Terwijl de economische crisis als felle bosbrand uitdijt en steeds meer slachtoffers eist, presenteert BMW haar toonbeeld van voorspoed: de nieuwe 7 Serie. Op het eerste oog is de timing allesbehalve gunstig. Met een vanafprijs van om en nabij de euroton, lijkt deze auto immers lastig aan de man te brengen in tijden van financiële nood. Er is echter een lichtpuntje voor de Beierse autobouwer. Mensen met geld laten in deze tijden graag zien dat zij, ondanks de crisis, er nog steeds warmpjes bij zitten. Dat doen ze bijvoorbeeld door een nieuwe auto te kopen. En wat is een betere manier om je rijkdom te tonen dan met de nieuwste auto in de topklasse, voorzien van de laatste snufjes en een groen milieulabel?
In vergelijking met de vorige 7 is het model dat nu zijn intrede doet redelijk behoudend vormgegeven. Geen onverstandige zet van BMW, want de gewaagde voorganger viel destijds niet bij iedereen in de smaak. Opmerkelijk genoeg gaan meer mensen dit model nu, bijna acht jaar na de introductie, wél waarderen, waaruit blijkt dat het ontwerp zijn tijd ver vooruit was. Dat is weliswaar een compliment voor ontwerper Chris Bangle, maar verkoop- technisch niet zo handig. Als fabrikant zie je liever dat men je product meteen wil hebben en niet pas na acht jaar. Daarom is bij de nieuwe Siebener gekozen voor een veilig ontwerp, dus zonder de opvallende ‘opgelegde’ kofferbakdeksel, die het vorige model zo typeerde.
Dat wil niet zeggen dat deze 7 Serie een muurbloempje is. Nee, hier staat beslist een opvallende en indrukwekkende limousine. Dankzij een lengte van 5,07 meter - zelfs 5,21 voor de verlengde versie - en een breedte van 1,90 meter is het alleen wat afmetingen betreft al een auto waar je ‘u’ tegen zegt. Met zijn flinke nieren en indringende koplampen zal hij bovendien trage voorliggers linea recta naar de rechterbaan dirigeren zodra hij in hun binnenspiegel verschijnt. Heeft de Siebener hen zojuist gepasseerd, dan zien ze een vertrouwd beeld: de imposante achterkant met keurig in de bumper geïntegreerde uitlaatpijpen en brede achterlichten die verbonden zijn met een chromen strip.
Binnenin zien we ook een vertrouwd beeld; het interieur is uitgevoerd in de stijl die we van BMW gewend zijn. Inclusief het gebruik van hoogwaardige materialen en een feilloze afwerking. Er is zelfs de mogelijkheid om het dashboard volledig met leer te laten bekleden en voor de interieurlijsten is er keuze uit vier houtsoorten. Om te benadrukken dat ook de 7 Serie een rijdersauto is, verhuisde de automaatpook -die bij het vorige model als stengel achter het stuur zat- terug naar de middentunnel. Naast die pook zit de vernieuwde iDrive bediening. Rondom de grote controller zijn zeven knoppen geplaatst, bovendien is de menustructuur aangepast, wat de bediening merkbaar sneller en intuïtiever heeft gemaakt.
Een belangrijke reden om een auto in de topklasse aan te schaffen, is uiteraard de riante binnenruimte. Op dit punt stelt de 7 allerminst teleur, achterin is hij zelfs zo ruim dat we ons afvragen waarom je een verlengde versie zou bestellen. Wie een voorliefde voor luxe heeft, kan bij de nieuwe 7 Serie zijn hart ophalen. Natuurlijk heeft hij een zestraps automaat, natuurlijk heeft hij bi-xenon verlichting, natuurlijk heeft hij 18 inch lichtmetalen wielen, maar dat is slechts de standaarduitrusting. Voor extra luxe zijn er de uitrustingspakketten Executive en High Executive. Daarmee krijg je onder andere een navigatiesysteem met 10,25 inch beeldscherm, vierzone-airconditioning en een DVD-wisselaar.
Er is gelukkig niet alleen gedacht aan zaken die het comfort verbeteren, er zijn ook allerlei systemen aanwezig die het rijden aangenamer maken. Zo beschikt onze 740i over een head up display dat de snelheid en navigatie-aanwijzingen op de voorruit projecteert, lane departure warning dat het stuur laat trillen wanneer je zonder te knipperen van rijstrook wisselt en side view camera waarmee je om de hoek kunt kijken dankzij camera’s in de zijkant van de bumper. Active cruise control houdt een bepaalde afstand tot de voorligger aan en active steering laat de achterwielen lichtjes tegensturen bij lage snelheden, erg handig bij het inparkeren, en meesturen bij hoge snelheden.
