Managementgoeroes roepen het al jaren: luister naar de wensen van je klanten en je zult succes oogsten. Voor Kia lijkt deze formule daadwerkelijk op te gaan. Met de klanttevredenheid zit het snor en ook het aantal registraties is stijgende. Het favoriete model van de clientèle is de Sportage. Wereldwijd zijn al 3,3 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan. Met een aansprekend design, hoger kwaliteitsniveau en verbeterde rijbeleving moet de vierde generatie Sportage nog meer autokopers overtuigen. In het mooie Catalonië konden we tijdens een eerste kennismaking ervaren of Kia goed naar onze wensen heeft geluisterd.
Kia verbetert en vervangt in sneltreinvaart haar bestaande modellen, aandrijflijnen en platformen. Neem de Sportage als voorbeeld; de derde generatie kwam in 2010 op de markt, onderging in 2014 een verjongingskuur en wordt nu door een volledig nieuw ontwikkeld model afgelost. Dat is een opmerkelijk tempo. Je zou de achterliggende strategie als 'voorsprong door vernieuwing' kunnen omschrijven. Kia noemt het zelf liever 'bouwen aan een sterk merk'.
De ijverige aanpak is niet onverdienstelijk. De nieuwe Sportage heeft veel DNA van de voorganger in zich, maar oogt desondanks aanzienlijk moderner. Herkennen doe je 'm aan de bredere Tiger-nose grille, de hooggeplaatste koplampen à la Porsche Cayenne en de fraaie LED achterlichtclusters. Het silhouet oogt slanker dankzij scherpere lijnen en een driedimensionaal ontwerp van het plaatwerk. Nieuwe exterieurkleuren, velgdesigns en een sportief GT-Line pakket ronden de wijzigingen af. De GT-Line herken je onder andere aan de ice cube mistlampen, mat chromen sierlijsten, skid plates, dubbele uitlaatsierstukken en 19 inch velgen.
Daarmee oogt de Kia lekker 'dik'. Voor de Nederlandse markt kleeft daar wel een nadeel aan: het betreffende pakket is alleen in combinatie met de nieuwe 1.6 T-GDi leverbaar. Voorzien van een manuele zesbak en voorwielaandrijving moet je minimaal 35.995 euro voor de GT-Line First Edition bij de dealer achterlaten. De door ons gereden GT-PlusLine met 1.6 T-GDi, zeventraps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving kost zelfs 45.995 euro. Dat is een behoorlijke smak geld. Voor veel klanten zal de minder krachtige 1.6 GDi ComfortLine Navigator met manuele zesbak, voorwielaandrijving en navigatiesysteem een interessantere optie zijn. Voor 27.995 euro heb je dan eveneens een nette auto op de oprit staan.
Binnenin deed de vorige Sportage zijn naam weinig eer aan. Het interieur was weliswaar overzichtelijk vormgegeven en in de meeste gevallen goed uitgerust, maar sportieve elementen waren moeilijker te vinden dan een speld in een hooiberg. Er zat een driespaaks stuurwiel in, maar dat was gelijk het enige sportieve. Deze kritiek hebben de Koreanen zich ter harte genomen. Zo is de zitpositie flink verbeterd. Bestuurder en passagier zitten nu beduidend dieper 'in de auto' en kijken tegen het dashboard aan in plaats van erop. Op de GT-Line is daarnaast een zwarte dakhemel standaard.
Dat dashboard bouwt nu hoger en om de bestuurder heen. Centraal in het dash ligt een 7 of 8 inch infotainmentsysteem met mooie graphics en een eenvoudige bediening. Tip: bestel een versie met het 7 inch scherm, het volstaat en biedt exact dezelfde functies als het grotere exemplaar. De materialen en afwerking zijn weer een slag beter dan bij de voorganger, maar de 'lederlook' bovenzijde van het dash had van ons ook achterwege gelaten kunnen worden. Je ziet dat het nep is en bovendien glimt het net iets te sterk. Een ander minpuntje is de positie van het assistentiesystemen-knoppencluster achter het stuur. Tijdens het rijden ligt deze groep buiten het zichtveld van de bestuurder. De overige bedieningsgroepen liggen wel goed binnen zicht- en handbereik.
Voor de rest niets dan lof. Op de duurdere versies laten de aangenaam geprofileerde stoelen zich naar hartenlust verstellen, zodat ook mensen met lange ledematen een fijne zitpositie kunnen vinden. Tijdens warme zomerdagen laten de stoelen op de duurdere versies zich ook koelen. Daarnaast heerst zowel voor- als achterin voldoende bewegingsruimte op been-, schouder- en hoofdniveau. Met 491 liter is de bagageruimte niet overdreven groot, maar wel toereikend voor een setje Samsonites.
