Mercedes-Benz C-Klasse Estate
C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition

Dirk-Jan Dalhuisen - 22 december 2014

Ster in de ruimte

Vraag je zwager, je buurman en je collega waarom ze een station rijden en de kans is groot dat je drie keer dezelfde reactie krijgt: vanwege de ruimte. Toch is dat niet zo vanzelfsprekend. De C-Klasse Estate van Mercedes-Benz is een mooi voorbeeld van een auto die nooit zo'n ster op dat gebied was. Samen met auto's als de Audi A4 Avant, de BMW 3 Serie Touring en de Volvo V60 vormde de Estate al jaren een vast clubje lifestylecombi's: stations waarmee je prima voor de dag komt, maar die je voor een dagje meubelboulevard beter kunt laten staan. Een nieuwe generatie moet daar wat de Duitsers betreft maar eens verandering in gaan brengen. Lukt 'm dat een beetje?

Bekend gezicht

Mooie idealen kun je Das Haus niet ontzeggen, maar een pakezel word je natuurlijk niet zomaar. Daarom liet Mercedes-Benz de C-Klasse Estate een volle decimeter groeien. Van die tien extra centimeters pikte de wielbasis er acht mee. Toch ging die groeistuip niet ten koste van alles: de elegance die zo typerend is voor de stationvariant van de C-Klasse zien we gelukkig ook bij het nieuwste model gewoon weer terug. Bij de ver naar voren geplaatste voorwielen en de sierlijk aflopende daklijn - al sinds de Estate nog Combi heette karakteristiek voor het chique silhouet van het T-Modell van de C-Klasse - dwalen onze gedachten zelfs even af naar de excentrieke CLS Shooting Brake.

Een echte verrassing kun je de vormgeving van de nieuwe C Estate niet noemen. De achterkant ziet er zelfs een tikkie anoniem uit. Dat is wel het laatste wat je kunt zeggen van de neus, die als twee druppels water lijkt op het imposante voorkomen van z'n grote broer, de S-Klasse. Bestel je je C-Klasse met de Exclusive-line, dan rolt de auto zelfs compleet met de 'klassieke' grille - inclusief ster óp de motorkap - uit de fabriek. Het casual alternatief voor de Exclusive luistert traditiegetrouw naar de naam Avantgarde. Deze uitvoering herken je onder meer aan het sportievere bumperwerk, de forse ster pontificaal in de grille en de antracietkleurige 17 inch wielen, die onder de S205 - de codenaam van dit model - een beetje beteuterd uitvallen.

Gemengde gevoelens

Nee, dan het interieur. Wat een prachtige werkplek heeft Mercedes-Benz gecreëerd! Een perfect afgewerkt, rustig ingericht dashboard met drie ronde ventilatieroosters, overzichtelijke tellers die fraai in tunnels liggen verzonken en een stuurwiel dat je uitnodigend aankijkt; qua look & feel heeft de C-Klasse z'n zaakjes bijzonder goed voor elkaar. Je zou zelfs mogen stellen dat de Benz hier de middenklasse ontstijgt: in een E-Klasse zou deze entourage beslist niet misstaan. Helaas detoneert het navigatiesysteem nogal in dit verder zo gelikte interieur: het 'losse' scherm doet wat after-market aan en de graphics van de routekaarten versterken die indruk alleen maar. De bediening van het hele infotainmentsysteem is bovendien wat omslachtig en de vlakbij elkaar geplaatste hendels voor verlichting, ruitenwissers en cruise control komen het bedieningsgemak ook al niet ten goede. Uiteindelijk went het wel, maar in het begin schept het meer dan eens verwarring.

