Gezinsvaders, politieagenten en taxichauffeurs opgelet; Volkswagen heeft een nieuwe Touran in de showroom staan. Na een productietijd van twaalf jaar, twee uitgebreide facelifts en de komst van nieuwe concurrenten werd dat ook wel tijd. De bestseller onder de mid size MPV's zag er weliswaar nog toonbaar uit, maar het interieur en de techniek konden wel een update gebruiken. En zo geschiedde. De nieuwe Touran staat op het fameuze MQB-platform en deelt veel technologie met de Golf en Passat. Maar is dat ook voldoende om opnieuw de verkooplijsten aan te voeren?
De concurrentie is namelijk niet mals. Gezinsbusjes zijn er in overvloed en je moet zwaar geschut in stelling brengen om noemenswaardige aantallen te draaien. Dat laatste was voor de Touran nooit een probleem. Ook in de eindfase van de voorganger wist Volkswagen veel exemplaren aan de man te brengen. Keken we daar van op? Niet echt. Met een betrouwbare naam, alledaags ontwerp en categorisch functioneel ingericht interieur wist de Touran veel gezinnen naar de showroom te lokken. Aan zo'n succesformule moet je niet gaan lopen morellen.
Er staat dan ook nog steeds een alledaags vormgegeven auto voor je neus. Het koetswerk is iets langer, breder en lager geworden. En de metaalpers stanst vanaf nu meer hoeken en vouwen in het plaatwerk. Van een expressieve designexplosie om het busje krampachtig hipper te maken - zoals bij de Renault Scenic of BMW 2 Serie Gran Tourer - is geen sprake. Evenmin probeert de Touran zich als stoere crossover voor te doen. Nee, de Touran is trots om een MPV te zijn en verloochent zijn lotsbestemming niet. Alleen de rebelse Vallelunga velgen passen daar niet echt bij. Verder is de Touran een heerlijk nuchter en hoekig ding met één speerpunt: ruimte.
Ruimte heeft de Touran dan ook in overvloed. Je bent zomaar een dagdeel bezig om alle zitplaatsen, bakjes, vakjes en tafeltjes uit te proberen. Alles is tot in de puntjes doordacht: de deurvakken zijn voldoende groot om flessen van anderhalve liter op te nemen, de tafeltjes krijgen de meest vervelende kinderen nog niet gesloopt en onder de voorstoelen kun je waardevolle dingen uit het zicht opbergen. Standaard zijn vijf zitplaatsen, maar je kunt ook een zesde en zevende stoel bestellen. Dat zijn geen plekken voor volwassenen, maar indien je kinderen een paar vriendjes naar het zwembad mee willen nemen volstaan de extra zitplaatsen. Met opgeborgen stoelen beschikt de Touran over een bagageruimte van 834 liter. Klap je de tweede zitrij ook in, ontstaat er een laadruim van maar liefst 1.980 liter. Meer dan genoeg voor een uitverkoop bij een Zweeds warenhuis.
De door ons gereden Highline is verre van goedkoop, maar biedt ten opzichte van de Trend- en Comfortline een luxe beleving. Voor alle passagiers. Standaard zijn de middenbanen van de stoelen met een zachte en warme 'microfleece' stof bekleed. Vooral tijdens gure wintermaanden zit dat aangenamer dan koud leer. Bestuurder en voorpassagier profiteren daarnaast van zogenaamde 'Top-comfortstoelen', waarbij de bestuurdersstoel voor een acceptabele meerprijs van 231 euro 14-voudig verstelbaar, ergonomisch gevormd en met massagefunctie voorzien is. Hoe dat zit? Top inderdaad. Dankzij de ruime verstelmogelijkheden kunnen personen van verschillend postuur een fijne zitpositie vinden. En mensen met lange bovenbenen zullen ongetwijfeld de verlengbare zitting waarderen. Maar ook aan kleine mensen is gedacht. De rechter stoelzitting op de tweede zitrij laat zich in een handomdraai in een kinderzitje veranderen.
