte petrolhead. Tot zijn bijzonderheden hoort de kostbare uitstraling, de krachtige en efficiënte motor en het naar wens instelbare rijkarakter. Daarmee bezit de nieuwe 6 Serie Coupé een uniek aanpassingsvermogen waarmee hij op gemak een gemengd klantenportefeuille aan zich kan binden. Met een vanafprijs van €90.350 kan slechts de toplaag zich de formidabele kwaliteiten van de 6 Serie veroorloven. Tel daar de prijs van de talloze opties bij op en het wordt duidelijk dat de elegante coupé voor velen van ons een onbereikbare droom zal blijven.


Fotografie: Kees Bunk

  • Technologiedrager
  • Individualiseringsmogelijkheden
  • Gevarieerde onderstelafstemming
  • Glazen dak kan alleen gekanteld worden
  • Niet langer leverbaar met handbak
  • Middenarmsteun heeft een te harde voering