Kia Sportage
1.6 T-GDi Hybrid GT-PlusLine

Joep de Heer - 16 juli 2025

Oude naam, nieuwe smoel

De Kia Sportage is een van de langstlopende modellen binnen het Kia-gamma. Maar hoewel de naam anders doet vermoeden, viel er bij het eerste model dat in 1994 voet op Nederlandse bodem zette nog weinig 'sportiefs' te ontdekken. De oorspronkelijke Sportage was een ruige terreinauto in een verrassend vriendelijk ogend jasje met ronde vormen en een ietwat aaibaar uiterlijk. Vergis je echter niet: onder die kap schuilde serieuze offroadcapaciteit.

De doorbraak zoals we die nu kennen liet nog even op zich wachten. Pas met de tweede generatie, begin jaren 2000, begon de Sportage ook als volumemodel voet aan de grond te krijgen. Maar de echte kentering kwam met de derde generatie: een scherpe, modern gelijnde SUV die ineens op elke straathoek leek te staan. Vooral in Europa, en Nederland in het bijzonder, groeide de Sportage uit tot een vaste waarde. En daarmee liep het model in de pas met het bredere succesverhaal van Kia zelf.

Inmiddels is Kia een favoriet onder de Nederlandse autorijders. En waar het merk zich in rap tempo ontwikkelt qua technologie en merkidentiteit, moet het design natuurlijk mee. De huidige vijfde generatie Sportage krijgt daarom een vernieuwde neus, aangescherpte achterlichten en een hertekend dashboard, allemaal in lijn met Kia's nieuwe designtaal.
Tijd voor een hernieuwde kennismaking met een oude bekende.

Herkenbaar Kia

Waar veel fabrikanten kiezen voor een behoudende verjongingskeur geeft Kia de voorkeur aan een stevigere aanpak. De dagrijverlichting van de uitgaande Sportage die zo puntig naar het midden van de grille wezen zijn vervangen door exemplaren die vooral de nadruk leggen op de hoeken van de voorzijde, door Kia de zogenaamde LED Star Map lighting genoemd; een knipoog richting de sterrenbeelden. Daarmee trekt het model wel verdacht veel toe naar het design van zijn broertje de Kia EV3, het populaire elektrische alternatief. Enkel de strakke open grille met bijbehorende tiger nose laat nog zien dat je hier van doen hebt met een benzinedrinker.

Sinds 2021 is er voor het eerst een unieke Europese versie van de Sportage, met een eigen wielbasis en design dat speciaal is afgestemd op Europese wegen en smaken. Nu zit het uiterlijke verschil vooral in de lengte, bij de Europese versie is er namelijk 14,5 cm afgesnoept van het wereldwijde model.

Kia laat haar kopers kennismaken met een scala aan nieuwe lichtmetalen velgen voor de Sportage. Zowel de 17 inch, 18 inch als de 19 inch, exclusief voorbehouden aan de GT-Line , zijn vernieuwd. Opnieuw is hier gegaan voor hoekige vlakken en lijkt iedere vorm van rondingen het veld te hebben geruimd.

Minimalistisch

Een blik in het interieur onthult meteen de grootste wijziging: het traditionele driespaaks stuur heeft plaatsgemaakt voor een modern tweespaaks exemplaar, met een kenmerkende horizontale rechthoek die dwars door het midden gaat. Creatief én functioneel; met fijne, grote (ja, fysieke!) knoppen die intuïtief aanvoelen. Dat hebben we wel eens anders gezien (we kijken naar jullie, Volkswagen).

Het glimmende pianolak op het middenconsole heeft plaats gemaakt voor een matte variant met reliëf waarop vette vingers nu een stuk minder snel opvallen. Achter het stuur huist een 12,3 inch digitaal, licht gebogen instrumentarium, welke standaard is vanaf de DynamicLine. Geen wereldschokkende veranderingen hier, maar nog altijd handige features zoals de dodehoekcamera's die beeld geven op het scherm wanneer je de richtingaanwijzer gebruikt.
Nieuw is het head-up display, dat direct in het gezichtsveld van de bestuurder wordt geprojecteerd, onderaan de voorruit. Met 10 inch is het een van de grotere die we zijn tegengekomen, en toont het alles wat je onderweg nodig hebt; van snelheid, multimedia tot navigatie en meer.

De luchtroosters zijn strakker geïntegreerd in het dashboard, waardoor het geheel minimalistischer en rustiger oogt. Leuke gimmick: het infotainmentsysteem biedt niet alleen een handjevol voorgeprogrammeerde standaardthema's voor het scherm, maar een online bibliotheek met uitgebreide aanpasbare thema's. Van natuurtaferelen tot, jawel, alle Amerikaanse honkbalteams, compleet met aangepaste kleurstellingen en menu-animaties. Niet nodig, wel erg leuk.

Bestuurders en passagiers kunnen genieten van voldoende beenruimte voorin én achterin. De bagageruimte is met 587 liter genoeg voor het gezin, en met de achterbank plat groeit dat tot een nette 1.776 liter.

