Rudolf Diesel kan het helaas niet meer meemaken, maar zijn uitvinding heeft de laatste decennia een indrukwekkende evolutie doorgemaakt. Waren auto's met dieselmotor vroeger vooral luidruchtig, onwelriekend en buitengewoon traag, tegenwoordig zijn ze bijna net zo stil als benzinemotoren en doen ze ook qua prestaties niets meer onder voor de auto’s die op benzine lopen. Verder zijn dieselmotoren nog altijd beduidend zuiniger en ze stoten bovendien minder schadelijke stoffen, zoals koolstofdioxide, uit. De nadelen verdwijnen en de voordelen blijven, zodat dieselauto's steeds vaker een aantrekkelijke keuze zijn.
Tekenend voor deze ontwikkeling is de toepassing van dieselmotoren voor luxere auto's. Was een cabriolet of coupé met een zelfontbrander onder de motorkap eerst ondenkbaar, tegenwoordig weten we niet beter; denk maar eens aan de Audi A5, BMW 3 Serie of Mercedes-Benz CLK. De ontwikkeling gaat echter verder, want ook in de topklasse van cabriolets en coupés, de wereld waarin de BMW 6 Serie, Mercedes-Benz CL en Jaguar XK de dienst uitmaken, is er nu een diesel beschikbaar: de BMW 635d. Voorzien van een zeer sterke én uiterst zuinige drieliter dieselmotor vormt deze auto het debuut van de diesel in het topklasse segment van de tweedeurs automobielen.
Bescheiden, dat is zo ongeveer het laatste woord dat in je opkomt als je de 6 Serie ziet staan. De bijna vijf meter lange en bijna twee meter brede coupé ziet er namelijk alles behalve bescheiden uit. Dat komt vooral door zijn vorm. Hij is lang, breed en laag en doet daarmee denken aan Amerikaanse muscle cars. Ook het ontwerp helpt mee aan het onbescheiden voorkomen. Met de kenmerkende ‘nieren' en serieus kijkende dubbele koplampen laat hij weten dat er met hem niet te spotten valt.
Dat de 6 Serie onlangs is opgefrist met een facelift is misschien niet iedereen opgevallen. Het gaat dan ook om kleine aanpassingen, om een retouchering van het uiterlijk. Je kunt de gefacelifte 6 herkennen aan de bredere luchtinlaat aan de voorzijde, de toepassing van LED-lampjes in de achterlichten en in de knipperlichten aan de voorkant, de meer opvallende dorpels en ten slotte aan de opstaande spoilerrand, die nu plaats biedt aan het derde remlicht. Een flinke lijst van kleine ingrepen, waarmee de Sechser er nog een paar jaartjes tegenaan moet kunnen.
Donkere kleuren doen het goed op deze auto. Een kleur als zwart of donkerblauw accentueert de sinistere uitstraling van BMW’s grootste coupé. Zilvergrijs – ‘mineralsilber’, in dit geval - lijkt op het eerste oog erg saai, maar als je de lakkleur wat beter bestudeert dan zie je een bronzen gloed die de kleur toch wel wat cachet geeft. Het aanbod van lichtmetalen wielen is erg ruim, van ingetogen vijfspaaks 17-inch tot opvallende kruisspaaks 20-inch, voor elk wat wils dus. De testauto is voorzien van 18-inch lichtmetaal met vijf dubbele spaken, fraaie wielen, die onderdeel zijn van het Dynamic Drive pakket, maar daarover later meer.
We zien weinig verrassingen binnenin de vernieuwde 6. Net als het exterieur is het interieur simpelweg een beetje opgefrist en hebben er geen grote veranderingen plaatsgevonden. De meest in het oog springende updates zijn de nieuwe keuzehendel van de automaat (zonder traditionele ‘automaatsleuf’) en de nieuwe iDrive controller (met bekleding aan de bovenkant). Op de middenconsole zien we dat de knoppen van de radio/cd-speler zijn veranderd en achter het stuur zitten schakel paddles die een ander ontwerp hebben dan voorheen.
De uitstraling van het binnenste is echter dezelfde gebleven: koel en zakelijk. Natuurlijk wordt dit ook in de hand gewerkt door de gekozen kleurstelling: zwart en zilver zijn immers niet de meest warme kleuren. De koele uitstraling van het interieur sluit mooi aan op de met-mij-valt-niet-te-spotten uitstraling van de buitenkant. Het lijnenspel is erg bijzonder: de ronde welvingen van de middentunnel en de ‘overkappingen’ van het instrumentarium en navigatiescherm in combinatie met de uiterst hoekige vormen van de middenconsole. Geen voor de hand liggende combinatie, maar toch heel geslaagd.
Over de stoelen zijn we erg goed te spreken. Deze sportstoelen, die onder andere zijn voorzien van een verstelbare lendensteun en een uitschuifbare bovenbeensteun, zijn gewoon perfect: zeer comfortabel en bovendien is de zijdelingse steun voortreffelijk. Ze horen bij het High Executive pakket, maar zijn ook als losse optie te verkrijgen. Vanaf de stoelen is alles goed te bedienen, we hebben geen ergonomische missers gevonden. Dankzij iDrive bevat de middenconsole alleen de hoognodige knoppen, die we bovendien op een logische plaats kunnen vinden.
