BMW 2 Serie Active Tourer
218i High Executive

Dirk-Jan Dalhuisen - 16 november 2014

Tweestrijd

Een MPV met driecilindermotor en voorwielaandrijving: de BMW 218i Active Tourer schuift in één beweging een hele straat vol heilige huisjes tegen de vlakte. Der Zweier ondermijnt zo'n beetje de volledige BMW-heritage die door verstokte BMW-adepten al decennialang hartstochtelijk wordt gekoesterd. Toch ruikt BMW grote kansen voor de 2 Serie Active Tourer: driekwart van alle kopers die de Active Tourer aan zich bindt, stapt naar verwachting voor het eerst in een BMW. Is de scepsis waarmee de nieuweling door de trouwe achterban werd ontvangen terecht?

Tweeling

BMW claimt zelf van niet. Niet geheel onterecht, want compacte MPV's gaan als warme broodjes over de toonbank en van dat succes pikken de Duitsers graag een graantje mee. De Active Tourer kan BMW bovendien veel nieuwe klanten gaan opleveren, want het is voor het eerst dat het merk deze markt aanboort. Dat maakt de keuze voor driecilinders en voorwielaandrijving ineens ook een stuk logischer. In dit segment gelden immers hele andere aankoopmotieven dan rijplezier en als de techniek van dochtermerk Mini toch al voor het grijpen ligt, scheelt dat natuurlijk flink in de ontwikkelingskosten. Wie principieel iets tegen driecilinders heeft, kan de 2 Serie ook gewoon met een viercilinder bestellen. De 220i, 225i en 220d zijn bovendien met xDrive-vierwielaandrijving verkrijgbaar.

Wat voor de techniek geldt, geldt eigenlijk ook voor de uitstraling van de Active Tourer: het is allemaal nieuw, en toch ook weer niet. Als je een rondje om de auto heenloopt, kom je namelijk allerlei typische BMW-dingetjes tegen. Denk daarbij niet alleen aan de Hofmeister-knik en de nieren in de grille, maar ook aan de vormgeving van de lichtunits en de vouw die vanaf de wielkasten via de handgrepen om het hoekje doorloopt onder de achterruit langs. Verder zou de Active Tourer vanaf de zijkant gezien het tweelingzusje van de elektrische i3 kunnen zijn: het hele silhouet vertoont grote overeenkomsten met dat van BMW's futuristische stadsauto. De schuin aflopende C-stijl geeft de Active Tourer een net even wat jongere uitstraling dan de B-Klasse en de Golf Sportsvan waarop de BMW het heeft gemunt.

Tweederangs

Ook het interieur van de Active Tourer is typisch BMW. Dat zie je niet alleen terug in de keurige afwerking en het uitstekende materiaalgebruik, maar ook in de goede ergonomie. Overal kom je bekende knoppen uit andere BMW's tegen, die in vrijwel alle gevallen op vertrouwde plekken zijn geplaatst. Eén uitzondering vormt de schakelaar waarmee je het rijkarakter bepaalt. Die zit in de Active Tourer niet naast, maar ietwat onhandig achter de versnellingspook weggemoffeld. Opvallend is ook het head-up-display, dat niet - zoals bij andere BMW's - in de voorruit wordt geprojecteerd, maar op een apart glaasje achter het stuur. Over glas gesproken: door de grote ruiten en het optionele panoramadak (1.335 euro) is het overzicht goed (wel even oppassen voor voetgangers, die makkelijk achter de dikke voorruitstijl verdwijnen) en valt er veel licht in het interieur, dat daardoor een lekker ruimtelijke indruk maakt.