De nieuwe Sportage wordt in februari vanaf 25.995 euro leverbaar. Voor dat geld krijg je de bekende atmosferische 1.6 GDi benzinemotor met 132pk en 164Nm, handbak en EconomyLine uitrustingsniveau. Voor Nederland volstaat deze versie in principe. Wie echter ook weleens met een caravan op vakantie gaat, is beter bediend met de nieuwe 1.6 T-GDi met 177pk en 265Nm. Met handbak en voorwielaandrijving kost deze motor minimaal 35.995 euro. Dat is vrij pittig, maar het geld meer dan waard. Het kleine turboblokje vervangt de atmosferische 2.0 GDi en presteert vooral bij lage toerentallen aanzienlijk beter. Het maximale koppel ligt 60Nm hoger en staat tussen 1.500tpm en 4.5000tpm volledig ter beschikking.
Dat vertaalt zich in een soepel motorkarakter. De 1.6 T-GDi pakt gretig op en stuwt de 1.509kg wegende Sportage met gemak vooruit. Bij het doorbreken van 3.500tpm komt daar nog een lichte duw in de rug bij. Optioneel is een zeventraps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving leverbaar. Met deze combinatie heb je tractie te over. De automaat schakelt vlug op en neer, maar kiest op een bergachtig parcours niet altijd de meest voor de hand liggende versnelling. De software weet wel raad met een ontspannen rit op een vlakke snelweg. Daar kiest de bak voor het hoogste verzet en schakelt niet gelijk terug bij de geringste beroering van het gaspedaal. Het is een fijne combinatie die uitstekend bij de Sportage past.
Dieselaars hebben de keuze uit een 1.7 CRDi met 115pk en 270Nm of een 2.0 CRDi met 185pk en 400Nm. Schrik niet, maar de sterkste versie is alleen met zestraps automaat, vierwielaandrijving en het ExecutiveLine uitrustingsniveau leverbaar. Dat drijft de prijs op tot een astronomische 59.995 euro. Het is een prima blok, maar de aanzienlijk goedkopere 1.7 CRDi presteert vergelijkbaar goed. De kleinere diesel is zelfs stiller en loopt trillingsvrijer. Met een vanafprijs van 37.495 euro is de 1.7 CRDi een meer voor de hand liggende keuze voor de kilometervreter. Op een later moment zal ook een hybrideversie aan het leveringsprogramma worden toegevoegd.
Ongeacht de motorenkeuze is de nieuwe Sportage een goed rijdende en fijn sturende auto. Dat komt mede op het conto van een volledig nieuw platform. Voor de ontwikkeling daarvan heeft Kia de expertise van ex-medewerkers van BMW in huis gehaald. Hun bemoeienis is goed te merken. Vooral de stuurinrichting is flink verbeterd. Er zit meer weerstand in het stuurhuis en de feedback is toegenomen. De elektrisch bekrachtigde stuurinstallatie voelt daardoor minder kunstmatig aan.
Ook het onderstel heeft een flinke make-over gehad. Het resultaat is een meer torsiestijve en stabielere auto. De Sportage ligt dankzij een lager zwaartepunt soeverein op de weg, stuurt nauwkeuriger in, helt niet al te veel over en blijft verrassend lang het gekozen pad volgen. Zelfs op bochtige Catalaanse bergwegen voel je het hoge wagengewicht nauwelijks doordrukken. De afstemming van vering en demping is straf, maar het rijgedrag wordt bijna nooit oncomfortabel.
Een andere belangrijke verbetering is de toevoeging van diverse assistentie- en hulpsystemen. Vanaf de First Edition krijg je actieve rijbaanassistentie, een grootlichtassistent en verkeersbordherkenning mee. De actieve rijbaanassistentie doet merkbaar haar best om je binnen de wegmarkering te houden. De DynamicPlusLine voegt daar dodehoekdetectie en kruisend verkeersdetectie aan de achterzijde toe. Op de ExecutiveLine en GT-PlusLine zit tenslotte ook een autonoom remsysteem. Adaptieve cruise control is voorlopig nog niet leverbaar, maar volgens de woordvoerder van Kia wordt er wel hard aan gewerkt om het systeem binnenkort beschikbaar te stellen.
Het Europese hoofdkantoor van Kia in Frankfurt heeft goed naar de wensen van het koperspubliek geluisterd. De vierde generatie Sportage is een hoogwaardige, vooruitstrevende en bovengemiddeld goed rijdende compacte SUV geworden. Er zit kortom meer sport in de Sportage. Maar daar zit ook een keerzijde aan. Hoewel de vanafprijs met 25.995 euro nog steeds messcherp is, zijn de wannahave versies behoorlijk pittig geprijsd. Dat ligt vooral aan de koppeling aan luxere uitrustingsniveaus. Onze aanbeveling is de 1.6 T-GDi met handbak, voorwielaandrijving en het GT-Line First Edition uitrustingsniveau. Voor 35.995 euro heb je dan een complete en fijn rijdende auto. Wie genoegen met minder vermogen en koppel neemt, kan ook voor de 29.495 euro kostende 1.6 GDi First Edition kiezen en ruim 6.500 euro in de achterzak houden.