Qua ruimte is de 6 Serie een typische gran turismo. Dat wil zeggen: genoeg ruimte voor twee personen en hun bagage. Voorin is de auto erg ruim, probeer echter niet een volwassene op de achterbank te proppen. Zowel de been- als de hoofdruimte schiet immers tekort voor een volgroeid iemand, maar kleine kinderen zouden er wel moeten passen. De achterbank beschikt standaard over ISOFIX bevestiging, dus dat scheelt. Met een inhoud van 450 liter is de kofferbak ruim genoeg voor de nodige bagage. Volgens de brochure passen er met gemak twee golftassen en nog wat kleine tassen in en dat geloven we graag.
Het is wel even wennen; een grote luxueuze coupé met een dieselmotor onder de motorkap. Als je in een dergelijke auto de motor start, verwacht je een zijdezachte zes- of achtercilinder en geen ronkende tractormotor. Gelukkig blijkt de drieliter diesel allerminst te klinken als een tractormotor. Toegegeven, de 630i en 650i klinken wel beter, maar voor een dieselmotor klinkt de 635d helemaal niet verkeerd. In de basis klinkt hij namelijk als een typische zes-in-lijn, hij maakt alleen wat minder toeren en klinkt iets minder ‘puur’ dan het benzine-equivalent van deze motor.
Van grote coupé als deze reken je erop dat er voor de middenweg tussen sportief en comfortabel is gekozen, maar de 6 blijkt - zoals het een BMW betaamt - erg sportief te zijn. De voorwielen reageren snel op stuurbewegingen, de gasrespons is zeer direct en als het nodig is, dan schakelt de automaat razendsnel terug naar een lagere versnelling. En alsof dat nog niet genoeg is: druk op de sportknop en het wordt allemaal nóg wat heftiger. Dan wordt de gasrespons wel héél direct, stuurt de auto nóg scherper en schakelt de automaat ook sneller.
De gereden 635d is voorzien van het Dynamic Drive pakket. Dat omvat - naast de eerder genoemde 18-inch wielen - twee belangrijke opties: Active Front Steering en Dynamic Drive. Active Front Steering zorgt ervoor dat je bij lage snelheden met weinig stuuromwentelingen scherpe bochten kunt maken en bij hoge snelheden juist heel precies kunt sturen. Dynamic Drive bevat actieve stabilisatoren, waardoor de auto een scherpe bocht ‘herkent’, vervolgens het onderstel tijdelijk harder maakt en daarmee het overhellen van de carrosserie tegengaat.
Dat je je qua prestaties niet hoeft te schamen voor een 6 Serie met dieselmotor blijkt wel uit de cijfers: de biturbo dieselmotor levert 286pk en 580nm, het sprintje van stilstand naar 100km/h neemt iets meer dan 6 seconden in beslag en de topsnelheid is begrensd op 250km/h. In het dagelijkse verkeer ben je veruit de meeste auto’s te snel af met dit ‘dieseltje’. En het toch wel forse gewicht van 1.625kg is in de praktijk amper te voelen, alleen wanneer je hard remt in een bocht of als je vlot door een krap bochtje rijdt voel je dat het geen lichtgewicht is.
Het grote voordeel van een auto met dieselmotor is natuurlijk het lage brandstofverbruik. Voor de 635d wordt een verbruik opgegeven van 6,9 liter per 100km. Dat lijkt wellicht wat optimistisch voor een grote auto met sterke motor, maar niets is minder waar: wij realiseerden een praktijkverbruik van 6,5 liter per 100km! Even doorrekenen geeft een actieradius van 1.075km, met andere woorden: je kunt op één tank van Amsterdam naar Milaan rijden. En de CO2-uitstoot is bovendien zo laag dat er volgend jaar voor de 635d geen slurptaks hoeft te worden betaald. BMW is goed bezig met haar ‘EfficientDynamics’ maatregelen!
Zoals je van een moderne auto in de hogere prijsklasse mag verwachten, is de auto voorzien van allerlei gadgets. We hebben het hier bijvoorbeeld over Night Vision, een systeem dat via een warmtebeeldcamera kan laten zien of er mensen of dieren op de weg bevinden. Het Head Up Display, dat de belangrijkste informatie op de voorruit projecteert, is een voorbeeld van zo’n gadget. Ook Actieve Cruise Control (houdt automatisch een bepaalde afstand tot de voorligger), Grootlicht assistent (dimt het grootlicht bij tegenliggers) en Adaptieve bochtverlichting (draait verlichting mee in bochten) zijn van die zaken die het autorijden net iets makkelijker maken.
Ondanks zijn ‘gran turismo’ voorkomen, voelt de Sechser in alle opzichten aan als een sportieve middenklasser. De keerzijde is wel dat hij daardoor niet de meest comfortabele auto in zijn klasse is. Het design valt misschien niet bij iedereen in de smaak, maar uitgesproken is de vormgeving zeker. Opties als Night Vision en Head Up Display zijn niet alleen leuke gimmicks, ze verhogen ook de veiligheid, bovendien zorgen ze voor een nog sterker ‘high tech’ gevoel. De sportstoelen zijn een aanrader, die zien er geweldig uit en zitten nog beter.
De 635d is hét bewijs dat de tijd rijp is voor een sportcoupé met dieselmotor. Deze auto laat zien dat de moderne diesel zoveel voordelen heeft, dat een zelfontbrander niet langer onwaardig is voor een topklasse tweedeurs auto. Dat de brandstofkosten van de 635d zeer laag zijn, zal de koper van een auto in deze klasse wellicht om het even zijn, maar de grote actieradius en de soepele en beresterke motor zijn pluspunten die iedereen kan waarderen. Op dit moment is de 635d de enige topklasse coupé met een dieselmotor, maar het zal niet lang duren voordat de concurrentie volgt. Een dieselmotor in een luxe coupé is immers helemaal zo gek nog niet.