Jeep Compass
4xe 240 Plug-in Hybrid S

Joep de Heer - 11 januari 2021

De Jeep onder de compacte SUV's

Er is geen ontkomen aan. Als autofabrikant moet je minstens één model hebben rondrijden in het compacte SUV-segment. Auto's van deze soort zijn mateloos populair onder kopers over de hele wereld en vooral onder de Europeanen. Juist een merk als Jeep, dat enkel geassocieerd kan worden met terreinauto's, moet in dit segment met een krachtige auto aanwezig zijn. De Compass is de auto die de positie mag verdedigen voor het Amerikaanse merk. Sinds 2017 neemt de huidige generatie Compass het op tegen sterke concurrenten als de Nissan Qashqai, Kia Sportage en Peugeot 3008. Na vier jaar is het tijd om de auto van een update te voorzien in de vorm van een nieuwe aandrijflijn. Vanaf dit moment is de compacte SUV namelijk te bestellen met een stekker en een flinke accu, waarmee je volgens Jeep 50 kilometer puur elektrisch kan rijden. Dat vraagt om nader onderzoek.

Nog helemaal bij de tijd

Voor een auto die pakweg 5 jaar geleden op de markt verscheen is er nog zeer weinig aan te merken op het uiterlijk van de Compass. De optisch hoge neus met smalle grille, nauwe koplampen met LED-verlichting, vierkante wielkasten en flinke bodemvrijheid misstaan de auto nog steeds niet. In veel opzichten is de auto te vergelijken met de grote Grand Cherokee; de sterke terreinbeul van Jeep. De auto is te bestellen in combinatie met een zwart dak, wat het stoere uiterlijk van de auto goed doet. Het testmodel is uitgevoerd in de kleur Blue Shade, waardoor het zwarte dak niet opvallend naar voren komt, maar in combinatie met de zwarte sticker op de motorkap wel een imponerende uitstraling creëert. Bestel je de auto echter in de lakkleur Colorado Red of Alpine White, dan springt dit contrast er duidelijker en vriendelijker uit. Sterk en opvallend zijn ook de 19 inch lichtmetalen wielen, uitgevoerd in de kleur Granite Crystal. De hoekige elementen en zwarte accenten rond de onderzijde van de auto maken de Compass echt tot een SUV zoals het bedoeld is, dit durven we echt geen cross-over te noemen.

Dat de auto is uitgevoerd als 4xe Plug-in Hybrid is te herkennen aan de blauwe details rondom de aangebrachte badges op de auto. Zo zijn het merklogo op de motorkap, de 'Compass' badge op de zijkant en de teksten aan de achterzijde allemaal voorzien van een felle blauwe rand.

De jaren gaan tellen

Na het frisse uiterlijk van de buitenzijde valt het interieur lichtelijk tegen. Hier is duidelijk te zien dat we met een model te maken hebben dat al enige tijd meedraait. De klokken achter het stuur zijn voor het grootste gedeelte analoog met in het midden een kleurendisplay voor actuele rijgegevens. De middenconsole wordt gesierd door een 8,4 inch multimediasysteem. Grote knoppen met een duidelijke functieweergave zijn overal verspreid in het interieur terug te vinden. Typisch voor Jeep is de grote knop waarmee de rijmodus ingesteld kan worden. Omdat de auto beschikt over vierwielaandrijving (vóór door de benzinemotor, achter door de elektromotor) is het mogelijk om als bestuurder de auto aan te passen aan de ondergrond. Zand, modder en sneeuw of zelfs sport; de het is allemaal in te stellen. Veel kopers vinden het juist fijn om veel fysieke knoppen te hebben in het interieur. Ben je op zoek naar een moderner en strakker interieur dan zullen de Ford Kuga en Peugeot 3008 je wellicht meer aanspreken.

Een sterk punt van de Compass is de bagageruimte. In veel gevallen zien we dat de bagageruimte van de auto wordt verkleind doordat er een groot pakket aan batterijen moet worden meegenomen. Vooral als de carrosserie van het regulier model wordt gebruikt voor de ombouw naar een Plug-in Hybride. De Compass zonder batterijpakket had een kofferruimte van 458 liter en met neergeklapte banken 1269 liter. Deze Compass 4xe met batterijpakket meet een bagageruimte van 420 liter en met neergeklapte banken 1239 liter. Een flinke kofferbak, zelfs voor modellen zonder elektrische aandrijving. Nog niet voldoende bergruimte? Het maximale trekgewicht van de Compass komt uit op een geremd gewicht van 1250 kg (600 kg ongeremd), genoeg voor een aanhanger of (kleine) caravan.