Enkel als hybride

Waar de Kia Sportage wereldwijd met een breed palet aan motorvarianten leverbaar is, krijgt de Nederlandse koper, voor nu, slechts één optie: de hybride zonder stekker. Onder de kap ligt een bekende 1.6-liter viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor die 64 kW levert. Samen goed voor een systeemvermogen van 239 pk (175 kW) en daarmee ruim voldoende kracht voor het Nederlandse polderlandschap.

De mate van regeneratief remmen is instelbaar via flippers achter het stuur. Wie er een sport van maakt om zoveel mogelijk remenergie terug te winnen en het optrekken subtiel aanpakt (zodat de elektromotor het werk doet), merkt het voordeel direct terug in het verbruik.
De zitpositie voor de bestuurder is aan de hoge kant. Sportief laag zitten is er niet bij; je zit eerder 'op de bok', zoals in een SUV van de oude stempel. Vooral langere bestuurders (zoals ondergetekende, 1,95 meter) kijken letterlijk neer op de motorkap. Of dat prettig is, blijft een kwestie van smaak.

Aan veiligheidssystemen vanzelfsprekend geen gebrek, gezien de huidige wetgeving. Alles werkt zoals het hoort, maar wie genoeg heeft van het gepiep bij elke snelheidsoverschrijding, kan dit snel uitschakelen door het meest rechter scrollwieltje op het stuur even ingedrukt te houden. Kia verstopt vaker handige sneltoetsen in het interieur: zo verandert de bedieningsbalk onder het centrale scherm met één druk van klimaatregeling naar audio, en weer terug. Ook achterin zit het qua comfort en gebruiksgemak goed. Passagiers beschikken over een slim geplaatste USB-C aansluiting, een eigen klimaatregeling, een haakje voor jas of tas aan de rugleuning én een slimme hoofdsteun met een uitstulping om je colbert of jasje netjes overheen te hangen. Dat riekt naar 'Simply Clever', al mogen we die slogan misschien niet gebruiken.

Met de tijd mee

Zoals eerder genoemd is de hybride aandrijflijn voorlopig de enige keuze voor de Nederlandse markt. Geen straf: de 1.6 T-GDi met automaat en voorwielaandrijving is een soepel en capabel blok, waarmee je bovendien tot 1.510 kg geremd mag trekken. We wachten nog op de officiële aankondiging van een plug-in hybride, die vermoedelijk interessant wordt voor Nederland.

De prijslijst start bij €42.795, waarmee je een keurig uitgeruste Sportage meekrijgt. Dat is een scherpe instapprijs vergeleken met het uitgaande model, vooral als je bedenkt dat er 9 pk extra onder de kap schuilgaat. Voor zo'n €3.000 meer krijg je bovendien extra comfort, zoals stoel- en stuurverwarming en het fraaie, gebogen 12,3 inch digitale cluster.

Wie alle vinkjes wil zetten, komt uit bij de GT-PlusLine. Die tikt net boven de €52.000 aan, maar dan krijg je ook wat: een Harman Kardon-audiosysteem, adaptief onderstel, een 360-gradencamera en geventileerde voorstoelen. Alles erop en eraan.

Kia werkt daarnaast hard aan slimme connected functies. Zo kun je met Kia In-Car Payment straks direct vanuit de auto straatparkeren betalen zonder aparte app. Kinderen achterin blijven rustig dankzij een Wi-Fi hotspot, en het rondslingeren van fysieke sleutels behoort binnenkort tot het verleden dankzij smartphone- of smartwatchbediening van de auto. Leuke snufjes die ooit het domein van de premiummerken waren, maar nu hun weg vinden naar het middensegment. Wel een kleine kanttekening: veel van deze functies zullen waarschijnlijk onder een abonnementsmodel vallen. Wie alles wil, moet bereid zijn om maandelijks te betalen.

Slimmer in de Sportage

De gefacelifte Kia Sportage is geen revolutie, maar een slimme evolutie. Het design sluit naadloos aan bij Kia's moderne designtaal, het interieur oogt frisser en functioneler dan ooit, en onderhuids blijft de hybride aandrijflijn een vertrouwde en capabele keuze. Stil, soepel en zuinig; exact wat de Nederlandse rijder anno 2025 nodig heeft om ongemerkt te besparen aan de pomp.

Dat de aandrijflijn vooralsnog beperkt blijft tot één variant is misschien karig, maar de uitrusting maakt veel goed. Daarnaast lijkt de komst van een stekkerhybride slechts een kwestie van tijd. Kia legt de lat hoog, met fijne luxe en technologie die je tot voor kort alleen in het hogere segment kon vinden.

De sport zit hem in 2025 niet langer in geluid of sprinttijden, maar in slimme details en dagelijks comfort. En daarmee is deze Sportage niet alleen volwassener dan ooit maar misschien ook wel precies wat deze tijd nodig heeft.

  • Fris voor de toekomst
  • Gebruik van slimme technologie...
  • ...en praktische handigheden
  • Nu alleen als HEV leverbaar
  • 'op de bok' zithouding