BMW 2 Serie Active Tourer
220i Luxury Line

Joep de Heer - 10 oktober 2022

Neergedaald stof

De BMW 2 Serie Active Tourer deed ruwweg acht jaar geleden het nodige stof opwaaien. Aandrijving op de voorwielen en de proporties van een MPV, dat kan toch niet van de tekentafels in Beieren komen? Toch hielden de Duitsers voet bij stuk en werd de Active Tourer een wereldwijd succes. Waar jarenlang de Renault Scenic, Volkswagen Touran en Ford C-Max het MPV rijk domineerden, was er opeens de keuze voor een heuse BMW. Anno 2022 is de stekker uit de productie van de C-Max getrokken, is de Touran niet meer bestelbaar en kondigt Renault het afscheid van de Scenic aan. En BMW? Die zet doodleuk een splinternieuwe tweede generatie 2 Serie Active Tourer op de markt. Dat vraagt om een uitgebreide rijtest.

Strakgetrokken

Hoewel de uiterlijke wijzigingen groot zijn, staat hier nog steeds duidelijk een herkenbare BMW. De auto krijgt een compleet nieuw platform. Dit resulteert in een toename van lengte, breedte en hoogte van de auto. Al zijn het maar kleine verschillen, ze komen ten goede aan de inzittenden en de binnenruimte. De voorzijde springt direct in het oog. Helemaal in lijn met de moderne BMW's heeft ook deze auto een sterk uitvergrote grille, in BMW termen de 'nieren' genoemd. Achter deze grille zijn kleppen aangebracht die open gaan als de temperatuur van de motor oploopt. Wordt de auto geparkeerd dan sluiten de kleppen en heb je een strakke gesloten voorzijde. De neus van de BMW is wat spitser dan zijn voorganger en de auto wordt standaard voorzien van LED verlichting.

De achterzijde is voorzien van nieuwe lichtsignatuur. De platte achterlampen zijn strak getekend en de chromen accenten geven het geheel een sportief tintje. Maak je de keuze voor het M Sportpakket dan krijg je extra kunststof zwarte panelen op de auto die het sportieve uiterlijk moeten onderstrepen. Persoonlijk houden we het liever bij de Luxury Line uitvoering die naar ons gevoel beter past bij het karakter van de auto.

Een echte Tourer

Bij het instappen valt direct de ruimtelijkheid van het interieur op en het optionele panoramisch schuif- kanteldak laat de ruimte nog groter lijken. De zwevende middenarmsteun met grote aflegvakken laat het praktische karakter van de auto naar voren komen. Het interieur is strak en enkel de hoognodige knoppen zijn aanwezig. De karakteristieke kleine versnellingspook die werd gebruikt door BMW is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een kantelknop in de middenarmsteun. De plaatsing van de knoppen op de middenarmsteun verdient speciale aandacht. Omdat je je arm vaak automatisch op de middenarmsteun legt liggen de knoppen praktisch onder je hand. Het volume regelen, drivemodi aanpassen en de parkeercamera aanzetten is daarmee een vingerbeweging van je verwijderd, wat we zien als een groot pluspunt. Daarbij komen we ook direct bij het grootste gemis van dit interieur; de i-drive knop. Waar we vroeger rond de middenarmsteun de grote ronde i-drive knop konden vinden moeten we het bij deze Active Tourer zonder stellen. Een gemis dat vooral gevoeld zal worden door eerdere BMW rijders, jarenlang was deze bediening namelijk het paradepaardje van BMW. BMW geeft aan dat het infotainmentsysteem ook prima gebruikt kan worden door middel van het touchscreen en de stembediening en dat daarom de knop niet meer nodig is. Mee eens of niet, wij gaan hem missen.

Wel gebleven zijn de zeer fijne stoelen waarin BMW uitblinkt in zijn klasse. Je zit in een hele natuurlijke houding door de hoogte van de auto. De stoelen zijn goed stevig en zijn zeer plezierig tijdens een lange rit. De stoelzitting is in lengte verstelbaar zodat ook een persoon met lange benen ondersteuning ervaart. Het stuur kan ver naar je toe worden gehaald en door het head-up display blijft je blik op de weg gericht. Een rit naar Zuid-Duitsland durven wij met deze auto wel aan.

Hetzelfde geldt voor de passagiers op de achterbank. De bank is in twee delen verschuifbaar voor meer bagageruimte of meer beenruimte. Doordat de achterbank wat hoger is en de vloer diep ervaren we hier ook een zeer natuurlijke zithouding. Zo zit je in de 2 Serie Active Tourer bijna net zo goed als in een 5 Serie.

