Peugeot 3008 SUV
Hybrid Blue Lease GT Pack

Martijn Verhoef - 17 november 2020

Nog beter

Toen Peugeot het doek trok van de nieuwe 3008 SUV, was dat voor het Franse merk de eerste keer dat het een 'terreinwagen' introduceerde. Meeliftend op de trend van cross-overs en SUV's was de auto baanbrekend anders dan zijn voorganger. De auto is sindsdien een verkoopsucces en wist daarnaast de felbegeerde Auto Van Het Jaar prijs te winnen. Wij waren ook erg te spreken over de 3008 bij onze eerste kennismaking. Dat enthousiasme werd alleen maar aangewakkerd door de introductie van de plug-in hybrideversie Hybrid4. Nu is de auto voorzien van een opfrisbeurt en maken we kennis met de versie die net iets lager op de ladder is geplaatst: de Hybrid 225 in GT-uitvoering.

Bijgepunt

In onze intro hebben we grote broer 5008 niet genoemd, maar dit model is medeverantwoordelijk voor het grote succes en profiteert evengoed van de technische en optische wijzigingen. Beide modellen krijgen een nieuwe neus aangemeten, die weer in lijn is met de designtaal van de overige familieleden. Het typenummer is nu ook bij de 3008 bovenop de neus te vinden en de grille is meer rechtop geplaatst. Meest in het oog springende wijziging is natuurlijk de nieuwe plaats van de richtingaanwijzers, die als een soort slagtanden onder de koplampen zijn gepositioneerd.

Ook de doorlopende spijlen van de grille richting die slagtanden springen in het oog en zijn nog het meest smaakgevoelig. Aan de achterzijde vallen de achterlichten op, omdat de units zijn voorzien van een 3D-signatuur en zijn geplaatst in een rookglas behuizing. Daarmee lijken de achterlichten nog meer weg te vallen in het zwarte paneel van de achterklep. Een felblauwe lak en juist wat chiquer donkerblauw doen hun intrede als exterieurlak en daarnaast kun je een nieuwe set wielen onder de 3008 laten plaatsen als je de GT Pack bestelt.

Strak en luxueus

Vanbinnen zien we nog veel gelijkenissen met het uitgaande model. Des te complimenteuzer voor het originele ontwerp, want het geheel voelt nog steeds bijdetijds en chique aan. Je hebt keuze uit wat nieuwe interieurlijsten en nieuwe bekledingen. Daarnaast wordt de GT of GT Pack voorzien van een frameloze binnenspiegel. Leuk detail: als je volledig elektrisch rijdt, kunnen voorbijgangers dat niet alleen horen. Er gaat namelijk ook een blauw lampje achter de binnenspiegel branden, waar je als inzittende overigens niet door afgeleid wordt. Naast de andere materialen, vindt de grootste wijziging bij de welbekende i-Cockpit plaats.

Er is een nieuw digitaal scherm achter het stuur geplaatst, dat niet alleen sneller reageert maar ook nog eens beter afleesbaar is. Het 3D-effect dat de i-Cockpit van de 208 en 2008 bieden, vind je niet in de 3008. Daarvoor zou er teveel gewijzigd moeten worden aan het dashboard. Wel is er een groter scherm centraal op het dashboard geplaatst. Met een hogere resolutie en snellere reactiesnelheid bevalt het multimediasysteem goed. Vanzelfsprekend beschik je over vergaande integratie van de smartphone met Android Auto en Apple Carplay. Bovendien schakel je met de fysieke knoppen die op tuimelschakelaars lijken ook gemakkelijk en snel tussen de vele functies.

Best praktisch

Alleen op details zie je dat er bespaard is op de kwaliteit van de gebruikte materialen, bijvoorbeeld in de deurstijl en onderop het dashboard. Geen punten die dagelijks aangeraakt worden en daarom is het geen smet op de kwaliteitsbeleving. Peugeot bouwt slim verder op een hele goede basis, waarmee de 3008 nog steeds representatief en hoogwaardig is.

Dat geldt ook zeker voor het comfortgevoel aan boord. Niet alleen zijn de stoelen goed te verstellen en profiteer je optioneel van een geheugenstand en massagefunctie. Ook het stuur is goed naar je toe te halen, zodat je gegarandeerd een goede zitpositie vindt. Je moet er alleen iets langer naar zoeken dan bij een andere auto. Over het ruimte-aanbod hadden we al geen klagen en dat verandert niets ten opzichte van de gefacelifte versie. Hooguit dien je rekening te houden met de laadkabel, die je onder de vloermat van de bagageruimte kunt opbergen. Er blijven een bak met ruimte en goede zitplaatsen over, zodat je prima uit de voeten kunt op praktisch gebied. Door het panoramadak zit je achterin wel snel met je kruin tegen het plafond. Voor nog meer ruimte biedt Peugeot natuurlijk ook nog de 5008 aan, dus er is altijd baas boven baas.

