Jeep Grand Cherokee
3.6 Overland

Bjorn Blokzijl - 12 augustus 2011

Pionier in het nieuw

De grote SUV's van tegenwoordig hebben twee voorvaderen, welke pioniers waren op het gebied van luxueuze auto's die ook buiten de gebaande paden hun mannetje staan. Zowel Jeep als Land Rover hadden al ver voor de huidige toppers in het SUV-segment dergelijke auto's in het modellenprogramma. In de loop van de tijd heeft vooral Jeep achterstand opgelopen ten opzichte van de grote Duitse merken op het gebied van rijeigenschappen, motorenaanbod en bouwkwaliteit. Juist daarom komt het Amerikaanse merk nu met de geheel nieuwe Grand Cherokee welke, nog net voor de overname door Fiat, in samenwerking met Mercedes-Benz is ontwikkeld. Kan Jeep nu wel wedijveren met de heersende SUV's of komt de Grand Cherokee te laat?

Modern maar herkenbaar

Jeeps zijn al van verre herkenbaar aan het typische design: hoekige wielkasten, een hoge motorkap en de grille met zeven verticale openingen. Al heeft iedere Jeep al jaar en dag die kenmerken, deze Grand Cherokee oogt zeker niet ouderwets. Zeker in het wit en met de mooie, grote velgen ziet de grote Amerikaan er modern en stoer uit. De hoge en taps naar achter toelopende raamlijn versterkt het beeld van een robuuste automobiel. Zoals gezegd geeft de voorzijde, met zijn grote verchroomde grille, hét beeldmerk weer van Jeep. De achterkant daarentegen is tamelijk anoniem vormgegeven. Hoewel onder de grote motorkap een dikke V6 met een inhoud van 3.6 liter wordt huisgevest, steekt er onder de achterbumper slechts één uitlaatpijp. Een pijp aan beide zijden van de auto had de aanblik van de achterzijde veel goeds gedaan.

Nieuw imago

Amerikaanse auto's staan bekend om hun matige materialen in het interieur. Ook het design van het binnenste is in de ontwikkeling doorgaans geen prioriteit. Met de nieuwe Grand Cherokee zet Jeep een grote stap in de goede richting om dit imago van zich af te schudden. Natuurlijk, van het hout op het dashboard en stuur moet je houden, maar het geeft het interieur wel het nodige cachet. De gebruikte materialen voor de bedieningsknoppen en panelen zijn van een goede kwaliteit en de bovenzijde van het dashboard is zelfs bekleed met leer. Zo hier en daar zijn de naden nog wel wat groot en sluiten sommige panelen net niet goed op elkaar aan. Omdat de testauto een Overland-uitvoering is, is de auto voorzien van een glazen schuif-/kanteldak over bijna het gehele dak, een prachtig lederen interieur en een superieur audiosysteem. Daarnaast ontbreken comfortverhogende zaken als stoelverwarming en -koeling, navigatie, bluetooth, parkeersensoren en een automatisch openende en sluitende achterklep niet. Door de behoorlijke lengte, hoogte en breedte van de auto is de leefruimte zowel voorin als achterin zeer royaal. Daarbij is de bagageruimte groot, maar is de hoogte hiervan ietwat beperkt door de aflopende daklijn.

Zwaargewicht

Voor aansprekende rijeigenschappen is allereerst een goede basis nodig in de vorm van het onderstel. Dat de Grand Cherokee op hetzelfde onderstel rust als onder andere de Mercedes-Benz ML, zorgt ervoor dat de verwachtingen wat toenemen. Al stuurt de auto niet als een BMW X5, maar de besturing is zeker niet zo wollig als we gewend zijn van grote SUV's uit de States. Draai je aan het stuurwiel, dan doet de auto wat je wil, maar het gevoel in het stuur zou beter kunnen. Daarnaast merk je goed dat je met een auto van dik 2.000 kilo onderweg bent. In snel genomen bochten, zoals een op-/afrit van de snelweg, corrigeren de elektronische systemen al snel de koers die de auto in wil slaan. Door het gewicht en de hoge wangen van de banden, wil de grote SUV al snel naar de buitenkant van de bocht. Op zich geen schande, maar een iets strakker weggedrag zou de Jeep net weer wat beter maken.

Buiten gebaande paden

De Grand Cherokee is leverbaar met twee benzinemotoren, een 3.6 liter V6 en een 5.7 liter V8. Ook is een 3.0 liter V6 diesel beschikbaar. De auto waar wij mee reden was voorzien van de basis bezinemotor, welke al ruim in zijn vermogen zit. De grote V6 levert 286 pk en weet ondanks het hoge gewicht wel raad met de Jeep. Bij lage toerentallen zit er echter weinig fut in het blok, maar wanneer je het blok meer toeren laat maken komt er wel genoeg leven in. Het grote nadeel daarvan is natuurlijk een hoog oplopend verbruik. Gemiddeld kwam het testverbruik uit op zo'n 14.7 liter/100km. Met redelijk constante snelheden onder de 100km/u kan het verbruik dalen tot ongeveer 9 liter/100km, maar bij optrekken en hogere snelheden stijgt het verbruik weer snel. De gemiddelde SUV komt in Nederland niet verder van de verharde weg dan een simpel zandpad. De Jeep heeft echter de capaciteiten zeer zeker wel. In de middenconsole is een bedieningspaneel opgenomen waar de verschillende ondergrondtypen kunnen worden ingesteld. Aan de hand van deze keuze regelt de elektronica hoe de krachten over de vier wielen worden verdeeld. In de sportstand krijgen bijvoorbeeld de achterwielen meer vermogen toebedeeld, terwijl er in de zand-/modderstand voor wordt gezorgd dat de wielen zich niet ingraven en er altijd voldoende grip is.

Koopje

We vroegen ons af of Jeep niet nogmaals achter de feiten aan zou lopen met de introductie van de nieuwe Grand Cherokee. In zekere mate is dit wel het geval. De auto stuurt minder strak dan zijn concurrenten, het verbruik is erg hoog en de afwerking van het interieur is nog steeds niet op het premiumniveau. Wat het verbruik betreft, heeft Jeep met de dieseluitvoering een beter alternatief voor de Nederlandse markt in huis. Toch heeft Jeep met de introductie van dit model een grote stap gemaakt en kent de auto veel positieve punten, waarvan er één met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt. Voor het bedrag dat Jeep vraagt voor de zeer compleet aangeklede Grand Cherokee Overland, kunnen de Duitse merken enkel basismodellen van hun grote SUV's leveren.

  • Relatief laag geprijsd
  • Complete uitrusting
  • Veelzijdig
  • Hoog verbruik
  • Gevoel in het stuurwiel
  • Afwerkingsmissers