Maserati Quattroporte
3.8 V8 GTS

Bjorn Blokzijl - 13 juli 2014

Oh... Per favore...

Een nieuwe auto koop je normaliter voor 90% met je verstand. Een auto moet praktisch en zuinig zijn. Schoonheid en karakter volgen op gepaste afstand. De klantenkring van Maserati denkt hier toch wat anders over. Gelukkig. Niet alleen voor het Italiaanse merk zelf, maar ook voor liefhebbers van stijlvolle automobielen. Wij mochten voor een dag plaats nemen in de Quattroporte GTS, voorzien van een 3,8 liter grote geblazen V8.

Geen dertien in een dozijn

Maserati's zijn verre van dertien in een dozijn. Tussen de andere modellen in zijn klasse - zoals de A8 en de S-Klasse - springt de Quattroporte er direct tussenuit. Hoewel hij qua lengte en breedte niet onderdoet voor eerdergenoemde Duitsers, lijkt de auto veel ranker. Dit komt op het conto van de fraaie lijnen over de carrosserie, de relatief lange neus, de dik aangezette schouders en de typische details op de flanken: drie luchtgaten op het voorspatbord en de grote drietand op de achterste stijl. Daarbij is de auto in een aparte kleur gespoten: champagne metallic. Zeker niet zo saai als simpel metallic grijs, maar ook niet dusdanig bijzonder dat het té is. Ook staat de auto op fraaie velgen. Daar waar 21 inch het grootste is wat af-fabriek leverbaar is, staat 'de onze' op 20 inch lichtmetaal. Deze staan hem goed en geven hem nog wat extra dynamiek en bescheidenheid. Toch ligt de vorige generatie net iets lekkerder op het netvlies. Dit komt vooral door de toegenomen buitenmaten - met name in de lengte en de hoogte - en de meer gestrekte lijnvoering van de auto. Klein broertje Ghibli is meer gedrongen vormgegeven en daardoor komt dat model een stuk krachtiger over. Hoewel de Quattroporte er netjes uitziet, zou een iets meer spectaculair design niet misstaan.

Flamboyant

Van binnen is het toch wat minder sprankelend dan dat het uiterlijk en het imago van het merk zou vermoeden. Had de vorige Quattroporte nog de Italiaanse flair in het interieur, het binnenste van de huidige vierdeurs sedan is behoorlijk strak en zakelijk. Aan de andere kant, ten opzichte van de eerdergenoemde A8 is het juist flamboyant vormgegeven. De lichte kleuren van het dashboard, het tapijt, de deurpanelen en de stoelen maken het tot een prettige leefomgeving. Dit is heel wat anders dan het zwarte binnenste van de meeste directielimousines. Op het oog is het geheel fraai – met het typische Maserati-klokje in het midden van het dashboard – maar ga je beter kijken, dan valt het één en ander toch wat tegen. Op het eerste gezicht vallen de verschillende naden op. Zo sluit het dashboardkastje niet strak aan en zijn de naden tussen het dashboard en de portieren groter dan we gewend zijn in deze prijsklasse. Storend wordt het pas als je echt goed gaat kijken. In het interieur zijn panelen aangebracht met een donkere houtkleur. Nou ja, we betwijfelen of het echt hout is. Het ziet er nogal plastiekerig uit en ook voelt het niet als iets wat afkomstig is van een boom. Bestel je houtstrips in een Mercedes of een Audi, dan weet je zeker dat het echt is.

Excentriekeling

Positieve zaken zijn er ook zeker binnenin de Maserati. Zo is het multimediasysteem vele malen beter dan het systeem uit de GranCabrio. Het werkt voldoende snel en zit logisch, bijna on-Italiaans, in elkaar. Aan de superieure systemen van de concurrentie kan het niet tippen, maar de weg naar boven is ingeslagen. Voor- en achterin heb je ruimte genoeg. Vooral op de achterbank – optioneel zijn twee aparte zetels verkrijgbaar – zit je als een vorst. Zelfs bovengemiddeld lange passagiers hebben ruim voldoende been- en hoofdruimte. Daarbij is de klimaatregeling ook achterin gescheiden regelbaar. Wat we missen zijn zaken als massagestoelen en elektrisch te bedienen zonnewering. Zaken die achterin een Audi S8 niet ontbreken. Wat een hoop auto's in deze klasse echter ontberen is puur karakter. Wil je in een strakke, bijna klinische omgeving vervoerd worden, dan moet je niet kiezen voor een Italiaan als de Quattroporte. Wil je je onderscheiden, dan is de Maserati wel jouw auto.

