Na lang de kat uit de boom te hebben gekeken, trad Volkswagen in 2003 met de Touran als één van de laatste grote merken toe tot het midi-MPV-segment. En met succes, want het model heeft het de afgelopen jaren zeer verdienstelijk gedaan. In 2006 kreeg de Touran een tussentijdse opfrisbeurt en onlangs werd 'ie opnieuw gefacelift. Het design sluit nu weer mooi aan op dat van succesmodellen als de Polo en de Golf. Maar daar houdt de overeenkomst met deze modellen niet op. Sterker nog: de meest interessante overeenkomst ligt onder de motorkap. Met de 1.2 TSI uit de Polo en de Golf in het vooronder mag de Touran zich namelijk de enige MPV met 20% bijtelling noemen. Op papier klinkt dat aantrekkelijk, maar is Volkswagen niet een beetje doorgeslagen met downsizing? Wij namen de proef op de som.
Het ontwerp van de Touran is typisch zo'n ontwerp met een lange houdbaarheid. Volkswagen is niet het merk waarvan je gewaagde en overbodige lijnen verwacht, en die zul je bij de Touran dan ook niet vinden. Het design is niet alleen eenvoudig en tijdloos, maar vooral ook functioneel: de Touran biedt een zee aan (bagage)ruimte en is dankzij grote glasoppervlakken rondom prettig overzichtelijk. Daarnaast ziet de Touran, die in de basis toch al zeven jaar meedraait, er door dat tijdloze design nog steeds niet achterhaald uit. Met een nieuwe neus en een gewijzigde achterkant past de Touran weer prima in het modellengamma van het merk uit Wolfsburg. Wel oogt de auto, zeker in het zilver en als Trendline-uitvoering, vrij saai. Wil je van de Touran een chique verschijning maken, dan ben je aangewezen op een sprekende kleur, lichtmetalen velgen of de Highline-uitvoering. Daarvoor moet je echter wel dieper in de buidel tasten.
Ook het interieur van de Touran wordt gekenmerkt door functionaliteit. Het dashboard is eenvoudig van opzet, maar daardoor wel zeer overzichtelijk. De ergonomie is voorbeeldig en ook de afwerking staat op een hoog niveau. Alles sluit perfect op elkaar aan en overal is hoogwaardig materiaal toegepast. Ruimte biedt de Touran in overvloed. Zowel voor- als achterin is de ruimte voor hoofd en benen riant. De bagageruimte is eveneens enorm. Ben je met vijf personen onderweg, dan kun je al een kleine 700 liter kwijt. Door de afzonderlijk van elkaar te verschuiven stoelen op de tweede zitrij kan extra been- of bagageruimte worden gecreëerd. Wie echt tot het uiterste wil gaan, kan deze stoelen ook verwijderen, waardoor je de bagageruimte omtovert in een balzaal van bijna 2.000 liter. Kleine spulletjes die dan nog overblijven, vinden gemakkelijk een plek in één van de vele opbergvakken die het interieur rijk is.
Volkswagen is volop aan het downsizen, en dan wordt een wat onwennige gedachte van een MPV met een 1.2'tje ineens realiteit. Nu kwam de 105 pk sterke 1.2 TSI in kleinere concerngenoten weliswaar al goed uit de verf, maar in een Touran die 1.360 kg in de schaal legt, houd je toch je hart vast. Al snel blijkt dat dat niet geheel terecht is. Ondanks de kleine motor kom je namelijk verrassend goed vooruit. Doordat de soepele motor al vrij vroeg bij de les is, hoef je het gaspedaal niet tot de bodem in te trappen om van je plek te komen. Volkswagen lijkt zich daar zelf ook van bewust: soms adviseert de schakelindicator al bij snelheden tussen 60 en 70 km/h het zesde verzet te kiezen. In de praktijk pakt de motor dat keurig op: eenmaal op snelheid vervolgt de Touran zonder morren zijn weg, al merk je bij zulke lage toerentallen wel dat je voor een vlotte inhaalmanoeuvre vermogen tekort komt en dus één of twee versnellingen moet terugschakelen.
Niet alleen de prestaties van de 1.2 TSI stemmen ons tevreden; ook de rijeigenschappen van de Touran doen veilig en vertrouwd aan. Wel merk je duidelijk dat je met een hoge auto onderweg bent; de Touran zoekt in korte bochten vrij snel de buitenkant van de bocht op, maar dat is nu eenmaal inherent aan het hoge zwaartepunt van dit soort auto's. Verwacht dan ook geen rijdersauto van het kaliber dat concurrent Ford bijvoorbeeld neer kan zetten, maar ook zeker geen teleurstellend rijdende Touran. Stuurbewegingen worden keurig opgevolgd en ook de handgeschakelde zesbak laat zich fijn bedienen. Diezelfde zesbak is tegelijk de enige verkrijgbare transmissie in combinatie met de 1.2 TSI. In de Touran moet deze motor het zonder de semi-automatische 7-traps DSG-transmissie doen. Volkswagen laat daarmee de kans liggen om een genadeklap aan de concurrentie uit te delen. Wil je de Touran namelijk met de fijne DSG-transmissie, dan ben je gelijk op de 1.4 TSI aangewezen. Die levert weliswaar meer vermogen, maar biedt niet het zo belangrijke bijtellingsvoordeel van de 1.2 TSI.
Volkswagen heeft hoge verwachtingen van de Touran 1.2 TSI. En terecht, want op het gebied van prestaties kom je niet noemenswaardig tekort ten opzichte van de potentere 1.4 TSI. Die is wel met DSG-transmissie te verkrijgen, maar vraagt tegelijk een bijtelling van 25%. De 1.2 geeft zijn kracht al bij lage toerentallen af, waardoor de Touran zich in alle rust door het verkeer verplaatst. Ook aan boord van de midi-MPV is het prima uit te houden. De stoelen bieden prettige ondersteuning, er is volop ruimte, de ergonomie is uitstekend en de afwerking voorbeeldig. Met een vanafprijs van 25.590 euro is de Touran 1.2 TSI geen prijspakker, maar je krijgt dan wel een auto die ondanks zijn leeftijd nog jaren mee lijkt te kunnen en fiscaal gezien een aantrekkelijke optie is voor wie op zoek is naar een ruime en degelijke gezinswagen.