Jeep Renegade
4xe 240 Plug-in Hybrid S

Joep de Heer - 13 december 2020

Echte offroader?

Crossovers en SUV's hebben specifieke voordelen. Zo heb je door je hogere zitpositie beter zicht op de weg, is de instap gemakkelijker en ziet het stoere uiterlijk er vaak goed uit. Maar laat je door het stoere uiterlijk niet verleiden van de gebaande paden af te gaan. De offroadcapaciteiten van de gemiddelde crossover vallen vaak bijzonder tegen. Na een paar meter in de blubber zal je voorwielaandrijver hopeloos vast zitten en zit er niets anders op dan de dichtbij zijnde boer te vragen of je zijn tractor mag lenen. Gelukkig zijn er autofabrikanten die vasthouden aan de kernwaarde van een terreinwagen en het uiterlijk niet enkel gebruiken om de verkoopcijfers op te hogen. Bij Jeep kan je nog steeds terecht voor geschikt vervoer om een avontuurlijke reis te maken naar de Alpen van Zwitserland, bossen van Roemeniƫ? of kust van Ierland. Dat deze capaciteiten ook gepaard kunnen gaan met plug-in hybride techniek mag de Jeep Renegade 4xe gaan uitwijzen.

Knipogen

Eerlijk is eerlijk, vrijwel alle verkochte Renegades in Nederland zijn voorwielaangedreven en zelfs verkrijgbaar met een driecilinder motor. Veel van de kopers geven hier niets om; de meeste auto's worden tegenwoordig volledig gekocht op het uiterlijk. De Renegade in de huidige vorm en styling loopt al een poosje mee. In 2014 verscheen de huidige generatie op de markt en in 2019 maakte we kennis met de facelift van het model. Het hoekige lijnenspel doet op alle fronten Amerikaans aan en geeft de indruk met een robuuste alleskunner te maken te hebben. Linkjes naar het Amerikaanse verleden van Jeep zijn er te over.

Denk aan de ronde koplampen met rechtopstaande grille die een dikke knipoog geven naar de originele Willys Jeep. Wie goed kijkt naar de achterlichten met het X-vormige design herkent de metalen jerrycans die in de jaren '40 en '50 werden gebruikt. Het robuuste uiterlijk met de nauwelijks oplopende motorkap, gevolgd door de stijl geplaatste voorruit, dwingt op een vriendelijke manier respect af. Overal binnen en buiten de auto zijn kleine afdrukken te vinden van de twee ronde lampen met daartussen de strepen van de grille als duidelijk herkenningspunt voor een rasechte Jeep. Aan de zijkant van het raam is de afbeelding van een Willys Jeep te vinden die nog maar even subtiel duidelijk maakt met welke historie we te maken hebben.

Jaren beginnen te tellen

De hoekige vormen hebben een groot voordeel voor de ruimte aan de binnenzijde van de auto. Voor de personen voorin en achterin is voldoende ruimte voor benen en hoofd. Gelijktijdig heb je ondanks het forse batterijpakket een bagageruimte van 330 liter (21 liter minder dan het model zonder PHEV techniek). Met de banken neergeklapt zit je zelfs aan een ruimte van 1.277 liter. Achter het stuur heb je snel een comfortabele zit gevonden. Direct na het plaatsnemen in de Renegade heb je het idee in een terreinauto te zitten. Dit wordt benadrukt door de grote handgreep voor de bijrijder en de opvallend grote knoppen waarmee de bestuurder controle heeft over de vierwielaandrijving. Door de rechtopstaande voorruit kijk je uit over de stoere hoekige motorkap. De materialen zijn van hoogwaardige kwaliteit en voelen solide en sterk aan.

Omdat we in de basis te maken hebben met een model uit 2014 merk je dat de Renegade niet meer het nieuwste interieur in de markt heeft. De grote luchtroosters die boven het multimediascherm zitten zorgen ervoor dat je je ogen volledig van de weg moet halen om naar de navigatie te kijken. De analoge klokken met daartussen het digitale scherm achter het stuur zijn niet meer van het nieuwste soort. Veel autofabrikanten plaatsen tegenwoordig het multimediascherm op een zo hoog mogelijke positie om de ogen van de bestuurder zo veel mogelijk op de weg te houden. De systemen werken gelukkig wel snel en duidelijk. Lang zoeken in onduidelijke menustructuren zal in de Jeep niet gebeuren en binnen een halve dag weet je blind de verschillende functies te vinden.

De techniek een handje helpen

Met een 1.3-turbobenzinemotor worden de voorwielen van de Renegade aangedreven. De aandrijving van de achterwielen wordt verzorgd door een elektromotor. Een cardanas is er in deze auto dus niet te vinden. Wees echter niet bang dat je achterwielaandrijving wegvalt als de batterijen leeg zijn; de benzinemotor kan de elektromotor voorzien van stroom om deze alsnog te gebruiken. Het is voor de bestuurder zelf te regelen hoe de energie uit het batterijpakket wordt ingezet. Het interieur is voorzien van drie knoppen om dit handmatig te regelen. Met de 'E-Save' modus wordt er enkel gebruik gemaakt van de benzinemotor. In de 'Electric' modus wordt louter gebruik gemaakt van de elektromotor en de 'Hybrid' modus maakt de auto zelf de keuze voor een elektrische aandrijving of een aandrijving door de verbrandingsmotor.

