Het automobiele topsegment heeft er met de nieuwe BMW 6 Serie weer een nieuw gezicht bijgekregen. Uitstraling, verfijning en beleving gaan in deze eliteklasse hand in hand om het de even welvarende als veeleisende automobilist naar de zin te maken. De nieuwe Sechser is er dan ook vooral om de zintuigen van de welgestelde clientèle te strelen. Gestoken in een nieuwe jas en uitgerust met de nieuwste technieken moet de nieuwe 6 Serie zich gaan settelen tussen klinkende namen als de Jaguar XK en de Mercedes-Benz SL. Een driedaagse rijtest gaf de 650i Cabriolet uitgebreid de gelegenheid om ons te overtuigen van zijn kwaliteiten.
Zelfs zonder ook maar een meter met de auto te rijden, volstaat een rondje lopen om de 6 Serie al om te concluderen dat BMW opnieuw een ronduit indrukwekkende auto heeft neergezet. Toch staat de uitstraling van de nieuwe 6 in schril contrast met die van het vorige model, dat in de loop der jaren een wat discutabel stempel kreeg opgedrukt. De nieuwkomer is duidelijk op een andere leest geschoeid: de designers hebben de nieuwe 6 Serie een stuk slanker gelijnd, waardoor de auto meer klasse en verfijning uitstraalt. Met geopende kap oogt de 6 Serie zo mogelijk nog sierlijker en eleganter dan wanneer de harmonieus gelijnde softtop het interieur overdekt. Uniek aan de kap is dat deze - uiteraard geheel elektrisch - afzonderlijk van de achterruit en rijdend tot een snelheid van 40 km/h te bedienen is. De knop een kleine 20 tellen vasthouden volstaat om de zon en de wind vrije doorgang tot het interieur te verlenen. Het sluiten van de kap gaat op dezelfde manier, waarna de linnen kap uitmondt in twee fraaie 'vinnen' die achter het interieur neerstrijken op de carrosserie. De chique 'Havanna'-bruingrijze lakkleur en de prachtige 19 inch wielen maken van de 6 Serie zo'n adembenemende schoonheid dat de vele opgestoken duimen voor zich spreken.
Ook vanbinnen is de 6 Serie een auto om je vingers bij af te likken. Dat begint al bij de uitgebreid verstelbare comfortzetels, waarvan het ivoorwitte leder fraai contrasteert met de houten sierlijsten en het zwarte dashboard, dat met oog voor detail is vormgegeven en door een optisch afbuigende 'afscheiding' nadrukkelijk op de bestuurder lijkt gericht - een typisch BMW-kenmerk. De afwerking is smetteloos: overal waar je kijkt zijn mooie materialen toegepast en alles voelt solide aan. Dat mag ook wel, want al dat moois heeft ook een prijs: door bovenop de toch al royale standaarduitrusting voor nog eens een kleine 40.000 euro aan opties aan te vinken, valt het prijskaartje van 'onze' fully loaded 650i uit op de lieve somma van ruim 166 mille! Daar staat tegenover dat het je dan ook aan niets ontbreekt: je wordt omringd door zo'n beetje alle denkbare comfortverhogende zaken en technische snufjes. Door de bediening van veruit de meeste functies via de iDrive-controller, gekoppeld aan een enorme 10 inch monitor, te laten verlopen, is BMW er desondanks toch in geslaagd om het dashboard strak en overzichtelijk te houden.
Waar je je vraagtekens kunt zetten bij het nut van bijvoorbeeld een televisie aan boord, daar biedt BMW ook opties aan die het vermelden waard zijn. Neem bijvoorbeeld de lampjes die oplichten zodra er iets in de dode hoek duikt. Een bekend systeem, maar dankzij het zicht dat de kap ontneemt wel een uiterst nuttige toevoeging. Dat geldt ook voor Surround View, waarbij camera's de directe omgeving van de auto weergeven en het inparkeren aanzienlijk vergemakkelijken. Geen overbodige luxe, want de koets van de nieuwe 6 Serie is niet alleen erg onoverzichtelijk, maar met bijna vijf meter lengte en twee meter breedte ook nog eens zeer omvangrijk. Met zulke afmetingen zou je verwachten dat de 6 Serie met speels gemak vier personen kan vervoeren, maar dat blijkt in de praktijk wat tegen te vallen. Pas wanneer de voorstoelen een eind naar voren gaan, ontstaat er op de tweezits achterbank een enigszins acceptabele hoeveelheid beenruimte. De place to be is overduidelijk voorin de 6 Serie. Speciale vermelding verdienen de heerlijke comfortstoelen, die het lichaam perfect ondersteunen en door hun uitgebreide verstelbaarheid een grote bijdrage leveren aan een ontspannen cabriorit. Ook het dik omrande stuurwiel ligt erg prettig in de hand.
Al die luxe is allemaal leuk en aardig, maar het heeft samen met de riante carrosserie en de verstevigingen in de koets wel consequenties voor het gewicht dat de auto in de schaal legt. Een machtige, geblazen V8 in de lange neus van BMW's grootste cabriolet zorgt dat er liefst twee ton aan gewicht van z'n plek komt. En hoe! Met 407 pk en 600 Nm wordt de statige BMW richting horizon gelanceerd als ware het een lichtgewicht roadster. In vijf tellen staat de '100' op de teller, maar ook daarna blijft de achtpitter gretig versnellen. Ook inhalen doet de 6 Serie met twee spreekwoordelijke vingers in de neus. Opvallend is vooral hoe smooth de 6 Serie wordt aangedreven. De 8-traps automaat schakelt flitsend snel en onmerkbaar en houdt het toerental laag, wat door de overvloed aan power overigens moeiteloos kan. Diep in de verte is een donkere grom te horen, maar daar blijft het ook bij. Sturen doet de 6 Serie vlezig en direct, zoals we dat van BMW gewend zijn. De Duitse mastodont geeft - ook op hoge snelheid - geen krimp en balanceert mooi tussen comfortabel en dynamisch in. Pas wanneer je op snelheid een korte bocht induikt, verraadt de 6 Serie z'n gewicht. Een druk op de 'Sport'-knop geeft de 6 Serie een merkbaar sportiever karakter: de besturing wordt nog directer, het onderstel nog strakker en de motor klimt hoger in de toeren, met als gevolg dat ook de V8-roffel wat aanzwelt. Hoewel het gewicht ook in deze sportieve modus blijft bovendrijven, is het een bijzondere gewaarwording om te ervaren hoeveel rijplezier deze bijna twee ton wegende auto nog weet te bieden.
Voordat BMW de 6 Serie ook als Coupé en GT introduceert, is het aan de Cabriolet om de zo belangrijke eerste indruk te maken. En die indruk is goed; zo goed zelfs, dat kleinigheden als de onoverzichtelijkheid van de koets en de beperkte ruimte achterin de enige minpunten vormen. Dat zegt veel, zo niet alles over de kwaliteiten van BMW's nieuwe cabriolet. De vormgeving is fraai, de afwerking feilloos en de mate van luxe overweldigend. De machtige aandrijflijn en de uitgebalanceerde rijeigenschappen maken de 650i Cabriolet zo mogelijk nog ontzagwekkender. Onvermijdelijk indrukwekkend is ook het bijbehorende prijskaartje dat BMW aan de nieuwe 6 Serie Cabriolet hangt: instappen kan vanaf 102.500 euro met de 640i, waarmee de 6 Serie concurrerend is geprijsd - hoe gek het ook klinkt. Die prijs kun je overigens met grote sprongen opdrijven door de pen te laten vieren in de optielijst. Komt het vakantiegeld van de happy few gelijk goed van pas!