Van alle retromodellen die de laatste vijftien jaar op de markt verschenen, is de MINI het grootste succes gebleken. Om dit succes zoveel mogelijk uit te melken, bleef het niet bij de driedeurs hatchback, maar verschenen er onder andere een Cabriolet, een Stationwagon en een SUV op het thema 'MINI'. Fiat heeft zelf met de 500 een sterke naam in handen en past dezelfde strategie toe. Het bleef vooralsnog bij een A-segmenter en een daarop gebaseerde cabrio maar daar komt in rap tempo verandering in. Zo volgt er komend jaar de 500X - een kleine SUV - en een verlengde, zevenzits versie van de 'L'. Wij reden de vijfzits 500L om te zien of de Italianen het succes van MINI kunnen evenaren.
Hoewel de 500L technisch nauwelijks verwant is aan de guitige hatchback, is de auto wel direct als familielid te herkennen. Ook de 'L' heeft de ronde, bolle lijnen die zijn kleine zusje zo typeren, maar het is allemaal wat groter. Dat geldt ook voor de koplampen, ze lijken sterk op wat we al kennen van de kleine Fiat, maar zijn net even een paar maatjes groter. Als je bedenkt dat deze auto de concurrentie aangaat met auto's als de Meriva en de B-Max, dan verbaas je je over het frivole design van de auto. Waar zijn opponenten moeiteloos opgaan in de massa van auto's op de Nederlandse weg, is de 500L een echte eyecatcher. Zeker in de kleurstelling van de door ons gereden auto - een witte carrosserie met een zwart dak en zwarte spiegelkappen - trek je de nodige bekijks. Of de auto mooi is laten we in het midden, óf je vindt hem ontzettend stoer, óf je vindt hem lelijk, zo ondervonden we tijdens de week dat we hem reden.
Zo smaakgevoelig als het exterieur is, zo eensgezind waren de reacties op het interieur. Niet alleen het design kreeg de handen op elkaar, ook de verrassende binnenruimte zorgde voor positieve reacties. Proefondervindelijk blijkt er genoeg ruimte te zijn voor vier volwassenen - allen langer dan 1.80 - en bagage voor een weekend weg. De achterbank kan in delen verschoven worden indien er meer bagageruimte gewenst wordt en minder beenruimte nodig is. Uiteraard kan de achterbank ook neergeklapt worden waardoor er een maximale ruimte ontstaat van 1.310 liter.
Net als alle andere nieuwe Fiats kan de 500L voorzien worden van een TomTom-navigatiesysteem die met een speciale standaard op het dashboard te plaatsen is. Hoewel het prima werkt, komt Fiat binnenkort met een geheel geïntegreerd navigatiesysteem welke via het centrale touchscreen te bedienen is. Via dit scherm is zijn het audiosysteem en de instellingen voor de auto te bedienen, verder is het verbruik te zien. Om de bestuurder extra te stimuleren is via vier parameters te zien hoe je 'scoort'. Zijn alle logootjes groen gekleurd, dan rij je zo zuinig mogelijk. Dit is tevens weergeven in een score van maximaal '99'. Al lijkt het wat kinderachtig, je probeert toch zo goed mogelijk te presteren.
Om zuinig te rijden is een efficiënte en soepele motor een must. In eerdere tests bleek de TwinAir tweecilinder een fijne metgezel - als je bent gewend aan het bijzondere motorkarakter - maar valt het verbruik tegen, omdat je geneigd bent te hoog in de toeren door te trekken. Door zijn 105 pk heb je nooit het gevoel ondergemotoriseerd onderweg te zijn en kun je al vroeg opschakelen, zonder dat daarbij alle fut uit het blok is. Het gemiddeld verbruik - met gebruik op een mix van wegen - komt uit op 1 liter per 15.4 kilometers. Hoewel dit niet in de buurt komt bij de fabrieksopgave, is het wel netjes. Zeker als je bedenkt dat de meeste kilometers zijn gemaakt met vier volwassenen en hun bagage aan boord.
Dat de 500L technisch - buiten de aandrijflijn - niet verwant is aan de 'normale' 500, blijkt tijdens het rijden. Is de hatchback een leuk scheurijzertje waar je behoorlijk stevig de bocht mee om kan, de MPV is vooral erg comfortabel. Door zijn hogere zwaartepunt en het extra gewicht, helt hij wat meer in bochten en treedt onderstuur eerder op. Zowel besturing als remmen zijn prima te doseren en werken met ruim voldoende gevoel.
Dat ze bij Fiat een beetje jaloers zijn op het succes van MINI is begrijpelijk. Of de Italianen een productlijn op basis van de naam '500' dezelfde resultaten kunnen boeken moet nog blijken, maar de voortekenen zijn goed. Na een week in de eerste geheel nieuwe telg gereden te hebben blijkt ook deze carrosserievariant een goede keuze te zijn, waarbij niet alleen aandacht is geschonken aan het uiterlijk, maar ook de praktische bruikbaarheid. Natuurlijk heeft hij zo z'n mindere kanten, zoals het niet door iedereen geliefde uiterlijk en de wat brommerige motor, maar toch heeft Fiat een auto neergezet die de strijd kan aangaan met de gevestigde orde en er met sterke pluspunten en een concurrerende prijs goed voor staat!