Opel Zafira Tourer
1.4 Turbo Cosmo

Dirk-Jan Dalhuisen - 4 juni 2012

De kaas van het brood

De Zafira is de afgelopen jaren een gouden greep gebleken voor Opel. Sinds de introductie van de eerste Zafira in 1999 verkochten de Duitsers hun midi-MPV als warme broodjes en het duurde dan ook niet lang voordat andere merken met hun eigen midi-MPV kwamen om een graantje van dat succes mee te pikken. Lang hield de Zafira stand, maar nadat de tweede generatie Zafira zich de afgelopen jaren van alle kanten de kaas van het brood liet eten, werd de roep om een opvolger steeds sterker. En nu is 'ie er: de nieuwe Zafira Tourer. Wij gingen op pad met de ruimtereus uit Rüsselsheim.

Flex-to-the-max

Flexibiliteit is bij de Zafira altijd al het toverwoord geweest en dat is bij deze derde generatie niet anders. Opel heeft uitgebreid de tijd gehad om het Flex7-zitsysteem door te ontwikkelen en die kans werd met beide handen aangepakt. Trots zijn ze in Rüsselsheim vooral op de 'Lounge'-opstelling van de tweede zitrij. Door de middelste stoel om te klappen tot armsteun en de buitenste stoelen 7 cm naar achteren én 5 cm naar het midden te verschuiven creëer je een zee aan been- en schouderruimte. Ideaal als je met vier man en ruim 700 liter bagage op stap wilt.

Wil je meer dan vijf personen meenemen, dan voorziet Opel de Zafira Tourer in ruil voor 895 euro - en een flinke hap uit de bagageruimte - van een derde zitrij met twee stoelen. De twee decimeter die de nieuwe Zafira in de lengte mag bijschrijven, zie je hier echter niet terug. Het is dat de tweede zitrij standaard 21 cm naar voren kan, want anders is het helemaal achterin niet zo lang uit te houden. Minder moeite heeft de Zafira Tourer met een dagje woonboulevard. Alles plat levert een volledig vlakke laadvloer en een riante 1.860 liter aan bagageruimte op.

Bezaaid met knopjes

Ook voorin scoort de Zafira als het gaat om flexibiliteit. Neem de 'FlexConsole' tussen de voorstoelen. Hiermee kun je naar hartelust variëren met de armsteun en één van de vele opbergvakken waarvan de auto is voorzien. Geen gebrek dus aan aflegruimte en al net zo min aan knopjes. Na verloop van tijd zal het vast gaan wennen, maar het is wel even schrikken als je voor het eerst in de Zafira zit. Even een knop bedienen zonder je aandacht van de weg te halen is er simpelweg niet bij. Standaard stuurwiel- en optionele spraakbediening bieden gelukkig uitkomst.

Behoudens de ruimte voor ergonomische verbetering biedt de Zafira een fijne werkplek. De zitpositie is goed, zeker met de optionele AGR-stoelen. Je hebt niet het gevoel op de bok te zitten, terwijl je met het grote glasoppervlak wel profiteert van een prima overzicht. Voor wie het nog te donker is in de Zafira, heeft Opel een panoramische voorruit en een lel van een panoramadak beschikbaar. Goed voor de ruimtebeleving, al dissoneert het gekraak van de uitschuifbare dakhemel wel met de verder keurige afwerking van het met mooie materialen afgewerkte interieur.

Minder busje dan ooit

Tot zover weinig nieuws onder de zon: als het gaat om ruimte en flexibiliteit, is de Zafira altijd al een uitblinker geweest. 'Functie boven vorm' was altijd het credo en dat kwam de Duitse midi-MPV op een saai en burgerlijk imago te staan. De nieuwe Zafira breekt daarmee. Niet dat de Zafira Tourer niet functioneel meer is, maar de auto ziet er wel een stuk frisser en vlotter en vooral ook forser uit dan de eerste twee generaties. Even in perspectief: de Zafira groeide dus twee decimeter, waarmee 'ie de Ford C-Max achter zich laat en opschuift richting de grotere S-Max.

Van die laatste heeft de Zafira vanuit bepaalde hoeken overigens best iets weg en da's bepaald geen schande. De S-Max is één van de mooiere MPV's en ook de, nota bene gegroeide, Zafira is minder 'busje' dan ooit. Het ontwerp is geïnspireerd op de Astra en de Insignia en dat staat de Zafira buitengewoon goed. Meest in het oog springend is de (gewaagde) doorgetrokken lijn die de koplampen verbindt met de mistlampen. Deze knik kennen we van de Ampera en toont nog wel het meest de durf waarmee Opel van de Zafira een vlotte verschijning heeft willen maken.

Groter en zwaarder

De Zafira groeide niet alleen, maar werd ook een stuk zwaarder: met bestuurder aan boord komt de teller uit op een stevige 1.600 kilo. Van dat gewicht merk je niet zoveel, zolang je de snelweg maar mijdt en de motor rond of boven de 3.000 tpm houdt. Vanaf snelwegtempo heeft de geblazen 1.4 merkbaar meer moeite met het gewicht van de Zafira. Vooral bij lagere toerentallen voelt het niet alsof er 140 paarden onder de kap zitten, terwijl je vanwege de turbo en het koppel (200 Nm bij 1.850 rpm) zou verwachten dat de Zafira juist dáár de grootste stappen zou zetten.

Het lijkt daarom wat vreemd dat er voor 900 euro minder zelfs nog een 120 pk leverende basisversie van deze 1.4 Turbo in de prijslijst staat. En toch: als we de specificaties erop naslaan, blijkt ons testexemplaar met z'n 140 pk niet eens zo langzaam te zijn als 'ie aanvoelt. In een acceptabele 10,7 seconden rijdt de Zafira vanuit stilstand naar de 100 km/h. En inderdaad: hogerop in de toeren is de motor duidelijk meer in z'n nopjes. Consequentie daarvan is wel dat de Zafira met een verbruik van 1 op 13,3 niet zo zuinig is als Opel belooft.

Motorisch mag de Zafira dan wat onderbemeten aanvoelen, de rijeigenschappen maken heel veel goed. De auto ligt mooi uitgebalanceerd op de weg en zet met het optionele FlexRide naar keuze een extra comfortabel of sportief beentje voor. Heel groot zijn de verschillen echter niet en omdat de normale stand - zeker voor een MPV - ruimschoots voldoet, lijken de 1.100 FlexRide-euro's beter besteed aan fraai 19 inch lichtmetaal en een sportonderstel. Beide leveren een positieve bijdrage aan het strakke en precieze stuurgevoel, zonder dat je aan comfort in hoeft te leveren.

Goed uit de bus

Opel verwacht met de Zafira Tourer hard terug te kunnen slaan nadat het de laatste jaren rake klappen te verduren kreeg. Met tal van slimme trucjes en leuke gadgets imponeert de Zafira als vanouds als het gaat om flexibiliteit en ruimte. Vaak toch de voornaamste redenen voor de aanschaf van een MPV en dus goed om te weten dat de nieuwe Zafira daar goed uit de bus komt. Ruimte voor verbetering ligt er vooral op ergonomisch en motorisch vlak, waar de rijeigenschappen en het design juist in positieve zin opvallen. Al met al doet de Zafira Tourer zeer doordacht en volwassen aan, waardoor Opel de komende jaren weer een grote rol van betekenis kan spelen in het midi-MPV-segment.

  • Flexibiliteit
  • Frisse vormgeving
  • Rijeigenschappen
  • Ergonomie dashboard
  • Motor voelt onderbemeten
  • Beenruimte derde zitrij