Mercedes-Benz S-Klasse
S 350 BlueTEC Lang

Pawel Piotrowski - 29 april 2014

Schaakspel om de troon

In het voortdurende schaakspel om de troon in de automobiele topklasse zijn de pionnen gerangschikt. Mercedes-Benz heeft haar vlaggenschip in het nieuw gestoken en de Duitsers zijn allerminst bescheiden. De S-Klasse moest niet alleen het allerbeste worden dat Mercedes-Benz te bieden heeft, maar de allerbeste limousine überhaupt. De focus lag daarbij vooral op klassieke merkwaarden zoals schoonheid, veiligheid en comfort. In deze test moet de S 350 BlueTEC uitwijzen of de concurrentie daadwerkelijk schaakmat is gezet.

Namen van hoog allooi

Laat ik met schoonheid beginnen. Natuurlijk heeft Mercedes-Benz voldoende redenen om op gepaste wijze trots te zijn. De S-Klasse staat al tientallen jaren synoniem voor het allerbeste dat er in zijn segment te koop is. Veel belangrijke technologische mijlpalen op het gebied van veiligheid, comfort en luxe zijn te herleiden naar dit ene model. Dat oogst bewondering en lof. Al vanaf het eerste model groeide de clientèle gestaag en liet zich de sociale bovenklasse met voorkeur in een S vervoeren. Dat bracht een zekere grandeur met zich mee waar het model nog steeds van profiteert. Politici, beroemdheden en geestelijke leiders zijn onlosmakelijk met de S-Klasse verbonden. Zo reed Konrad Adenauer in een Mercedes-Benz Dreihunderter en liet paus Paul VI zich in een Sechshundert Pullmann Landaulet chaufferen.

De nieuwe S-Klasse – met de interne code W222 – is nog te kort op de markt om aan namen van gelijk allooi gekoppeld te worden. Maar wat niet is kan nog komen. Er zijn weinig andere auto’s op de markt die een vergelijkbare allure en elegantie uitstralen als de nieuwe S-Klasse. Om de Mercedes hangt een majestueuze sfeer waar naar mijn mening alleen een veel duurdere Bentley Mulsanne of chique Rolls-Royce Ghost kan tippen. Voor een groot deel is dat aan de briljante configuratie van onze testauto toe te schrijven. Geholpen door de peridotbruine lak, niet te grote multispaaks wielen en een zijdebeige nappalederen interieur is de S een bloedmooie verschijning die veel koppen doet draaien. Niet in de laatste plaats door de statige epische grille heeft iedereen door dat er iets bijzonders langszij zoeft.

Bioscoopschermen

Als eigenaar van een S-Klasse sta je – mits je de auto van de juiste opties hebt voorzien – voor een onmogelijk dilemma. Er is namelijk niet zomaar een plek aan te wijzen waar je het beste plaats kunt nemen. Voorin kun je jezelf laten wegzakken in een grote en comfortabele fauteuil om vervolgens langzaam de fabuleus vormgegeven commandobrug in je op te nemen. Klassieke ronde lijnen, copieus houtgebruik en de edelste leersoorten bestrijken het dashboard zover het oog reikt. Het interieur ademt een barokke sfeer die wonderbaarlijk goed samengaat met de schermen, controllers en bedieningspanelen waar hedendaagse auto’s onvermijdelijk van voorzien zijn. Daarbij is het bedieningsgemak niet uit het oog verloren en de ergonomie top. Alles ligt binnen handbereik en de informatie van alle systemen wordt op twee bioscoopschermen voor je neus geprojecteerd. Met dit dashboard heeft Mercedes haar concurrenten figuurlijk schaakmat gezet.

Het zachtst denkbare kussen

Dat gaat ook op voor het bijzonder fraaie achtercompartiment waar twee passagiers van alle luxe en comfort kunnen genieten. Nu zijn individuele tv-schermen en verstelbare achterstoelen met massagefunctie niets nieuws in deze klasse, maar ook hier gaat de S-Klasse net een stap verder dan haar concurrenten. Het verstelbereik van de rechterstoel is royaler dan wat ik tot nu toe gezien heb. Nadat ik de achterleuning op de meest vlakke stand heb gezet zak ik met mijn hoofd in het zachtst denkbare hoofdkussen weg. Tegelijkertijd schuift de zitting naar voren en maakt de stoel voor me plaats voor mijn benen. Met mijn lengte van 1,90m lig ik weliswaar niet helemaal gestrekt, maar ik lig meer dan dat ik zit. Om de veiligheid te garanderen zit in de gordel een beltbag die bij een eventuele aanrijding voorkomt dat ik onderuit schuif.

