In het segment van de midsize SUV's is al jaren sprake van een gevestigde orde. Dit zijn onder anderen de Mazda CX-5, Hyundai Tucson én de Kia Sportage. De laatste jaren was de Sportage wat minder succesvol in zijn verkopen. Toch gaat de auto al lang mee en zijn we inmiddels aanbeland bij de vijfde generatie. Deze nieuwe generatie is niet alleen voorzien van een uitdagende nieuwe vormgeving, maar ook een nieuw motorenaanbod met elektrische ondersteuning.
Wij reden met de hybride in de rijke GT-Plusline uitvoering om erachter te komen of deze nieuwe generatie weer wat sterkere cijfers voor Kia kan genereren.
Dit keer geen facelift meer, maar een volledig nieuwe generatie en dus nieuwe vormgeving van de Kia Sportage. Waar de voorgaande generatie nog was voorzien van een subtiele vormgeving, is de neus van deze nieuwe Sportage een stuk agressiever en drukker. De honingraatgrille is groter en breder geworden. Deze loopt over de gehele breedte van de auto door in de koplampen. Die koplampen zijn gelijk het meest opvallende aspect van de hele auto. Het meest sprekend is de boemerang-vormige dagrijverlichting die ervoor zorgt dat de Sportage een wat speelser gezicht heeft.
Bekijk je de Sportage van de zijkant, dan valt op dat het geheel een stuk dynamischer oogt dan de voorgaande generatie. Die sportieve lijn wordt doorgezet naar de achterzijde die een stuk opgeruimder lijkt. Kleine details maken daarbij het verschil, zoals de in de dakspoiler geïntegreerde achterruitwisser en de doorlopende achterlichten. Het zwarte dak matcht met de zwart gelakte carrosseriedelen die onderdeel zijn van de GT-Line. Dit contrast tegen de Lunar Silver lak geeft een mooi en sportief randje in het design. Voor de Sportage is de vormgeving dus drastisch veranderd en je moet ervan houden. Wij kunnen het in ieder geval waarderen.
Over de jaren heeft Kia grote stappen gemaakt betreffende de kwaliteit van het interieur. Dankzij het gebruik van zachtere en kwalitatieve materialen heeft Kia het goedkope imago aardig af weten te schudden. Dat creëert verwachtingen. Open je de deur van de Sportage, dan word je begroet door een interieur dat een stuk futuristischer oogt dan je gewend bent van de Sportage. Het nieuwe Curved Cluster springt daarbij het meest in het oog. In dit cluster zijn twee 12,3" beeldschermen opgenomen die het instrumentarium en infotainment tonen. Middels een glanzend zwarte afwerking brengt Kia de middenconsole naar een hoger niveau. Het oogt mooi, maar kampt uiteraard met het bekende euvel vingerafdrukgevoelig te zijn. Onze Sportage in GT-Plusline is voorzien van een vol lederen interieur met geperforeerde stoelen. Dat in combinatie met de suède afwerking in de deurpanelen geeft het interieur een algeheel hoogwaardige uitstraling.
Kruip je achter het stuur, dan is het lastig om een goede zitpositie te vinden. De stoel staat hoog en om niet met je benen tegen het stuur aan te komen moet je de stoel wat verder naar achteren plaatsen. Hierdoor komt de beenruimte voor de achterpassagier in het gedrang. Dankzij de sportieve daklijn van de Sportage is de hoofdruimte achterin niet royaal, zeker niet in combinatie met het panoramadak. Niet optimaal, maar het is ook niet behelpen. Met een beetje aanpassen kan je er nog steeds goed zitten. Dit is getest met een persoon van 1 meter 93.
Maak je de eerste meters in de Sportage, dan kan je niet ontkennen dat er een wezenlijk verschil te voelen is met de voorgaande generatie. Dankzij een zwaarder stuurgevoel voelt de Sportage een stuk volwassener aan. Zeker in combinatie met de hybride aandrijflijn die prettig en zelfverzekerd oppakt. De motor is een 1.6 viercilinder met turbo die wordt ondersteund door een elektrische motor en een 1,49kWh lithium ion batterij.
En met 230pk onder je rechtervoet zit je om vermogen niet verlegen. Het rijden is merkbaar van hoger niveau dankzij de besturing en het vermogen van de auto. Je kunt hem goed in bochten plaatsen en door de 230pk kom je zonder moeite mee in het verkeer. Het optionele elektronisch adaptieve onderstel zorgt er daarnaast voor dat oneffenheden goed worden weggefilterd. Wat vooral opvalt is hoe stil de Sportage is, zelfs op hogere snelheid.
