'Auto-obesitas': een term die de laatste tijd steeds vaker voorbij komt. Als een model een opvolger krijgt, dan komt er steevast een paar centimeter bij, in de lengte en breedte. Vergeleken met de eerste Audi A4 is de huidige generatie liefst 23 centimeter langer en bijna 10 centimeter breder. Als voorheen kleinste sedan van Audi, creëerde de A4 ruimte voor een sedan op basis van de A3. In 2011 werd al een concept car aan het publiek getoond en begin vorig jaar werd het productiemodel gepresenteerd. Met een lengte van ruim 4,45 meter is hij net een duim kleiner dan de eerste A4. Is de A3 Limousine een verstandige toevoeging aan het gamma?
Sedans op basis van een compacte middenklasser zijn niet per definitie schoonheidswonderen. Maar toch, auto's als de Astra en Jetta zien er prima uit. Beide zijn niet buitengewoon sprankelend qua design, maar kunnen er goed mee door. Mercedes-Benz gooide het ontwerptechnisch over een andere boeg. Als een op de A-Klasse gebaseerde sedan kwam de CLA. Gepresenteerd als een vierdeurs coupé, krijgt deze auto met zijn vele lijnen niet overal de handen op elkaar. Audi besloot het op safe te spelen en houdt een vertrouwd lijnenspel aan.
Anders dan bij de Mercedes, hoor je over de A3 geen onvertogen woord. Zeker in combinatie met de 19 inch velgen, de Misanorood parellak en het Pro Line S-pakket, is de compacte middenklasser sedan echt een "vette bak"- zoals we hoorden van omstanders tijdens de fotoshoot. Vanuit welke hoek je hem ook bekijkt, er is geen lijn teveel of te weinig getekend. Met de strakke horizontale lijn over de flanken, de opwaartse knik achter het voorspatbord en de typische raamlijn - met het derde zijruitje - is het écht een Audi: niet super spannend, maar wel tijdloos. Hoewel de Limousine tot achter het voorportier gelijk lijkt aan de andere A3-varianten, komt bijna niks overeen. Zo zijn bijvoorbeeld de spatborden anders - door de inkeping aan de onderzijde van de rand.
Van buiten líjkt de Limousine tot aan de B-stijl identiek aan de driedeurs en Sportback. Van binnen ís dat ook zo. Dashboard en middenconsole zijn overgenomen vanuit de andere A3's. En dat is geen straf. Over de interieurs van de grotere huidige generatie Audi's waren we al vol lof, maar dat van de compacte middenklasser mag er ook zeker zijn. Het begint al met het gebruikte materiaal. Nergens in deze klasse vind je zulke mooie plastics en aluminium als hier. Daarbij zit alles perfect in elkaar en is de ergonomie onovertroffen.
Qua ruimte zit het - verrassenderwijs - best goed. Voorin zitten bestuurder en bijrijder niet minder ruim dan in bijvoorbeeld de A4 en ook op de achterbank is voldoende ruimte. Okay, de hoofd- en beenruimte houdt daar niet over, maar dat is bij veel van de auto's in een klasse hoger ook het geval. Hoewel de auto een stuk korter is dan een A4, scheelt het qua bagageruimte slechts 55 liter.
....moet betalen! Het moet gezegd worden dat een hoop fraais op en in onze auto niet standaard aanwezig is. Hoewel de mooie materialen ook in de basisuitvoering present zijn, is de door ons geteste auto voorzien van een hoop moois. Interieuropties als MMI navigatie plus, het geweldig klinkende Bang & Olufsen Sound System, stoelen bekleed met leder en alcantara, aluminium en zilverkleurige accenten en groot schuif/kanteldak drijven de prijs al met bijna 5.500 euro op. Als het bij die extra investering zou blijven, is het tot daar aan toe. Maar helaas is dat niet het geval.
Het eerder genoemde Pro Line S-pakket kost 4 mille en 'simpele' opties als keyless-entry, LED-koplampen, een licht- en regensensor, adaptieve cruise control en de grote velgen laten de totaalprijs uitkomen op net iets meer dan 51.000 euro. Een hoop geld voor een auto die in de basis - met deze motor - voor 34 mille op de stoep staat. Door die opties ziet het geheel er wel nog beter uit, maar of je deze waslijst aan opties ook daadwerkelijk nodig hebt, is sterk afhankelijk van je wensen, eisen én budget.
Gezien zijn sportieve, dikke uiterlijk, verwacht je geen spaardiesel onder de kap. En dat is in dit geval ook niet zo. Op papier is een 150pk en 320 Nm sterke diesel ruim voldoende. In de praktijk blijkt de motor twee kanten te hebben. Verlang je snelheid op zowel de standaardsprint als op tussenacceleraties, dan biedt hij dat ruim. Maar, wil je juist lange stukken comfortabel cruisen op de snelweg, met een laag verbruik, dan kan hij het ook. Tijdens de testperiode reden we het gros van de kilometers op snelwegen en B-wegen. Met gebruik van de fijne adaptieve cruise control kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 5,4 liter per 100 kilometer. Hoewel het ruim een liter boven de fabrieksopgave ligt, zal het ons niet verbazen dat - bij meer gebruik te maken van 80- en 100 kilometerwegen - die waarde gehaald kan worden. Enig nadeel van deze motor is het wat rauwe geluid bij een koude start. Als hij warm is, is hij enkel op de achtergrond te horen.
Net als de overige A3's van de huidige generatie, rijdt en stuurt de Limousine bovengemiddeld strak. Dankzij de grote velgen is het stuurgevoel daarbij ook prima voor elkaar. Deze velgen - met brede banden - zorgen tevens voor een flinke bak grip in snel genomen bochten. Helaas lijdt het comfort er wel onder. Eén maat kleinere velgen zouden én niet misstaan én het veercomfort verhogen.
Het introduceren van een sedan ónder de A4 is puur het gevolg van het steeds groter groeien van laatstgenoemde. Daarbij rijst echter wel de vraag of je nog wel een A4 moet kiezen, of dat de A3 Limousine ook voldoende is. Qua prijs ligt het verschil tussen beide sedans op zo'n 7.000 euro, in het voordeel van de A3. Qua rijeigenschappen en binnenruimte ontlopen ze elkaar niet veel. Al is de A4 íéts groter van binnen, het prijsverschil maakt hij naar onze mening niet goed. De strijd met zijn merkgenoot heeft de A3 naar onze mening gewonnen. Qua concurrentie gaat hij vooral de strijd aan met de CLA. Neem je als vergelijkingsmateriaal de 109 pk sterke 180 CDI - ook met 20% bijtelling - dan ontlopen ze elkaar in prijs zo'n 1.000 euro in het voordeel van de Audi. Maar laatstgenoemde heeft op papier een aanmerkelijk sterker aanbod, voor minder geld: 40pk méér, een snellere acceleratie, een hoger trekgewicht en een tijdlozer design. 'Kind van de rekening' klinkt negatief, maar de A3 Limousine keert dit volledig om!