Wat de bestverkochte Volkswagen ter wereld is? Niet een Polo of Golf, maar de Tiguan is het meest in trek. Sterker nog: de SUV laat ook alle andere modellen uit de Volkwagen Groep achter zich. Waar de eerste Tiguan zijn best moest doen om zich in het drukke segment staande te houden, verslaat de Tiguan van de huidige generatie de concurrentie met twee vingers in zijn neus.
De Tiguan is met recht de benchmark in zijn klasse. Niet alleen combineert hij gebruiksgemak met een stoere uitstraling, de Tiguan voelt zich in veel kringen op zijn gemak. Zowel de zakelijke als particuliere rijder weet de SUV te waarderen. Toch is het nu tijd voor een lichte opfrisbeurt. Onder het motto never change a winning team zijn de wijzigingen beperkt gehouden. Maar is dat voldoende om de Tiguan ook de komende jaren succesvol te houden? Je leest het in deze autotest!
Het exterieur is grotendeels ongemoeid gelaten bij de modelwijziging. De Tiguan is voorzien van nieuwe lichtunits, waarbij de koplampen het IQ Light-predicaat kregen. Het omvat een flink aantal led-blokken, die het grootlicht optimaal kunnen verdelen op de weg. Medeweggebruikers hebben vervolgens geen last van de bundel, maar je hebt wel optimaal zicht. In de praktijk bewijzen de koplampen hun meerwaarde, want de bundel wordt vlekkeloos aangepast aan de situatie. Helemaal in de trend van het moment is de Tiguan nu ook voorzien van dynamische richtingaanwijzers en een lichtshow van de achterlichten bij het ontgrendelen van de SUV. Verder valt op dat de voorkant van de Tiguan meer in de stijl van het nieuwe familiegezicht is, dat bij de Golf 8 zijn intrede deed.
De koplampen lopen nu vloeiend over in de brede grille en daarnaast is de voorbumper opgesierd met chromen luchthappers. Die chromen details vind je ook bij de achterbumper, maar daar doen ze zich voor als vier uitlaatpijpen. Voor dat sportieve smoelwerk moet je wel de R-Line als uitvoering kiezen, voor minder uiterlijk vertoon heeft Volkswagen ook wat bravere uitrustingen als de Elegance om uit te kiezen. Ga je wel voor de sportieve versie, dan kunnen de 'Misano' 20 inch wielen niet ontbreken. De donkere accenten in de wielen staan mooi bij het 'Night Shade Blue' van de testauto en maken zijn looks echt compleet. Als het wat jou betreft nog wel een tikje stoerder kan, heeft Volkswagen het 'Black Style'-exterieurpakket in de brochure staan. Alle chromen accenten en de wielen zijn dan in zwart uitgevoerd.
Ook vanbinnen komen de sportieve accenten in de testauto terug. De gedeeltelijk met alcantara beklede sportstoelen doen een goede duit in het zakje. Om daar maar mee te beginnen: de stoelen zitten lekker stevig en bieden een goede zijdelingse steun. Jammer dat ze niet te verkrijgen zijn met elektrische bediening en een uitschuifbare zitting, zoals in de Golf. Desalniettemin heb je als bestuurder een prima plek achter het fijne stuurwiel van de Tiguan. Ondanks het aanwezige panoramisch schuifdak is er een overschot aan hoofdruimte in de auto. Omdat je ook aan beenruimte geen gebrek hebt, zit je zowel voor- als achterin prinsheerlijk. Het maakt de Tiguan een heel geschikte auto voor het vervoeren van vier volwassenen. Ook qua kofferruimte blijkt de Tiguan een meer dan praktische metgezel. De bank is niet helemaal plat te leggen, maar een vlakke laadvloer in de kofferbak maakt veel goed. Voor nog meer ruimte of twee extra zitplaatsen kun je nog steeds voor de Tiguan Allspace opteren. Al heeft dat model nog geen opfrisbeurt gehad, het loont dus om daar nog even op te wachten.
De veranderingen ten opzichte van het pre-facelift model moet je vooral zoeken om en nabij het dashboard. Langzaamaan verdwijnen ook in de Tiguan de fysieke knoppen, om plaats te maken voor touchpads en schermen. Zo kun je de airco met schuifregelaars instellen en met een aanraakknopje schakel je de stoelverwarming in. In de praktijk werkt het instellen prima en is het geheel op de tast ook goed te bedienen. In het interieur zijn mooie kunststoffen gebruikt, zodat het geheel een hoogwaardige uitstraling heeft. Door het vele gebruik van de tinten grijs en zwart, komt het interieur wel eentonig over. Iets meer afwisseling zou welkom zijn geweest.