Dat brengt ons bij een groot pluspunt van de Active Tourer: het ruimteaanbod. De 2 Serie líjkt namelijk niet alleen ruim, hij is het ook. Dankzij de aandrijving op de voorwielen loopt er niet zoveel techniek naar de achteras en daardoor zit je achterin prinsheerlijk (althans: op de buitenste zitplaatsen, want op de middelste zitplaats zit je letterlijk en figuurlijk tweederangs). Hoofd- en beenruimte zijn dik voor elkaar, en dan kun je de achterbank ook nog verschuiven voor nóg meer beenruimte. Heb je die ruimte niet nodig, dan schuif je de achterbank met hetzelfde gemak naar voren of leg je 'm met een simpele beweging via een knopje in de bagageruimte zelfs plat (hetzij in delen (40 / 20 / 40), hetzij geheel). Daarmee vergroot je de standaard bagageruimte van 468 liter naar 638 tot 1.510 liter. Ook voor kleine spullen biedt de Active Tourer voldoende aflegruimte, al missen we wel een bergvak bovenop het dashboard.

Twee werelden

Het MPV-segment mag dan onontgonnen terrein zijn voor BMW, over praktische handigheidjes maak je de Duitsers niets wijs. Nu kijken we van tassenhaakjes in en een extra bak onder de bagageruimte al niet meer op, maar een optie als de neerklapbare passagiersstoel - handig als je vaak lange spullen vervoert - laat toch zien dat BMW de kunst van het MPV's bouwen aardig in de vingers heeft. Voor die neerklapbare stoel moet je wel bereid zijn de elektrische verstelbare bijrijdersstoel en de sportstoelen op te offeren. Vooral dat laatste is jammer, want ondanks de voorwielaandrijving en het hogere zwaartepunt stuurt de Active Tourer direct en dynamisch. In bochten blijft de auto mooi op koers en overhellen doet 'ie nauwelijks. Daarbij biedt 'ie gelukkig ook het nodige comfort. Het beste van twee werelden dus? Nou, niet helemaal, want de 17 inch wielen zorgen dat je korte oneffenheden en drempels soms net even wat bewuster meekrijgt dan je eigenlijk zou willen.

Van het rijgedrag heeft BMW in ieder geval duidelijk werk gemaakt en ook de geblazen driecilinder 1.5 staat z'n mannetje in de 218i. Ondanks de lange overbrengingen van de strak schakelende zesbak pakt het blok - dat ook in de Mini Cooper ligt - al bij lage toeren zonder horten en stoten op. Helemaal onderin voelt de motor nog wel wat loom aan, maar vanaf zo'n 1.800 rpm komt er leven in de brouwerij, zeker wanneer de rijschakelaar in de sportieve stand staat. Het sprintje naar de '100' voltrekt de 218i keurig binnen tien tellen, waarbij op de achtergrond een levendig roffeltje te horen is. Eenmaal op snelheid verdwijnt dat en werkt de 136 pk sterke driepitter in een voorbeeldige stilte. Qua verbruik zet de 218i geen nieuwe maatstaven. BMW belooft een verbruik van 1 op 20,4 (waarmee de 218i, net als de 216d en 218d, voorlopig goed is voor 20% bijtelling), maar wij haalden bij een rustige rijstijl over een gevarieerd traject met pijn en moeite een gemiddelde score van 1 op 15.

Twee zielen, één gedachte

Met een (eenvoudig op te drijven) vanafprijs van 28.900 euro positioneert BMW de 218i Active Tourer aan de bovenkant van de markt. Betekent dat ook dat de 2 Serie de concurrentie op achterstand zet? Ja en nee. Qua ruimte en functionaliteit duelleert de Active Tourer moeiteloos met z'n directe opponenten, maar het is niet zo dat de BMW op dat gebied echt afstand neemt. De bewegingsvrijheid voor de vijfde inzittende is zelfs behoorlijk beperkt. Het onderscheidend vermogen van de Active Tourer zit 'm vooral in de perfecte afwerking en de dynamische rijeigenschappen. Hoewel we ons afvragen of dat laatste bij een MPV zo belangrijk is, zal het voor de kritische achterban een hele zorg minder zijn...

  • Gecultiveerde aandrijflijn
  • Voorbeeldige afwerking
  • Ruim interieur...
  • ... behalve voor de vijfde inzittende
  • Kostbaar in aanschaf en opties
  • Relatief hoog verbruik