Esthetisch en ergonomisch laat de nieuwe C-Klasse Estate dus wat gemengde gevoelens achter; in het ruimteaanbod lukt het 'm wel om afstand te nemen van z'n concurrenten. Voorin merk je daar nog niet zoveel van. Niet dat je er krap zit, maar veel ruimer dan een A4 of 3 Serie is de C-Klasse zeker niet. Ook de zitpositie is niet noemenswaardig beter dan in een Audi of BMW, al ondersteunen de stoelen het lichaam wel gewoon prima. Het is vooral de achterbank waarop de toegenomen wielbasis zich uitbetaalt. Eindelijk kun je ook als volwassene fatsoenlijk achterin een C-Klasse plaatsnemen, al betekent dat nog niet dat je achterin de Mercedes gelijk Mondeo- of Passat-taferelen mag verwachten. De bagageruimte bleef met 490 liter zelfs nagenoeg gelijk. Leg je de rugleuning plat - optioneel kan dat zelfs elektrisch - dan kun je maximaal 1.510 liter verstouwen. Zoek je een echte pakezel, dan kun je beter doorsparen voor een E-Klasse.

Comfort met een grote C

Hoewel de C-Klasse als Avantgarde standaard met een verlaagd onderstel wordt geleverd, rijdt Mercedes' middenklasser niet uitgesproken sportief. Na een dynamisch uitstapje met de vorige generatie doet het nieuwe model weer gewoon waar de C-Klasse altijd al goed in is geweest: massa's rijcomfort bieden, zij het met een fijn vleugje dynamiek. Zelfs met de adaptieve dempers in de meest strakke stand lijkt het de Benz niet uit te maken hoe belabberd de conditie van het asfalt is: hij strijkt het altijd keurig glad, zonder daarbij zweverig te worden. Ook voor het fanatiekere stuurwerk is de C niet bang: de toegenomen wielbasis en het lagere gewicht helpen de auto moeiteloos de bocht door. Tel bij dat evenwichtige rijgedrag het grote arsenaal moderne rij- en veiligheidshulpjes op en de slotsom is duidelijk: met de nieuwe C-Klasse Estate heeft Mercedes-Benz een ijzersterke troef in handen.

Juist omdat de C-Klasse zo heerlijk rijdt, is het erg jammer dat de 2,1-liter dieselmotor in de C 220 BlueTEC niet echt goed uit de verf komt. Op papier zou het blok weinig moeite moeten hebben met de C-Klasse, maar de lange overbrengingen van de wat stroeve zesbak brengen je regelmatig aan het twijfelen of je wel echt 170 paarden aan het beteugelen bent. Dat je bij 130 km/h nog geen 2.000 rpm draait, is voor het geluidscomfort natuurlijk heel prettig, maar voor een simpele inhaalmanoeuvre ben je vaker aan het terugschakelen dan je lief is en dat doet toch een beetje afbreuk aan de comfortbeleving. Daarbij laat het blok nogal nadrukkelijk van zich horen, al zwakt dat rauwe motorgeluid eenmaal op snelheid gelukkig wel weer snel af. Ook het verbruik is er niet bij gebaat dat je veel toeren moet maken om de vaart erin te brengen. Reken op zo'n 1 op 16, daar waar Das Haus 1 op 23 belooft.

Volbloed lifestylecombi

Motorisch voldoet de C 220 BlueTEC misschien niet helemaal aan de verwachtingen, maar als totaalplaatje weet de nieuwe C-Klasse Estate te overtuigen. Het prachtige dashboard, de ruime achterbank en het uitgebalanceerde onderstel zijn zomaar drie sterke punten waarop de C-Klasse kan bogen in het duel met z'n eeuwige rivalen. Daar staat tegenover dat de Benz in ergonomisch opzicht wat kleine steekjes laat vallen. Ook van de graphics van de navigatie hadden ze in Stuttgart best iets meer werk mogen maken. Met een vanafprijs van 44 mille is de C 220 BlueTEC immers geen koopje en met de enorme keuze uit allerlei opties en optiepakketten kun je die prijs nog veel verder opdrijven. Zoals het 'heurt' bij een echte lifestylecombi - want dat is de nieuwe C Estate nog steeds, ondanks de wat vervaagde scheidslijn tussen vorm en functie.

  • Prachtig dashboard
  • Hoofd- en beenruimte
  • Uitgebalanceerd onderstel
  • Ergonomische missertjes
  • Graphics navigatie
  • Versnellingsbakverhoudingen