Hybride met night vision

De hybride-aandrijving van de 3008 laat het vermogen verder groeien tot 225 pk. Is dat niet voldoende? Dan heeft Peugeot ook nog de vierwielaangedreven Hybrid4 met liefst 300 pk in de aanbieding. Behelpen is het geenszins met de testauto, want de cross-over komt vlot van zijn plek. In de volledig elektrische modus voelt de auto het soepelst aan, daarin pakt de auto vlot op en bovendien blijven motorgeluiden je bespaard. Pas wanneer je het gaspedaal volledig intrapt zal de benzinemotor bijspringen. Een lichte aarzeling voel je dan in de aandrijflijn, maar vervolgens werkt het geheel harmonieus samen. Met het afremmen op de motor vul je de batterij weer aan, maar natuurlijk heeft het opladen aan een laadpaal het meeste effect.

Volledig volgeladen biedt de auto een elektrisch rijbereik van 55 kilometer, terwijl je ook nog beschikt over een benzinetank van 43 liter. Je voelt dat de 3008 zwaarder is dan zijn broers zonder elektromotoren, maar log wordt het niet. De besturing is licht en doeltreffend. Door het kleine stuurwiel plaats je de auto ook prima in een bocht en bovendien wordt overhellen beperkt door de goede demping. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de testauto iets stoteriger aanvoelt dan bijvoorbeeld de benzineversie. Qua rijeigenschappen en vermogen verlang je niet naar de krachtigere Hybrid4, terwijl de prijs van de twee voertuigen aanzienlijk scheelt. Ga je regelmatig met grote caravan of zware aanhanger op pad? Dan zijn Peugeots Hybrids met hun 1.250 kg trekvermogen waarschijnlijk geen optie.

De veiligheidssystemen van de 3008 zijn ook weer up-to-date. We merken dat de rijbaanhulp een stuk minder bemoeizuchtig is en dat de dodehoekhulp accurater werkt. Fijne toevoeging is ook de nachtzichtassistent, die in het donker waarschuwt voor iets dat je met het blote oog nauwelijks waar kunt nemen. Een unicum in het segment en een onderschat veiligheidsmiddel.

Compleet en krachtig

De Hybrid weet de uitstoot van CO2 te beperken tot 30 gram per kilometer. Belangrijk omdat op zakelijk gebied steeds meer de nadruk op het beperken van de uitstoot komt te liggen en leaserijders zijn daarom vaak gebonden aan (semi-)elektrisch rijden. Voor de 3008 Hybrid is het bijkomende voordeel dat de auto minder BPM oplevert en om die reden als rijk uitgeruste Blue Lease Allure voor 42.970 euro de showroom uitrijdt. Een vergelijkbaar uitgeruste benzineversie met automaat kost zo'n 3.000 euro minder, maar dan moet je het doen met 'slechts' 130 pk. Zaken als navigatie (incl. laadpunten op de kaart), elektrische achterklepbediening en keyless entry zijn standaard aanwezig op de Hybrid. Voor lederen bekleding, draadloos opladen van de telefoon en de nachtzichtassistent dien je wel bij te betalen. De 5008 kost zo'n 2.500 euro extra ten opzichte van de 3008, maar er is een kanttekening te plaatsen: er is van dat model geen (plug-in) hybrideversie leverbaar.

Peugeot weet met haar plug-in cross-overs krachtige en veelzijdige auto's neer te zetten, die rijk zijn uitgerust en bovendien weer helemaal bijdetijds en luxe aanvoelen. De 225 pk sterke voorwielaangedreven versie is daarbij ook nog eens concurrerend geprijsd en doet je zelden verlangen naar meer vermogen. Als vierwielaandrijving geen must is, kunnen we je deze versie zeker aanraden. Met een elektrisch rijbereik van ruim 50 kilometer kunnen de meeste ritten ook nog eens volledig elektrisch afgelegd worden.

Foto's: Peugeot Nederland

  • Snel, compleet en schoon
  • Flinke elektrische actieradius
  • Samen met 43 l benzinetank groot rijbereik
  • Hoog gewicht
  • Trekvermogen beperkt