Fun in de regen

Wij hadden één dag om de auto binnenste buiten te keren. Helaas stroomde de regen uit de hemel op die ene dag. Zit je binnen in de auto, dan is er geen probleem, buiten dat je het potentieel moeilijk volledig kunt gebruiken. Onder de kap ligt een 3.8 liter grote V8, voorzien van een tweetal turbo’s. Het geheel laat een indrukwekkende 530pk los op de achterwielen. Het vermogen is al niet mis, maar het absurde koppel van 710Nm - dat vanaf 2.000tpm beschikbaar staat - maakt veel meer indruk. Op nat wegdek is een vlotte acceleratie vanuit stilstand voldoende om met ingeschakelde tractiecontrole alsnog wielspin te genereren. Zelfs in de tweede versnelling slaan de wielen door. Ondanks de brede sloffen en tekortkomingen qua grip gaat de acceleratie rap en soepel - mede dankzij de snel en boterzacht schakelende automatische achttraps transmissie. De Maserati laat daarbij echter niet zoveel g-krachten op je los als de aan het wegdek vastgezogen Audi S8 met quattro-aandrijving. Dat maakt de Quattroporte veel meer tot een funcar dan je op het eerste gezicht zou denken. Geef je volgas en stuur je daarbij in, dan zwenkt de kont lekker uit om met je te spelen. Niet gehinderd door bemoeizuchtige systemen is zo'n zwieper eenvoudig te controleren. Dit rijplezier verwacht je eerder van een losbandige Ghibli, maar ook de Quattroporte kan er wat van. Het helse kabaal van onder de motorkap versterkt dat nog eens, zeker wanneer de sportmodus is ingeschakeld en de extra kleppen in het uitlaatsysteem open staan.

In vergelijking met de vorige Quattroporte is de geluidsproductie wel iets gedempter. Met zijn grotere, atmosferisch ademende blok was die een stuk luider. Door toepassing van een 'kleinere' motor met twee turbo's is het geluid minder luid, maar de vermogensopbouw gelijkmatiger. Maserati heeft ook meer isolatie aangebracht om ongepaste geluiden en trillingen buiten het interieur te houden. Sta je buiten en komt de auto langs rijden, dan is het spektakel een stuk groter dan bij veel van zijn opponenten. Alleen al aan dat geluid kun je de Maserati van ver blind herkennen.

Een volledig emotionele keuze

Met een goedgevulde portemonnee heb je keuze te over als je een auto met chauffeur zoekt. De grote Duitse merken hebben allen een topmodel met voldoende ruimte achterin om comfortabel van A naar B vervoerd te worden. Voor degene die doordeweeks achterin aan het werken is en in het weekend graag zelf het stuurwiel in handen neemt, is de markt een stuk kleiner. Echte rijdersauto’s vind je bijvoorbeeld bij Jaguar in de vorm van de Supercharged XJ. Qua vermogen en koppel ontlopen ze elkaar niet veel. Ook qua prijs zitten ze dicht bij elkaar in de buurt. Beide koop je ook niet puur op verstand. Voor z’n geld biedt de Quattroporte namelijk niet de perfectie waar veel klanten in deze klasse aan gewend zijn geraakt. Vooral binnenin laat hij steken vallen als het op kwaliteit en afwerking aankomt. Zelf behoor ik echter tot de minderheid die vooral het hart laat spreken. De Quattroporte biedt een enorme hoeveelheid karakter en passie die weinig auto's in dit segment bieden. Op de flamboyante Maserati zul je niet snel uitgekeken raken. Zet je verstand uit, laat je hart spreken en doe gewoon gek. Van meer Maserati's in het straatbeeld worden wij alleen maar vrolijk.

  • Heerlijke, krachtige motor
  • Veel karakter en emotie
  • Meer dan voldoende binnenruimte
  • Toegepaste hout lijkt niet authentiek
  • Afwerking interieur kan beter
  • Forse prijs