Skoda Octavia Combi RS
2.0 TSI DSG

Bjorn Blokzijl - 19 maart 2014

ReteSnel

Krijg je nog steeds beelden van roestige, matig rijdende Oostblok-auto's op het netvlies als je denkt aan Skoda, dan is het tijd om plaats te nemen in de nieuwste Octavia. Ben je bij een eerste blik op het exterieur nog niet om, dan zal het binnenste je overtuigen. Het Tsjechische merk kan puur op kwaliteit de concurrentie aan met gevestigde merken. Toch bleven de verkopen van de RS'en in het verleden achter bij de snelle versies van middenklassers van bijvoorbeeld Volkswagen en Ford. Wij gingen op pad met de verse Octavia RS Combi, om uit te vinden of deze versie de potentie heeft de trend te doorbreken en wel een deuntje kan meezingen in dit niche-segment.

Jaloerse blikken

Elke generatie Octavia is een behoorlijke evolutie ten opzichte de voorganger. Toen we voor het eerst kennismaakten met de derde generatie van deze middenklasser, gaven we al aan dat hij opvallend goed op het netvlies ligt. Geheel in de traditie van de RS verschilt hij nauwelijks van zijn minder potente broertjes. Subtiele verschillen in vóór- en achterbumper maken hem wat dikker. Knap hoe een paar anders getekende lijnen een auto zoveel meer body geven. Buiten de genoemde zaken, is de RS voorzien van een geheel zwarte grille en spiegelkappen, een dubbele uitlaat, een rode strip over de achterbumper en fraai 18 inch lichtmetaal - 17 inch is standaard. Achter de tien spaken zijn zowel voor als achter rode remklauwen te zien. De onderscheidende details maken de Octavia RS Combi - samen met het sterke basisdesign - tot een nog begerenswaardigere auto, die voor jaloerse blikken zorgt.

Best of both worlds

Is aan de buitenzijde het design een flinke evolutie, het interieur is ten opzichte van de eerste generatie 'slachtoffer' geworden van een ware revolutie. Hoewel in de basis niet sprankelend is het ontwerp wel strak en bovenal ergonomisch perfect. Knoppen en andere bedieningselementen zitten waar je ze verwacht en werken volledig op gevoel. Net als bij de buitenkant zijn de verschillen met een 'normale' Octavia op één hand te tellen. Meest opvallend zijn de heerlijk zittende sportstoelen en het lekker in de hand liggende dikke sportstuur. Daarnaast is het interieur voorzien van rode stiksels en enkele RS-logo's. Aangezien de RS het topmodel uit de range is, is hij voorzien van een waslijst aan luxe. Daarbij is op de optielijst onder meer het uitgebreide multimediasysteem, de Canton geluidsinstallatie en verwarmbare voorstoelen aangevinkt.

Gebleven is hét unique selling point van de Octavia: de enorme binnenruimte. Voorin waan je je al in een D-segmenter, op de achterbank heb je net zoveel ruimte als in bijvoorbeeld een 5 Serie! Geheel achterin heb je met de achterbank omhoog 610 liter tot je beschikking - genoeg voor de boodschappen van een weeshuis - maar heb je meer ruimte nodig, dan laat de achterbank zich platleggen en een enorme 1.740 liter ligt klaar. Genoeg om een stel kasten van een Zweedse meubelgigant te vervoeren.

Bewezen lekker

Kies je voor de Octavia RS, dan heb je keuze tussen twee motorvarianten. De minstvermogende is de tweeliter diesel met 184pk. Wij reden met de benzineuitvoering, welke is voorzien van de bekende 2.0TSI. Dit blok is onder andere te vinden in de Golf GTI en levert 220pk en een koppel van 350Nm. Net als bij de Golf weet het blok wel raad met de auto. Van 0 naar 100 duurt net iets meer dan 7 seconden en de top wordt pas bereikt bij 242 kilometer per uur. Dat laatste hebben we omwille van het behoud van het rijbewijs niet geprobeerd, maar de waarde voor de standaardsprint geloven we zonder twijfel. Helaas kunnen de voorwielen het vermogen niet altijd even goed verwerken. Tot een snelheid van 40km/u knippert het icoontje van de tractiecontrole als je wegsprint. De RS is te bestellen met zowel een handgeschakelde zesbak als zestraps DSG. Voorzien van de laatste en de flippers achter het stuur, wordt het nóg fijner om onderweg te zijn. Schakeltijden zijn kort en je bepaalt zelf of je wil genieten van de uitdagende versnelling of juist comfortabel wil cruisen.

