Om bij te top te blijven horen moet je met enige regelmaat je product aanpassen en waar nodig verbeteren. Mercedes-Benz greep deze filosofie aan om de C-Klasse van een facelift te voorzien om weer aan te kunnen haken in de strijd met geduchte concurrenten als de BMW 3 Serie Touring, de Audi A4 Avant en de Volvo V60. Met een aangepaste look, verbeterd interieur en onderhuidse wijzigingen zou de C-Klasse er weer klaar voor moeten zijn.
Hoewel we de C-Klasse allerminst een verouderd model was, vond Mercedes-Benz het toch tijd voor een opfrissing. In onze optiek is deze verandering zeker geslaagd. Vooral de neus werd onder handen genomen en daardoor komt de C-Klasse niet alleen moderner, maar ook een stuk sportiever voor de dag. Ook de koplampen zijn iets gewijzigd. Het model van voor de facelift was al - optioneel - voorzien van LED-dagrijverlichting, al is het vreemd dat dit na de facelift nog steeds niet standaard is. Verder moesten de achterlichten aan de LED-techniek geloven, waardoor ze ook in de nachtelijke uren beter zichtbaar zijn voor medeweggebruikers. Door deze vernieuwing loopt de C-Klasse weer mooi in de pas met het familiegezicht van Das Haus. Deze C Estate Avantgarde mag motorisch dan wel een instapper zijn, toch werd hij door de importeur volgehangen met allerlei opties. Een Business Class-pakket, automaat, meedraaiende xenon-lampen; het zit er allemaal op. Ons testexemplaar is verder voorzien van het optionele AMG-sportpakket, waardoor de sideskirts wat dikker zijn, de voorbumper een spoilerlip herbergt en de achterbumper een diffuserlook meekreeg. Als je de C-Klasse er nog beter wilt laten uitzien kun je dus eigenlijk niet om dit pakket heen. Met al deze extra's drijf je de prijs van deze 180 CGI wel op tot bijna 55.000 euro, wat natuurlijk niet gering is.
Ook het interieur werd door de Duitsers onder handen genomen. Het resultaat mag er zeker zijn. Zo is het dashboard helemaal nieuw en laat daardoor niet alleen een frisse wind waaien door de auto, maar het ziet er ook nog eens heel gelikt uit. Het dashboard ademt in de vernieuwde C-Klasse de kwaliteit die we van Mercedes-Benz gewend zijn. Alles voelt zacht en hoogwaardig aan. Verder verdient het fraaie stuurwiel een compliment; het is mooi compact van vorm en pakt ook nog eens lekker beet. Minder enthousiast zijn we over de voorstoelen. De zittingen zijn te kort en bovendien zijn de stoelen te hard. Vooral tijdens een langere rit blijf je zoeken naar de juiste zitpositie. De ruimte voorin is daarentegen wel meer dan voldoende. Hoe zit het dan met de ruimte achterin? Die valt voor een auto van dit formaat best tegen, vooral wat betreft de beenruimte. Wil je volwassenen achterin fatsoenlijk de benen kwijt laten kunnen, dan zit er niets anders op dan voorin in te schikken en met de stoelen te gaan schuiven. Hoofdruimte is er wel voldoende aanwezig, al heeft dat vooral te maken met het feit dat dit een Estate is waar de daklijn niet schuin aflopend van is. De bagageruimte doet met een inhoud van 485 liter niet onder voor zijn directe concurrenten als de Audi A4 Avant en de BMW 3 Serie Touring.
Een facelift betekent tegenwoordig niet alleen meer een ander neusje, maar ook onderhuids de nodige wijzigingen. De C-Klasse waarmee wij onderweg zijn is de 180 CGI met de 7G-Tronic, die tot voor kort in dit model alleen leverbaar was bij zescilinders en AMG-modellen. Mercedes-Benz neemt hiermee dus definitief afscheid van de vijftraps automaat. Het zijn twee versnellingen meer, maar toch is de combinatie met deze 156 pk sterke turbomotor niet echt prettig. De 7G-Tronic staat namelijk bekend als een rustige automatische transmissie. De 180 CGI is daarentegen nogal fel, waardoor deze twee karakters botsen. Hierdoor komt het regelmatig voor dat de automaat blijft hangen in een lage versnelling en gaat het schakelen niet altijd even soepel. De 7G-Tronic komt dus veel beter tot zijn recht in combinatie met de diesels en de zescilinders van Mercedes-Benz. Aan de 180 CGI merk je geen moment dat je met de instapper op pad bent. Het is een soepel en krachtig blok waar je in Nederland in de praktijk meer dan genoeg aan hebt. Vanaf 1.500 toeren steekt de turbo al de kop op en begint de benzinestoker goed door te trekken. Daarnaast onderscheidt de motor zich door zijn stilte. Niet alleen tijdens het stationair draaien, maar ook op hogere snelheid. Sowieso is de auto heel erg stil. De wind wil op de snelweg nog wel eens vat op de auto krijgen, maar van bandengeruis is geenszins sprake waardoor dit de C-Klasse tot een comfortabele reisauto pur sang maakt.
Niet alleen de turbo en de automaat zorgen voor reductie van het brandstofverbruik, ook het stop/start-systeem draagt hier een steentje aan bij. Enige kanttekening die we hierbij plaatsen is dat het opnieuw starten van de motor met een schok gepaard gaat, iets wat je eigenlijk niet van een auto van dit kaliber mag verwachten. Mercedes-Benz claimt een gemiddelde van 1 op 15, al is dat wat te optimistisch. Na onze testperiode kwamen we uit op 1 op 12,5, wat nog altijd keurig te noemen is. Zoals iedereen weet staat comfort hoog in het vaandel bij het merk uit Stuttgart. Dat is in het geval van deze C-Klasse niet anders, hoewel onze testauto beschikt over een 15 millimeter verlaagd sportonderstel dat hoort bij het AMG-pakket. Hierdoor is de wegligging een stuk strakker dan bij een normaal onderstel en helt hij nauwelijks over in de bochten. De besturing is best licht, maar tegelijk wel communicatief te noemen. In dit geval komt dat ook door de 17 inch wielen die onder deze auto zijn gemonteerd. Voor dagelijks gebruik is deze besturing een mooi compromis, helemaal omdat de draaicirkel ook nog eens klein is waardoor je niet het idee hebt met een heel grote auto onderweg te zijn.
Is de C-Klasse dermate gemoderniseerd dat hij zich kan blijven meten met de andere concurrenten? Die vraag kan volmondig met ja worden beantwoord. Wat betreft het uiterlijk en het interieur kan hij makkelijk weer een paar jaar vooruit en ook de onderhuidse wijzigingen hebben de Benz in de meeste gevallen goed gedaan. De 180 CGI biedt met 156 pk meer dan voldoende vermogen voor de vaderlandse wegen; verlangen naar meer is dus niet aan de orde. Deze motor is echter geen succesvolle combinatie met de 7G-Tronic. Neem je genoegen met de instapper, dan is de handbak een betere keuze. Verder houdt de ruimte voor de passagiers achter niet over. Afgezien daarvan rijdt de C-Klasse erg comfortabel zoals je van een Mercedes-Benz mag verwachten. En met het optionele AMG-pakket krijgt de koper er zelfs een vleugje sportiviteit bij.