Ook het multimediascherm is vervangen. Het systeem neemt de tijd om op te starten, maar daarna werkt het systeem prima. Zowel navigatie als verscheidene aansluitmogelijkheden voor telefonie worden geboden. Een fijne eigenschap is het tegelijkertijd koppelen van meerdere toestellen. Het optionele audiosysteem van Harman Kardon is ook op het multimediasysteem aangesloten. De audio wordt helder tot je gebracht en voornamelijk bij een diepe bass merk je de meerwaarde van het systeem.
Qua motorisering is het gamma bij de Tiguan overzichtelijk te noemen. Er is een 1,5 liter benzinemotor en een tweeliter dieselmotor leverbaar. Afhankelijk van het uitrustingsniveau is de benzinemotor met 130 of 150 pk te verkrijgen. De dieselmotor heeft altijd 150 pk. We rijden met de meest gekozen variant, namelijk de 1.5 TSI met zeventraps DSG-automaat en 150 pk. Deze motorversie hebben we al vele malen (al dan niet als eTSI) gereden en telkens kunnen we concluderen dat het een hele fijne motor is. Alleen bij het wegrijden is de automaat af en toe te veel gericht op het snel doorschakelen, waardoor je koppel mist. Eenmaal op pad voelt de auto gewoonweg vlot aan en kun je heel goed meekomen met het verkeer.
Dat neemt niet weg dat de smeuïge tweeliter benzinemotor - die onze Oosterburen wel in hun Tiguan R kunnen laten lepelen, zeker niet zou misstaan in de Nederlandse versie. Overigens komt er nog wel een Tiguan plug-in hybrid aan, die de grens van 200 pk alsnog doorbreekt.
Ondanks de sportieve aspiraties die de Tiguan in uiterlijk uitstraalt, is het rijgedrag nergens sportief. De auto blijkt een typische allemansvriend die behoorlijk veel kan hebben en nooit zenuwachtig aanvoelt. De brede sloffen weten de auto ook in de bochten goed in toom te houden, terwijl het stuurgedrag je voldoende bij het rijden betrekt. Je kunt de automaat in de sportstand en in een manuele stand zetten, waarna je met de flippers achter het stuur kunt schakelen. De schakelcommando's worden dan lekker snel opgepakt, de werking van de dubbele koppeling is overduidelijk van meerwaarde.
Naast de sportstand van de automaat biedt de Tiguan standaard geen verdere rijmodi. Overigens zijn optioneel wel Driving Profiles en het adaptieve onderstel leverbaar, waarmee je de dempers qua gevoeligheid instelt. Dat onderstel ontbreekt onder de testauto, maar aangezien de gulden middenweg van de fabrieksinstellingen ons prima bevalt, zijn we daar niet rouwig om.
Zoals je eerder kon lezen is het motorenaanbod van de Tiguan beperkt. De uitrustingsniveau's zijn ook op één hand te tellen, waarbij de 130 pk sterke Tiguan Life met handbak de basis vormt. Met een vanafprijs van 37.940 euro is zelfs die basisuitvoering niet goedkoop; een Peugeot 3008 is vanaf 34.910 euro verkrijgbaar. De geteste R-line gaat voor minimaal 45.940 euro mee, dan heb je wel de 150 pk sterke benzinemotor en automaat.
Als de geteste R-Line Business weet de auto standaard de matrix led-koplampen en navigatie te bieden, krijg je de sportieve bumpers en een elektrisch bedienbare achterklep. In de testauto is het premium audiosysteem en het panoramisch schuifdak gemonteerd en beschikken we bovendien over een achteruitrijcamera. Het bestuurdersassistentiepakket, waarin onder meer een dodehoekhulp is opgenomen, is optioneel.
Zoals gezegd is er Volkswagen veel aan gelegen om het succes van de Tiguan door te trekken. De veranderingen zijn daarom niet baanbrekend, maar weten de auto wel weer goed op te frissen. Zowel de ingetogen als meer uitbundige uitvoeringen van de SUV doen weer bijdetijds aan en passen bij veel verschillende typen berijders. Als allemansvriend kan dat succesverhaal wat ons betreft dus een goed vervolg krijgen.