Fiat heeft een naam hoog te houden als het gaat om bijzondere MPV's. Al in de jaren '50 hadden de Italianen een zeszits '600 Multipla' in het gamma. Pas in de jaren '90 kreeg hij een waardige opvolger in de vorm van een MPV met een 3+3-configuratie, die tevens de naam Multipla kreeg. Wederom bleef het lang stil, maar bijna twee jaar geleden was daar de 500L. Met plek voor vijf inzittenden nog niet zo praktisch als zijn voorgangers, maar wel ruim genoeg om het predicaat MPV te krijgen. Sinds kort is er ook een langere versie van deze auto beschikbaar, waarbij een derde zitrij optioneel is. Logisch zou zijn dat deze auto '500XL' zou heten, maar Fiat bedacht de toevoeging 'Living'.
Net als MINI baseert Fiat de modellenreeks op één designthema: de 500. Sinds de onthulling van de compacte hatchback hebben alle nieuwe modellen grote ronde koplampen en dito dagrijverlichting, een verchroomde versiering van de neus met daarin het logo én typisch gevormde achterlichten. De driedeursversie werd goed ontvangen en is - ondanks zijn relatief hoge prijs - inmiddels bijna 43.000 keer verkocht in Nederland. Over het uiterlijk schoon van de 500L en de 500L Living is niet iedereen het eens. De laatste is tot en met de achterdeuren gelijk aan de 500L, maar daarachter is de auto 21 centimeter langer. Door zijn grote wielkasten is een grote velgenmaat een must. Zonder is de auto wat uit balans. Ook moet je houden van de grote voorruit en de bijzondere vorm van de ruit in de achterportieren. Ook doet kleur een hoop bij deze auto. Bestel je hem in de kleurencombinatie zoals dat wij hem reden, dan krijg je nog behoorlijk wat positieve reacties, maar in een lichtere kleur ziet de auto er naar mijn mening minder fraai uit.
Hét 'unique selling point' van de 500L Living is zijn binnenruimte. In de korte variant heb je al ruimte zat, maar daar doet de Living nog een schepje bovenop. Omdat optioneel een derde zitrij beschikbaar is, is de ruimte achter de achterbank gegroeid met 105 liter. Met een totaalinhoud van 560 liter met de bank opgeklapt en 1.584 liter met een neergeklapte achterbank heb je meer dan genoeg plek voor de wekelijkse boodschappen van een weeshuis. Ook zijn er een hoop afleg- en opbergmogelijkheden. Tekenend hiervoor zijn de twee dashboardkastjes: één op de normale plek en één bovenop het dashboard. Voorin zit je ruim en ook de achterpassagiers hebben niks te klagen. Daarbij valt op dat de stoelen een te korte zitting hebben voor de gemiddelde Nederlander. Italianen zijn wat minder lang dan wij en zullen daarom wel genoeg ondersteuning voor hun onderbenen hebben, maar na een lange rit verlang je naar grotere stoelen. Dit euvel zou eenvoudig op te lossen zijn met een uitschuifbare zitting aan de voorzijde. Naast de enorme binnenruimte is de overzichtelijkheid van het interieur een dikke pré. Rondom heb je goed zicht door het grote glasoppervlak en de relatief grote spiegels. Dit is niet alleen prettig, maar ook veilig. Fietsers of wandelaars verdwijnen niet in de dode hoek. Ook de designtaal van de 500 wordt in het interieur doorgetrokken. Het kunststof op het dashboard heeft dezelfde kleur als dat van het exterieur en het geheel doet wat 'retro' aan. In deze klasse heeft de 500L veruit het meest frisse interieur, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een Zafira of Touran.
Dat labels en bijtellingsregels in de praktijk nergens op slaan, bewijst de 500L Living 1.6 MultiJet 120. Zonder enige moeite haalden we een gemiddeld verbruik van 4,8 liter per 100 kilometer. Dat is slechts twee tiende liter boven de fabrieksopgave. Wij zijn er van overtuigd dat met een beetje moeite een waarde van rond de 4,2 l / 100 km gehaald kan worden. Dit is hetzelfde verbruik als wij bereikten met de Octavia Greenline. Die auto geniet wel 14% bijtelling en een groen A-label. Voor de Fiat moet je 25% bij het salaris tellen en er prijkt een geel E-label op de prijslijst. Hierdoor is de auto met deze motorisering voor de zakelijke markt niet aantrekkelijk, al zou dat gezien het praktijkverbruik anders moeten zijn. De 1.598 cc grote dieselmotor is een fijne metgezel. Dankzij het hoge koppel - 320 Nm - dat al bij 1.500 toeren per minuut beschikbaar is, is de auto behoorlijk rap. Zonder constant te hoeven schakelen, gaan tussenacceleraties rap en ook zonder een hoop kabaal. Ondanks dat de vijfzits 500L Living leeg bijna 1400 kilo weegt, zorgt de 120 pk sterke MultiJet voor een standaardsprint van net iets meer dan 10 seconden. Uiteindelijk is bij 189 kilometer per uur de koek op.
Dat de auto bijna net zo heet als de driedeurs 500 wil niet zeggen dat het rijgedrag ook nagenoeg overeenkomst. Wil je sportief rijdend op pad met een MPV, dan kun je beter voor bijvoorbeeld een [test828]C-Max[/test] kiezen. Zoek je juist veel comfort, dan is de Fiat een goede keuze. Richels, geulen en zelfs hobbelige klinkerwegen worden zonder enige moeite gladgestreken. Je voelt oneffenheden nauwelijks via de stoelen en het stuurwiel. Toch deint de auto niet en is het overhellen in bochten nooit hinderlijk. Al voel je niet zoveel van wat onder de voorwielen gebeurt, de besturing is niet indirect. Commando's worden direct opgevolgd en het sturen gaat voldoende zwaar. Uiteraard beschikt ook de 500L Living over de befaamde - en inmiddels veel gekopieerde - 'City-knop'. Met een druk hierop wordt de besturing extreem licht en wordt parkeren een eitje.
Hoewel de verkopen van de 'normale' 500L wat tegenvallen, heeft Fiat toch de stap gezet om een nog wat langere versie op de markt te zetten. Deze auto moet consumenten die of een derde zitrij wensen of wat meer bagageruimte nodig hebben naar de showroom trekken. Ten opzichte van zijn concurrenten is de auto van buiten wat compacter, maar biedt hij van binnen nagenoeg dezelfde ruimte. Daarbij is hij zowel qua exterieur- als interieurdesign lekker onderscheidend. Hoewel je er van moet houden, is het zeker in het knallend rood een welkome aanwinst tussen de veelal wat conservatief vormgegeven MPV's. Ondanks dat de 1.6 MultiJet geen fiscale voordelen heeft, zouden wij wel voor deze motorisering kiezen. Met zijn hoge koppel en fijne loop, levert hij een groot aandeel in het rijcomfort. Het lage praktijkverbruik is tevens een reden waarom je deze motor zou kiezen. Dat de auto niet verkoopt zoals verwacht, ligt wat ons betreft vooral aan het uiterlijk. Maar toch, een uitgesproken design hoeft de overige kwaliteiten van de auto niet teniet te doen. Dat liet de Multipla eind vorige eeuw al zien. Ons advies is dan ook: kijk door het uiterlijk heen en maak eens een proefrit, dan ben je gegarandeerd overtuigd.