Hoewel de naam doet vermoeden dat er een vierliter achtcilinder onder de motorkap ligt, heeft de 740i in werkelijkheid een zescilinder. Om precies te zijn: de drieliter biturbo zes-in-lijn, die bijvoorbeeld ook de 335i en 135i Coupé aandrijft. Het is een briljant motorblok, dat al meerdere keren de prestigieuze titel “Engine of the Year” in de wacht heeft gesleept. Dankzij twee kleine turbo’s heeft hij geen turbogat, maar wel kracht in overvloed. Het opmerkelijkst is de trekkracht bij lage toerentallen: hij levert zijn maximale trekkracht al bij 1.500 toeren per minuut en dat is vooral voor een benzinemotor uitzonderlijk. Naast de 740i is er ook een 730d met zescilinder diesel en een 750i met een achtcilinder benzinemotor.
De nieuwe 7 Serie is volgens BMW meer dan ooit een rijdersauto. Kopers van een auto hechten echter ook veel belang aan comfort en velen zitten niet eens zelf achter stuur. De oplossing heet dynamic drive control: een systeem waarbij de bestuurder het karakter van de auto kan bepalen. Met één druk op de knop wordt de vering, stuurbekrachtiging, schakelsnelheid en gasrespons afgestemd op de gewenste rijstijl. Natuurlijk rijdt een 7 in de sportstand niet als een sportwagen, maar hij is dan wel zo dynamisch dat je het gevoel hebt in een 5 Serie te rijden. De comfortstand is het andere uiterste, dan is hij bijzonder zacht geveerd en schakelt hij vroeg op, waardoor je automatisch ontspannen rijdt.
Onder de motorkap mag dan ‘slechts’ een zescilinder liggen, tijdens het rijden voelt deze motor net zo krachtig, misschien zelfs krachtiger, dan een grote achtcilinder. Met name de trekkracht bij lage toerentallen zorgt ervoor dat je nooit het gevoel hebt dat de motor zijn best moet doen om de gang erin te houden. Dankzij de snel reagerende automaat, vooral wanneer hij in de sportstand staat, zijn tussensprintjes ook zo gepiept. De 740i beschikt als enige topklasse auto met een vermogen van meer dan 300pk over een groen ‘C’-milieulabel. Het opgegeven verbruik van 9,9 liter hebben we echter -met een beheerste rijstijl- niet kunnen benaderen, waarschijnlijk is dat alleen voor de zuinigheidsfreaks weggelegd.
Een keuze maken in deze klasse is geen gemakkelijke opgave. De kanshebbers hebben allemaal een doordacht design, een perfecte afwerking en een chique interieur. De nieuwe 7 Serie onderscheidt zich vooral doordat het, als enige auto in deze klasse, een rijdersauto is; een auto voor mensen die zelf achter het stuur plaatsnemen. Qua rij-eigenschappen overtreft hij, mede dankzij dynamic drive control, de concurrentie met gemak. In de comfortstand evenaart hij het comfort van auto’s als de Mercedes S-klasse en Audi A8, terwijl hij in de sportstand merkbaar sportiever aanvoelt dan elke andere auto in de topklasse. Die keuze uit verschillende rijkarakters maakt de nieuwe 7 Serie erg aantrekkelijk.
De vanafprijzen zijn niet mals - €98.150 voor de 730d, €101.150 voor de 740i en €120.600 voor de 750i – maar voor een auto als deze is hij niet bijzonder duur. Het is echter wel zo dat de opties de prijs behoorlijk kunnen opdrijven, zo heeft onze testauto maar liefst 40 mille aan extra’s. Of dit wel het geschikt moment is om een auto als de 7 Serie te kopen? Ach, als je het geld hebt, waarom niet? De onderhandelingspositie bij dealers is in ieder geval gunstig, forse kortingen zijn aan de orde van de dag. Met het groene milieulabel houd je bovendien de boomknuffelaars op afstand en met de stevige aanschafprijs geef je de economie een duwtje in de rug. Zo bezien is de nieuwe Siebener de ideale auto in crisistijd!
Fotografie: Harold de Smet