Nadeel is dat de auto in de hybride modus eerst volledig de accu leeg rijdt en dan overschakelt naar de benzinemotor. Dat lijkt een logische keuze, maar als je in je achterhoofd houdt dat je in een stadscentrum veel beter op de elektromotor kan rijden dan op de snelweg is het best vreemd. Bij veel autofabrikanten houdt het navigatiesysteem rekening met wanneer de elektromotor wordt ingezet maar bij Jeep is deze keuze niet gemaakt. Resultaat is dat je zelf de energiestromen moet managen. Bij stukken snelweg zetten we de auto dus handmatig in de 'E-Save' modus en als we op 50- en 30- km/u wegen rijden zetten we de auto weer in de 'Hybride' modus om op deze manier zo efficiƫnt mogelijk met de energie uit de accu om te gaan. Het opladen van de accu vindt plaats door het opslaan van de remenergie, vanuit de motor of door de auto met een stekker aan een laadpaal te hangen.

De 1.3-liter verbrandingsmotor is verkrijgbaar in twee krachtvarianten; de 110 kW/130 pk of 132 kW/180 pk. De elektromotor wordt gevoed door een 11,4 kWh-accu die zorgt voor een vermogen van 44 kW/60 pk. De testauto is voorzien van hoogste vermogensvariant. Combineren we het vermogen van de beiden motoren, dan komen we uit op 176 kW/240 pk. De batterijen doen het gewicht van de auto niet veel goeds. Met een rijklaar gewicht van 1.845 kg is de Renegade een zware jongen, de variant van de Renegade zonder accu's heeft een gewicht van 1.395 kg. Het maximale geremde trekgewicht is met 1.150 kg ook een stukje lager dan de 1.450 kg van de reguliere Renegade. Mede door het direct beschikbare koppel van de elektromotor komt de zware auto snel genoeg van zijn plek. In een luttele 7.1 seconden wijst de snelheidsmeter de 100 km per uur aan.

Alle begin is moeilijk

Voor Jeep is het de allereerste keer dat de plug-in hybride techniek wordt toegepast op hun modellen. Helemaal foutloos gaat het nog niet. Zo wordt de aangegeven laadtijd voordat de batterij is volgeladen door de auto regelmatig ernstig onderschat en duurt het lang voordat de accu is volgeladen. De opgegeven 50 elektrische kilometers worden niet gehaald. Hou gerust rekening met een elektrische actieradius van 20 procent minder. Afhankelijk van de ritten die je maakt is het verbruik gunstig of niet. Ligt je bestemming in de buurt van laadmogelijkheden en maak je regelmatig korte ritten van minder dan een half uur dan is de Renegade 4xe de ideale partner. Voor dagelijkse ritten langer dan een uur en weinig laadmogelijkheden wordt het stukken minder voordelig. Dit komt vooral door het hoge gewicht van de auto waardoor de benzinemotor stevig moet presteren om het geheel vooruit te krijgen.

Punt van aandacht is ook de overschakeling van elektromotor naar benzinemotor en andersom. Waar dit bij veel autofabrikanten een geruisloos proces is, worden we bij de Jeep nogal eens verrast door een flinke tik tijdens de overschakeling. Vooral als het remmen op de motor wordt overgenomen door de schijfremmen worden inzittenden geconfronteerd met en schok door het interieur.

Aandachtspunten worden vergeven

Doormiddel van praktische knoppen in het interieur kan de bestuurder de keuze maken uit verschillende rijmodi. Sport, Snow en Mud/Sand zijn alle rijmodi die direct tot de verbeelding spreken en geen verder uitleg behoeven. Tevens beschikt de bestuurde over 4WD Lock waarbij er naar alle vier te wielen evenveel kracht wordt gevoerd; ideaal op ruig terrein.

De Renegade met plug-in hybride techniek staat bij Jeep in de prijslijst vanaf 42.990,- euro. De instapper draagt de naam Limited Business, via de Trialhawk komen we uiteindelijk bij de S. Deze laatste versie is voorzien van vrijwel iedere denkbare luxe. Met een prijskaartje van 44.990,- is het aantrekkelijk om door te sparen voor deze topversie. Jeep helpt je ook met het thuisladen. Voor een prijs van 399,- euro krijg je namelijk een Plug&Play Wallbox om de batterijen thuis op te laden.

Toegegeven; er zijn wat aandachtspunten verbonden aan de Jeep Renegade 4xe. Door het leuke uiterlijk vergeef je het de auto echter snel. Jeep is een van de weinige fabrikanten die daadwerkelijk een terreinwagen op de markt weet te zetten met plug-in hybride techniek. Juist het combineren van deze twee verschillende werelden verdient een compliment aan het adres van Jeep. Met de Renegade 4xe is het mogelijk om fluisterstil van de ruige natuur te genieten zonder er een tractor bij te moeten halen om je uit de modder te trekken.

  • Echte offroader
  • Veel ruimte binnen segment
  • Uniek concept
  • Techniek niet op hoogste niveau
  • Verouderd interieur
  • Schakeling tussen benzine- en elektromotor