Eenmaal in een relaxte zithouding beland ga ik op zoek naar de andere geneugten van de Benz. Mij valt op dat de twee schermen van het infotainmentsysteem van een relatief groot formaat zijn, maar de lijnen en contouren van het interieur niet lelijk verstoren. Ook hier is de bediening – met dank aan een geniale afstandsbediening – kinderlijk eenvoudig gehouden. Met een paar simpele klikken kun je vanuit deze positie alle instellingen in en rondom de auto wijzigen. Dankzij deze elegante oplossing kon de middenarmsteun vrij gehouden worden van een overdosis aandachttrekkende knoppen. Zelfs het display van de klimaatregeling stoort nauwelijks. Alles is terughoudend vormgegeven zodat je heerlijk tot rust kunt komen of zonder afleiding je werk kunt doen. Het enige waar Mercedes niet terughoudend mee is geweest is de liefde voor details. De testauto is met het € 8.168 euro kostende Exclusiefpakket uitgerust waardoor alles in prachtig leer is afgewerkt. Op de stoelen en deuren is daarnaast een fraai kruislings gestikt motief aangebracht. Dat is niet alleen chique, maar ook heel fancy.

Reizen in plaats van racen

Tot rust komen is ook een van de speerpunten van het comfortabele en ontspannen rijkarakter van de S-Klasse. Direct na het wegrijden valt mij de aangename stilte in het interieur op. Tot 80km/h dringen er bijna geen geluiden de cabine in. Motorgeluiden en bandengeruis zijn nauwelijks waarneembaar. Alleen aan het subtiele windgeruis kan ik opmaken dat ik daadwerkelijk aan het rijden ben en niet in een simulator zit. De S-Klasse is zodanig stil van binnen dat ik soms de impressie heb het tikken van mijn polshorloge te kunnen horen. Bij een uitstaande radio-installatie wordt zelfs het geluid van de clignoteur gedempt om de rust aan boord niet te verstoren door luid geklikklak.

Tijdens het rijden houdt een arsenaal assistentiesystemen met behulp van radargolven en stereocamera’s de omgeving in de gaten en zorgt de auto er zelf voor dat ik moeiteloos, veilig en relaxt mijn eindbestemming bereik. Het gaat te ver om alles op te noemen, maar het meest onder de indruk ben ik van Distronic Plus met Stop&Go Pilot. Op een drukke donderdagochtendspits ben ik op de A15 van Nijmegen tot aan Dordrecht onderweg. In het drukke en langzaam rijdende verkeer begin ik me na een paar minuten te vervelen. De S-Klasse vervolgt tot 60km/h namelijk geheel autonoom haar weg door mijn voorligger te volgen, zonder dat ik zelf de pedalen of het stuur hoef te bedienen. Simpelweg het stuur vasthouden volstaat. Daarnaast is de S-Klasse met Steering Assist voorzien, dat de auto ook bij hogere snelheden in het midden van de rijstrook houdt. Wanneer ik op de snelweg een bocht induik voel ik de S lichtjes de juiste richting insturen. In tegenstelling tot wat ik verwachtte voelt zo’n ‘ingreep’ niet onwelkom aan. Op deze wijze kunnen volledig autonoom rijdende auto’s mij niet snel genoeg op de markt komen.

Alle assistentiesystemen ten spijt moet je in de S-Klasse nog wel zelf rijden, maar dat is geen vervelende aangelegenheid om te doen. Vanzelfsprekend heeft Mercedes-Benz het rijgedrag op het best mogelijke comfort afgestemd. Dat betekent dat het stuurgevoel typisch afstandelijk is en de grote limousine vooral rechtdoor wil. De S-Klasse is niet geschikt om een bochtig parcours in een zo kort mogelijk tijdsbestek te bedwingen, wel om belangrijke personen zo onopvallend en comfortabel mogelijk naar de eindbestemming te vervoeren. Dat merk ik direct tijdens het wegrijden. Bij het intrappen van het gaspedaal houdt de Mercedes even in, om een seconde later zo kalm mogelijk uit de startblokken te komen. De 7G-Tronic transmissie doet haar werk discreet en laat het toerental niet al te veel oplopen, al liggen de schakelmomenten iets hoger dan bij concurrenten met een achttraps automaat. Daarbij voelt de bekende zescilinder dieselmotor te allen tijde wat lui aan. Bij het activeren van de Sport-stand en het vloeren van het gaspedaal komt er natuurlijk een deftige krachtreserve vrij, maar de acceleratie die volgt voelt niet zo choquerend als in een 730d of A8 3.0 TDI aan. Met de S-Klasse race je niet, maar reis je.

Schaakmat?

De beginvraag van deze test is niet eenvoudig te beantwoorden. Natuurlijk, de S-Klasse is een fenomenale auto die uitblinkt met weelderige luxe, hoogstaand comfort en ontlastende assistentiesystemen. Maar is het ook de allerbeste limousine die op dit moment verkrijgbaar is? Dat hangt uiteraard heel sterk van de definitie af. Indien deze zich op onklopbare grandeur, ultieme stijl en een zo comfortabel en ontspannen mogelijk rijkarakter richt is het antwoord bevestigend. Op dit gebied verslaat het vlaggenschip van Mercedes iedere concurrent met gemak. In dit spannende schaakspel om de troon in de topklasse heeft Mercedes-Benz haar concurrenten mat gezet. Het is nu aan hun om de beste reislimousine van dit moment weer te overtreffen.

Fotografie: Jesse Kraal

  • Onklopbare stijl en grandeur
  • Verbluffende assistentiesystemen
  • Hoogstaand comfort- en stilteniveau
  • Beperkte keus aan dieselmotoren
  • Ietwat traag reagerende automaat
  • Begeerlijke opties drijven de prijs snel op