Jaguar XK Convertible
5.0 V8 Portfolio

Dirk-Jan Dalhuisen - 3 november 2011

De klauwen geslepen

De top van het cabriosegment is dit jaar het toneel voor een heuse estafette. De BMW 6 Serie nam eerder al het stokje over van z'n voorloper, Mercedes-Benz is inmiddels volop aan het warmdraaien met de nieuwe SL en ook de huidige Porsche 911 loopt op z'n laatste benen. Overspoeld door al dit nieuws zou je bijna vergeten dat Jaguar het met de XK al vijf jaar uithoudt. Om niet achterop te raken bij al het Duitse geweld kreeg de fraaie Engelsman een uiterlijke opfrisser, nadat er in 2009 al een motorische update was. Na een totaal verregende zomer reden wij vier zonovergoten nazomerdagen onder een strakblauwe hemel met de vernieuwde XK Convertible.

Oude stempel

Wie een beetje op de hoogte is van de ontwikkelingen in de autowereld, weet dat het roer bij Jaguar nog niet zo lang geleden radicaal om is gegaan. De XF en de XJ lijken in niets meer op hun voorganger en een ingrijpende facelift voor de XK - de enige Jaguar van de 'oude stempel' - lag dan ook in de lijn der verwachting. Daar moeten ze bij Jaguar heel anders over gedacht hebben, want de XK oogt, ook na de facelift, nog even klassiek als altijd. De belangrijkste upgrade zit 'm in de neus, die voortaan koplampen met LED-verlichting heeft en daardoor weer mooi in de pas loopt met de XF en de XJ. Verder werden de grille, de bumpers, de roosters op de flanken en de achterlichten subtiel onder handen genomen. Veel meer hoefde er ook niet te gebeuren, want wat blijft de inmiddels vijf jaar oude XK toch een prachtige auto om te zien! Overal waar de auto verscheen, werden we met goedkeurende blikken en opgestoken duimen ontvangen.

In de watten

Het klassieke lijnenspel van het koetswerk komt ook terug in het interieur van de XK. Hier geen modern en clean dashboard als in een BMW 6 Serie Cabriolet, maar een British warm en huiselijk sfeertje, waarin prachtig leder en suède, chique hout- en pianolakinleg en klassiek chroom harmonieus samengaan. Uitgevoerd in de fraaie kleurencombinatie London Tan / Warm Charcoal - alleen die namen al! - straalt het interieur één en al luxe uit. Niet dat je in de 'standaard' XK om luxe verlegen zit, maar in deze XK Portfolio blijft er echt niets meer te wensen over. In ruil voor een extra investering van bijna 10 mille legt de Portfolio je in de watten met onder meer uitgebreid verstel-, verwarm- en ventileerbare lederen stoelen, een dashboard bekleed met zacht gelooid leder, 19 inch lichtmetalen velgen (onder ons testexemplaar ligt zelfs nog een maatje groter), keyless entry en een Bowers & Wilkins Sound System met een vermogen van 525 Watt.

Overweldigend

Van die audio-installatie hebben we eerlijk gezegd maar weinig genoten. En dat ligt niet aan de omslachtige bediening van de multimedia via het touchscreen. Klinkt het systeem dan misschien verkeerd? Nee, integendeel zelfs. Een druk op de startknop geeft het antwoord. De ronde transmissieknop komt statig uit de middenconsole omhoog en uit de twee uitlaten schalt een donkere, rauwe V8-grom. Kippenvel maakt zich meester van je. De Jag is wakker. Klaarwakker. De eerste indruk is in één woord overweldigend. Met groot machtsvertoon drukt de XK je muurvast in je performance seat (een lekkere, maar kostbare optie van 3,5 mille), om je vervolgens in slechts 5,6 tellen naar de 100 km/h te katapulteren en er pas bij 250 km/h - we hebben het niet getest, maar geloven het meteen - mee op te houden. Dankzij een enorme vermogensreserve ben je simpelweg altijd in staat om tussensprints met het grootste gemak af te raffelen en inhaalmanoeuvres tot kinderspel te kleineren.

Prettig in de omgang

Presteren doet de XK dus prima, maar hoe zit het met de beleving? Met de sterkere, snellere en stijvere XKR Coupé nog vers in het geheugen zal de XK Convertible het qua sportiviteit normaal gesproken afleggen tegen het voormalige topmodel (sinds de facelift is er ook een XKR-S). In de praktijk blijkt de 'gewone' XK een stuk prettiger in de omgang dan z'n snelle broertje. Zo voelt de besturing strakker en vooral zuiverder aan en is de gasrespons net als in de XKR heel direct, maar veel minder hitsig. Wat vooral opvalt, is dat de XK z'n vermogen van 385 pk heel goed op de achterwielen kwijt kan. Had de 125 pk sterkere XKR er in bochten vaak z'n handen vol aan om op koers te blijven, deze minder potente XK laat zich ongenadig hard een bocht in sturen zonder je ook maar een moment het idee te geven dat je de controle verliest. Een voorbeeld dat mooi laat zien dat je met minder vermogen meer rijplezier kunt hebben.

Gevaarlijke outsider

Het feest begint pas echt als het dak eraf gaat en de klanken van de vijfliter V8 je oren binnendringen. Doodgewone tunnels veranderen spontaan in een verslavende traktatie voor je trommelvliezen. De V8-roffel buldert er alles overstemmend doorheen. Weergaloos! De totale rijbeleving is zo heerlijk puur en sportief, dat je al snel leert leven met het kleine beetje rijcomfort dat de XK te bieden heeft. Kat in 't bakkie dus? Niet helemaal, want op verfijning zal de Jaguar het niet winnen. De XK is niet meer de jongste en verraadt dat bijvoorbeeld met wat licht gerammel en gekraak tijdens het rijden. Z'n sportieve rijbeleving en de weelderige luxe maken gelukkig veel goed. Want ook al loopt de Jaguar al een tijdje mee, het is en blijft een gevaarlijke outsider: poeslief om te zien, maar met geslepen klauwen nog altijd onverminderd in staat om de Duitse toetreders tot dit topterritorium de komende jaren de stuipen op het lijf te jagen.

  • Prachtige verschijning
  • Handelbaar sportief
  • Waanzinnig motorgeluid
  • Niet helemaal kraak- en rammelvrij
  • Omslachtig multimediasysteem
  • Weinig comfort met 20 inch lichtmetaal