Op de voorwielen

De eerste generatie 2 Serie Active Tourer was bij zijn lancering de eerste voorwiel aangedreven BMW. Intussen schrijven we 2022 en heeft voorwielaandrijving zijn intrede gedaan in meerdere modellen van de Duitsers. De 220i waarmee wij op pad zijn is ook voorzien van voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving is mogelijk bij de keuze voor zwaardere motoren. Deze 220i haalt zijn vermogen uit een driecilinder motor met 156 pk (115 kW) en een mild-hybride systeem met 19 pk (14 kW) dat ondersteunt bij acceleratie.

Voorwielaandrijving past prima bij het karakter van de auto. Deze MPV koop je niet om de sportiefste wagen van je vriendengroep te hebben. Desondanks weet BMW een dynamisch sausje over de 2 Serie Active Tourer te gieten. De auto ligt fijn in de bochten, de stoelen met dikke zijwangen houden je goed op je plek en er kan zelfs voor een dynamische rijmodus worden gekozen. In 8,1 seconde weet de auto van 0 tot 100 kilometer per uur te sprinten en dan zijn geen waarden om je voor te schamen.

De Active Tourer voelt zich het prettigst bij lange ritten met een hoog comfortgehalte. De rijhulpsystemen ondersteunen zonder vervelende opdringerige en piepende meldingen. De automaat met dubbele koppeling is soms niet helemaal bij de les. Bij het intrappen van het gaspedaal bemerken we met regelmaat een korte vertraging, alsof de koppeling niet meteen goed aangrijpt. We verwachten dat de plug-in hybrides van de 2 Serie Active Tourer hier minder last van hebben door de directe aandrijving van de elektromotoren.

Vaste aanschaf of abonnement

De vanafprijs van deze Active Tourer ligt net boven de 40.000,- euro. Voor dit bedrag rij je weg met de 216i met 122 pk. Er is veel te kiezen bij BMW. Er zijn vijf verschillende varianten benzinemotoren, twee diesels en twee benzine-hybride motoren. Dieselmotoren starten bij 47.300,- euro en de hybride trapt af met 46.800,- euro. Hybride is daarbij altijd vierwiel aangedreven; de elektrokracht gaat naar de achterwielen en de benzinemotor drijft de voorwielen aan.

Vervolgens biedt BMW verschillende modelvarianten in de vorm van Standaarduitrusting, Luxury Line pakket (kunstlederen bekleding, edelhout in interieur en 17 inch lichtmetalen velgen) en M-Sport pakket (M stuurwiel, M onderstel, M hemelbekleding en sportstoelen). Uiteraard is de auto naast deze pakketten nog volledig aan te passen naar eigen wensen. Ons testmodel heeft een optielijst van bijna twee A4tjes. Daarnaast zijn er verschillende opties die op een later moment kunnen worden aangekocht. Neem stoelverwarming; het is standaard ingebouwd in de auto en er kan in de vorm van een abonnement gebruik van worden gemaakt. Zo betaal je voor een maand 19,- euro, voor drie jaar 289,- euro en voor onbeperkt gebruik 419,- euro. Hetzelfde geldt voor stuurverwarming (11,- euro per maand of onbeperkt voor 175,- euro), Driving Assistent Plus (39,- euro per maand of onbeperkt voor 899,- euro) en grootlicht assistent (9,- euro per maand of onbeperkt voor 189,- euro). Van iedere optie zijn er ook tussenvormen verkrijgbaar van de duur van een jaar en drie jaar. De opties zijn kosteloos een maand te proberen.

Klasse hoger?

Waar we overal om ons heen de MPV van het gamma zien verdwijnen zet BMW juist volop in op deze carrosserievorm. Kleine teleurstelling; de Gran Tourer komt niet terug. Een zevenzitter van het model is in deze vorm niet meer te verkrijgen. En deze versie deed het juist zo goed in Nederland. Grootste concurrentie kunnen we verwachten van de Mercedes-Benz B-klasse. De Mercedes-Benz is net iets duurder dan de BMW maar gaat qua specificaties redelijk gelijk op. Concurrentie zou ook wel eens uit eigen huis kunnen komen. De vernieuwde BMW X1 is op het gebied van maatvoering redelijk gelijk en heeft een vergelijkbaar vormgegeven interieur. Vanafprijs van de nieuwe X1 is wel fiks hoger er start vanaf 48.600,- euro.

Een praktische gezinsauto van BMW vol nieuwe techniek, aantrekkelijk motorisch aanbod en ideaal voor lange ritten. Daarvoor hoef je helemaal niet te shoppen in een duurdere klasse als de 5 Serie, de 2 Serie Active Tourer biedt je op bijna alle vlakken al meer dan voldoende. Dat mag worden gezien als een groot compliment!

  • Comfortabel
  • Praktisch
  • Uniek als MPV
  • Reactietijd gaspedaal
  • Gemis i-drive