Toegegeven, bovenstaande praktische vondsten waren voor een deel ook al op de voorganger beschikbaar. De meest opvallende verandering vind je helemaal voorin. Het dashboard is volledig nieuw vormgegeven en ontstijgt eindelijk de uitstraling van het exemplaar in de Caddy. Centraal in de middenconsole zit nu desgewenst het moderne Discover Pro multimediasysteem gemonteerd. Wij kennen het systeem uit de Golf en Passat en ook in de Touran werkt het snel en feilloos. Digitale radio-ontvangst en een achteruitrijcamera behoren eveneens tot de mogelijkheden. Nieuw zijn de zogenaamde Driving Profiles, waarmee je met een druk op de knop de karakteristieken van motor, versnellingsbak, stuurhuis en demping naar eigen smaak in kunt stellen.
De kwaliteit van de gebruikte materialen en afwerking is op het typisch hoge Volkswagen niveau. Daarmee overtreft de Touran veel van zijn voornamelijk Franse concurrenten. Alles oogt en voelt solide aan. Belangrijke bedieningselementen zitten op de plek waar je ze verwacht. In de Highline heeft Volkswagen met veel 'pianolak' rondgestrooid. De zwarte interieurlijsten glimmen je van alle kanten tegemoet en zijn niet ieders smaak. Los van de smaakkwestie zijn de glimmende lijsten nogal gevoelig voor vette vingerafdrukken en stofdeeltjes. Gelukkig zijn er voldoende bakjes en vakjes aanwezig om een microvezeldoekje op te bergen. Maar niet alle vakken hebben een duidelijke bestemming. Links van het uitstekend afleesbare instrumentarium zit een ondiep rechthoekig vak dat voor een smartphone te klein is. En het grote vak in de middenconsole oogt praktisch, maar is voor grote handen te smal om goed toegankelijk te zijn.
Voor de Nederlandse markt is de Touran in vier smaakjes leverbaar. Benzinerijders kunnen uit een 1.2 of 1.4 TSI kiezen, terwijl dieselrijders voor de 1.6 of 2.0 TDI kunnen opteren. Wij reden met de 150pk en 250Nm sterke 1.4 TSI gekoppeld aan een zeventraps DSG transmissie. Deze combinatie kennen we uit diverse andere Volkswagen modellen en ook in de Touran weet de aandrijflijn te overtuigen. Het blokje is opvallend stil en voldoende soepel om de 1.376kg wegende Touran adequaat voort te bewegen. In theorie is het mogelijk om in negen tellen naar 100km/h te accelereren en een topsnelheid van 209km/h te bereiken, maar in de praktijk laat je zulke gekkigheid wel uit je hoofd. Door de comfortabele onderstelafstemming ben je eerder geneigd om gemoedelijk van A naar B te cruisen.
Rijden doet de nieuwe Touran als een doodnormale personenauto. Van het hogere zwaartepunt merk je weinig. Veel busjes met hoge opbouw neigen naar een stoterig en deinend rijgedrag, maar van dat alles heeft de Touran geen last. Met de ogen dicht zou je denken met een gewone stationwagon op pad te zijn. De optionele variabele demping biedt permanent een goede mix tussen afrolcomfort en stabiel weggedrag. Ten opzichte van de voorganger helt de Touran minder over en zelfverzekerder op de weg. Dat laatste zal vooral ons politiekorps goed bevallen. Het MQB-platform biedt daarnaast nieuwe veiligheidsfeatures die tot nu toe niet voor de Touran beschikbaar waren. Een adaptieve cruise controle, dodehoeksensor met uitparkeerassistent en trailer assist behoren nu tot de mogelijkheden.
Een spannende auto is de Volkswagen Touran nooit geweest. Maar wel een zeer goede familieauto. Dat is de nieuwe generatie natuurlijk ook. De nieuwe Touran heeft de goede eigenschappen van de voorganger overgenomen en is op ieder punt verbeterd. Dankzij de grotere afmetingen is de interieurruimte toegenomen en het comfort en gebruiksgemak vergroot. Binnenin zorgt het nieuw ontworpen dashboard voor een meer eigentijdse sfeer. En dankzij nieuwe multimediasystemen is de Touran ook technologisch helemaal bij de tijd. Maar de grootste wijziging is tijdens het rijden te merken. De Touran voelt nu als een normale personenauto aan en heeft niet langer last van een hoog zwaartepunt. In een zwaarbevochten segment zou dat laatste voor velen weleens doorslaggevend kunnen zijn. De nieuwe Volkswagen Touran heeft in ieder geval alles in huis om opnieuw tot een bestseller uit te groeien.