Verslavingsrisico

Comfortabel cruisen is één van de mogelijkheden van de Octavia RS. Laat de pook en schakelflippers met rust, dan schakelt de bak vroeg op en hoor je enkel bij acceleratie in de verte een brom. Maar wil je net wat meer spektakel, trek dan de pook naar je toe, om hem in de sportstand te zetten. De bak schakelt dan later en laat de motor verder in de toeren klimmen. Duw je vervolgens de pook naar rechts, dan heb je zelf volledig de controle. Toch blijft het hier niet bij. Druk je op het knopje met 'mode', dan verschijnen op het multimediascherm vier mogelijkheden. Kies je voor 'sport', dan gaat je bloed per direct sneller stromen. Opeens klinkt er niet meer een voorzichtige brom van onder de motorkap, maar een roffel die bij een gemiddelde zescilinder niet misstaat. Geef je gas en trek je door tot zo'n 5.000 toeren, dan krijg je kippenvel van de heerlijke dreun die het uitlaatsysteem veroorzaakt. Hoewel enigszins nep - een membraan in de uitlaat trilt mee - past het wel bij een auto als deze. Groot nadeel van het geluid is het risico tot verslaving. Elke keer trek je weer door tot ver in de toeren. Genietend. Maar het verbruik lijdt hier behoorlijk onder. Toch kun je ook zuinig rijden - bij 100km/u in 'eco' is vijf liter per 100 kilometer haalbaar.

Gelukkig heeft Skoda van de RS geen keiharde stuiterbak gemaakt, maar is er een balans gevonden tussen een strakke wegligging en comfort voor langere ritten. Ondanks de grotere velgen, is het veercomfort behoorlijk goed - korte richels voel je wel, maar niet overmatig. Toch stuurt de auto als een echte 'GTI' en is er ruim voldoende gevoel in het stuurwiel. Zo strak en direct als een Focus ST is het niet, maar het verschil is niet enorm. Daarbij is een minder nerveus stuurgedrag een stuk rustiger als je lange stukken rijdt. Niet elke kleine stuurbeweging leidt tot een verplaatsing. Ook na een lange rit over de grens, stapten we fris en fruitig weer uit. Zonder moe te zijn van alles te voelen onder de wielen en constant stuurcorrecties te hoeven maken.

Je kunt er niet omheen

In het middenklasse segment is het dun gezaaid met snelle stationwagons. Tot voor kort kon je enkel bij Ford en Renault 200pk+ combineren met een hoop bagageruimte. Met de Octavia RS Combi nestelt Skoda zich tussen deze twee kemphanen. Met zijn enorme binnenruimte heeft hij in de basis al een behoorlijke voorsprong genomen. Gelukkig doet de aandrijflijn - zeker in combinatie met de optionele DSG-automaat - niets af aan het totaalplaatje. We stelden de vraag of de Octavia RS nu wel een deuntje kan meespelen in dit segment. Die vraag kunnen we positief beantwoorden. Ben je in de markt voor een perfecte combinatie tussen een flinke bak ruimte en vermogen, dan kun je niet om de Octavia RS heen.

  • Heerlijke aandrijflijn
  • Enorme binnenruimte is gebleven
  • Mooie balans in het onderstel
  • Echt goedkoop is hij niet meer
  • Verslavend geluid lijdt tot hoog brandstofverbruik
  • Voorwielen kunnen vermogen niet altijd aan