Voldoende kracht

Zoals eerder aangegeven heeft de Jeep Compass 4xe een aandrijving op alle vier de wielen. De 1.3 liter benzinemotor met automatische versnellingsbak is verantwoordelijk voor de voorwielen, terwijl de achterwielen worden aangedreven door een elektromotor. Dit is exact dezelfde aandrijflijn die we eerder zagen terugkomen in de Jeep Renegade 4xe. De viercilinder benzinemotor levert, afhankelijk van de gekozen uitvoering, 130 of 180 pk. De elektromotor moet het doen met 60 pk. Een combinatie van beiden motoren blijkt een zeer krachtige cocktail te zijn. In respectievelijk 7,9 seconden of 7,3 seconden (afhankelijk van de uitvoering) weten de motoren de auto van ruim 1.935 kg van de 0 naar 100 kilometer per uur te slingeren.

Tijdens het rijden is meekomen met het verkeer geen moeilijke taak voor deze Compass. Het schakelen tussen de elektromotor en de benzinemotor gaat soepel en zonder veel poespas. Tijdens het remmen gaat de overgang tussen de twee remsystemen wat minder vlekkeloos. De auto remt in eerste instantie op een dynamo die is gekoppeld aan de accu. Wordt het remmen op de accu onderbroken, dan kan de bestuurder getrakteerd worden op een schok door het interieur. Niet heel storend, maar wel een punt van aandacht waar nog aan gewerkt kan worden. Met een volledige acculading van de laadpaal kunnen we een volledig elektrische rit maken van rond de 45 kilometer. Probeer snelwegen echter te mijden, want die zijn funest voor je elektrische actieradius. Handmatig is de auto over te schakelen op de benzinemotor met de functie e-save. De accu wordt dan opgeladen met remenergie, die weer kan worden gebruikt bij het rijden door stedelijk gebied.

Drie keuzes voor (bijna) hetzelfde geld

Ben je in de markt voor zo'n stoere Jeep Compass 4xe, dan wordt je de keuze gegeven uit drie modelvarianten. De versies zitten standaard behoorlijk dik in de spullen en dragen een prijskaart met onderling weinig verschil. Een Jeep Compass Limited Business vormt de start van de drieling. Voor een prijs van 46.490,- euro heb je een gecombineerd vermogen van 190 pk, 19 inch lichtmetaal, navigatie en stoelverwarming (onderdeel van het standaard meegeleverde Winter Pack). De Compass S weet te verleiden met ruim 50 pk meer, een elektrische achterklep, Alpine Premium Audiosysteem en dodehoekdetectie. Voor een bedrag van 1.500,- extra heb je met de S een auto met ruim 240 pk. Voor de purist waarbij terreinrijden nog echt hoog in het vaandel staat biedt Jeep de Trailhawk uitvoering, voorzien van allerlei beschermplaten bij bijvoorbeeld de versnellingsbak, brandstoftank, tussenbak en de veersystemen. De 19 inch lichtmetalen wielen van de Business Limited en de S worden bij de Trailhawk ingewisseld voor 17 inch lichtmetalen wielen met off-roadbanden (klasse B). De prijs van de Trailhawk is 46.990,- euro.

Vooral met deze laatste versie is Jeep één van de weinigen in de automarkt die echte off-roadcapaciteiten weet te koppelen aan elektrisch en milieubewust rijden. Een auto die in de buurt komt is de Peugeot 3008 HYbrid4; deze auto beschikt ook over vierwielaandrijving, maar is in alles meer gericht op luxe. De Peugeot heeft ruim 300 pk vermogen, maar met een prijskaart van bijna 55.000,- euro is de auto ook een stuk duurder. Ook de Ford Kuga Plug-in Hybrid is als dikste uitvoering duurder, maar kent wel een mildere instapprijs van 39.000,- euro.

De schoenmaker blijft bij zijn leest

Jeep doet waar het goed in is: auto's bouwen waarmee je daadwerkelijk ieder terrein kan bedwingen. De vraag is of je een laadpaal tegen gaat komen als je voor langere tijd off-road gaat en echt hardcore door een moeras moet gaan tuffen met een gewicht van bijna twee ton. De gemiddelde Compass 4xe zal waarschijnlijk maar weinig zijn terreincapaciteiten echt nodig gaan hebben. Maar mocht je een keer een bospad nemen, schapen halen uit een drassig weiland, zeehonden spotten op een strand of een berg grind bedwingen dan is dit de compacte SUV die je nodig gaat hebben.

  • Echte SUV
  • Tijdloos uiterlijk
  • Veel bagageruimte
  • Interieur verouderd
  • Aandrijflijn mist raffinement