BMW 5 Serie Touring
520d High Executive

Jarno van Maanen - 3 december 2010

Groter en groener

Ondanks de verschillende modellen die BMW de laatste jaren in allerlei segmenten heeft geïntroduceerd, kan de 5 Serie nog steeds worden beschouwd als dé BMW. En hoewel het merk - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mercedes en Volvo - niet zo bekend is om haar stationwagens, is de Touring niet meer weg te denken uit de modellenreeks. Reden temeer om kennis te maken met de nieuwe 5 Serie Touring. De keuze is hierbij gevallen op de economische 520d; de eerste 5 Serie die, mits voorzien van een handbak, het allergroenste milieulabel 'A' mag dragen.

Lastige vragen

Los van de directe economische en ecologische voordelen is zo'n groen label natuurlijk ook een mooi middel om in deze tijden de aanschaf van een grote BMW te kunnen uitleggen en lastige vragen als 'denk je wel aan het milieu?' te kunnen pareren. Dankzij verschillende maatregelen die onder de paraplu van "EfficientDynamics" zijn toegepast blijft het verbruik van deze 520d namelijk steken op een onwaarschijnlijke waarde van iets dan 5 liter per 100km. Ja, dat is bijna één op twintig met een 184pk sterke dieselmotor in een stationwagen van net geen 5 meter lang...

Om precies te zijn 4,91 meter lang; ruim 6cm langer dan zijn voorganger. Het mooie is dat die toegenomen lengte hem niet aan te zien is. Dankzij slim gebruik van scherpe lijnen in de motorkap en de flanken worden grote vlakken gebroken, wat de aandacht wegtrekt van de afmetingen. In veel opzichten is de nieuwe Fünfer een typisch BMW-product: brede nieren, 'zelfverzekerde' dubbele koplampen en een schuin aflopende daklijn. Wat dat betreft is deze generatie, "F10" voor intimi, qua design minder verrassend dan de vorige generatie, al is het beslist een sterk ontwerp.

Warmere sfeer

Dat geldt ook voor het interieur, al is dat misschien wat smaakgevoeliger. Niet iedereen houdt immers van de high tech uitstraling, hoewel dat in de nieuwe 5 wel meevalt ten opzichte van andere BMW's van het afgelopen decennium: de automaatpook ziet er niet meer uit als een joystick en de middenconsole is niet langer volledig ontdaan van knoppen. Bovendien zorgen de beige bekleding en donkergrijze interieurlijsten voor een iets warmere sfeer dan wanneer alles bijvoorbeeld in zakelijk zwart is uitgevoerd. Ook de chique comfortstoelen zorgen voor wat warmte.

Die stoelen zijn optioneel, met een meerprijs van bijna 3 mille, maar zeker aan te raden, vooral voor de echte kilometervreter. Deze stoelen zijn in alle richtingen te verstellen en je stapt volledig ontspannen uit na een urenlange rit. Over opties gesproken: zoals vaker met dit soort auto's drijven opties de prijs flink op. Onze testauto - die luxe is uitgerust, maar zeker niet overdreven - heeft bijvoorbeeld ruim 30 duizend euro aan opties. Interieurpakket hier, mooie wielen daar, een automaat, de genoemde comfortstoelen en je zit er zo aan.

Praktische bagageruimte

Of het nog steeds zo is laten we even in het midden, maar traditioneel worden stationwagens gekocht om de bagageruimte. Wat dat betreft ben je bij de 5 Serie Touring aan het goede adres. Toegeven, het is niet zo'n pakezel als E-Klasse Estate, maar met 1.670 liter kan hij heel goed meekomen in zijn klasse. En wat misschien wel belangrijker is dan sec het aantal liter: de kofferbak is heel handig in het gebruik. De tildrempel is laag, de vorm van de ruimte is praktisch en de rugleuning is met een druk op de knop gevloerd, waarmee direct een vlakke laadvloer ontstaat.

Ook erg praktisch is de parkeerassistent, die bestaat uit een heel scala van hulpmiddelen. Zo kun je kiezen uit de vertrouwde piepjes, gekleurde vlakken op het beeldscherm en camera's rondom de auto. Voor de gemaksmens is er zelfs de mogelijkheid om de auto zelf te laten sturen bij het fileparkeren. Tijdens het fileríjden is het dan weer mogelijk om de auto zelf laten afremmen en optrekken, dit is een onderdeel van Active Cruise Control. Aan de ene kant is het natuurlijk erg makkelijk, maar aan de andere kant word je hier als bestuurder misschien wat lui van.

Eén brok dynamiek

Het aanmoedigen van een luie rijstijl is misschien wel het laatste dat je de ingenieurs uit Beieren kunt verwijten, want zelfs met de minst krachtige motorisering blijkt de nieuwe 5 Serie één brok dynamiek te zijn. Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen zal ongetwijfeld een heel interessante geschiedenis zijn, maar het belangrijkste is toch wel het resultaat: een grote stationwagen die rijdt als een lichtvoetige middenklasser. Vooral in de 'sport+'-stand, waarbij het onderstel stug geveerd is, het stuur zwaar stuurt en het gaspedaal direct aanvoelt, is de scherpte en sportiviteit van een ongekend hoog niveau.

En dat terwijl de Fünfer ook uitstekend geschikt is voor lange afstanden, vooral wanneer het over de 520d gaat. Die biedt een bijna perfecte trade-off tussen acceleratievermogen en actieradius. In cijfers uitgedrukt: deze auto sprint in slechts 8,3 seconden naar 100km/h, heeft een top van 222km/h én haalt in de praktijk met weinig inspanning zo'n 1.300km op een tank. Die getallen hebben los van elkaar weinig betekenis, maar de combinatie ervan geeft toch wel een aardige indruk van de prestatie die de ingenieurs hebben geleverd met dit stokpaardje van de 'EfficientDynamics'.

Indruk maken

Het is moeilijk om níet onder de indruk te zijn van de nieuwe BMW 520d. Natuurlijk kan het zijn dat de vormgeving je niet aanstaat, of dat je zijn interieur te high tech vindt, maar als je beseft wat deze 5 Serie allemaal in zijn mars heeft, dan moet dat wel indruk maken. Sportief rijden of comfortabel, het kan allebei. Zuinig rijden of vlot doorrijden, ook dat sluit elkaar niet uit. Het blijft jammer dat de investering van minimaal 50 mille, een prima prijs voor een dergelijke auto, voor zo weinig mensen is weggelegd, want dit is een auto die bij veel mensen voor een glimlach op het gezicht zal zorgen.

  • Bijzonder zuinig, bij heel behoorlijke prestaties
  • Dynamisch én comfortabel
  • Praktische bagageruimte
  • Opties drijven de prijs snel op
  • Motorgeluid bij koude start