Ook de computer die de reikwijdte berekent is zeer betrouwbaar gebleken. Zo gaf de auto bij het ophalen aan nog 735 kilometer te kunnen rijden en hebben we hem na 702 kilometer weer getankt. Ook al kon op dat moment nog 22 kilometer gereden worden. In deze 702 kilometer heeft de Sportage gemiddeld 6,3l op 100 kilometer verbruikt. Dat verbruik ligt iets hoger dan de voorgeschreven 5,8l/100 kilometer. De 702 afgelegde kilometers bestonden wel uit zeer diverse ritten en wegen. Tevens werd de sterke tegenwind van storm Eunice getrotseerd in onze testperiode. Tijdens het lange rijden valt echter wel op dat de stoelen van de Sportage niet optimaal ondersteunen. Zo hadden, zeker voor een GT-Plusline, de zittingen voorzien mogen zijn van iets grotere en stevigere wangen. Desalniettemin is de Sportage een fijne auto om mee te rijden, mede dankzij de soepel schakelende automaat.
Onze testauto is voorzien van vrijwel iedere denkbare optie. Denk hierbij aan het Curved Cluster, verwarming voor het stuurwiel en alle stoelen, geventileerde stoelen voor, panoramadak en legio toeters en bellen ten behoeve van de veiligheid. Dergelijke systemen kunnen het comfort bevorderen, maar dat staat of valt met de werking. De adaptieve cruise control is een fijne optie, zeker in combinatie met de automaat. Het enige nadeel is dat de cruise control niet vloeiend oppakt. Waar veel andere auto's direct de ingestelde snelheid opzoeken, reageert de Sportage pas na het loslaten van de pedalen. Hierdoor ontstaat een moment waarin de auto iets terugloopt, voordat hij de ingestelde snelheid opzoekt. Je zult de auto dus volledig moeten vertrouwen voor hij de cruise control werkelijk activeert. Dat druist een beetje tegen het menselijk instinct in. De dodehoekassistent geeft middels signalen achter het stuur en in de zijspiegels aan dat er iemand naast je rijdt. In de basis is dit systeem een waardevolle toevoeging voor het rijden. Wanneer je echter invoegt op bijvoorbeeld een snelweg reageert het systeem direct als een auto twee banen verder rijdt, wat het invoegen onnodig stressvol kan maken voor de bestuurder. In aanvulling daarop beschikt onze Sportage ook over dodehoekcamera's. Geef je richting aan, dan verandert één van de tellers achter het stuur in een scherm dat de dode hoek toont.
Voor de muziekliefhebber is het goed vertoeven, want in de GT-Plusline zit het Harman Kardon geluidsysteem inbegrepen. Deze verzorgt een zuivere en diepe muziekbeleving waar je dankzij de stille cabine optimaal van kunt genieten. Zoals je van een Aziatische auto mag verwachten, hoef je echter niet de duurste uitvoering aan te vinken om van alle gemakken voorzien te worden. In de ComfortLine krijg je het gros van de veiligheidssystemen, airconditioning en cruise control. De DynamicPlusLine biedt het meest waar voor je geld met de toevoeging van elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen, panoramadak, dodehoekassistent en meer. De GT-Line en GT-PlusLine zorgen op hun beurt voor een sportiever voorkomen en 360 graden camera.
Dat de Sportage sterk verbeterd is, is een feit. Daar hoort dan ook een passend prijskaartje bij. De vijfde generatie Sportage gaat voor tenminste 34.895 euro met zijn nieuwe eigenaar mee. Daarmee plaatst Kia de Sportage in een sterk concurrerende positie met onder andere de Nissan Qashqai en technisch verwante Hyundai Tucson. Voor dat bedrag staat de 1.6 T-GDi met 150pk en Mild Hybrid techniek op de stoep. De door ons geteste hybride variant met 230pk heeft een basisprijs van €40.395. Deze variant is standaard uitgerust als DynamicLine wat inhoudt dat je voor dat bedrag een zeer degelijke uitrusting meekrijgt. Datzelfde gaat ook op voor de 265pk sterke plug-in hybride die voor 42.595 euro in de prijslijst staat. Onze test auto in GT-PlusLine kost in totaal 47.190. Een fors bedrag, maar daar krijg je wel een volwaardige en rijk uitgeruste SUV voor terug.
Uiteraard zal het met name aankomen op persoonlijke smaak, maar Kia heeft met de vernieuwde Sportage duidelijk grote stappen gezet. Perfect is hij niet, maar de Sportage is beter dan hij ooit is geweest. Hij biedt een rijervaring op een niveau dat in deze klasse niet direct voor de hand ligt.