Hyundai i10
1.0 i-Motion Comfort Plus

Dirk-Jan Dalhuisen - 21 december 2013

Grijs verleden

In de razend populaire miniklasse heeft Hyundai nooit echt potten kunnen breken. Terwijl de Picanto van dochter Kia als warme snacks over de toonbank gaat, waren de Atos en de i10 in ons land altijd een beetje veroordeeld tot een plek in de middenmoot. De Koreanen vinden het de hoogste tijd om definitief een punt achter dat grijze verleden te zetten. Met de nieuwe i10 wil Hyundai uit zijn eigen schaduw stappen en brutaal een plek opeisen tussen kaskrakers als de Up, de Picanto en de Aygo.

Generatiekloof

Om in die missie te slagen, brak Hyundai resoluut met een aantal oude principes. Allereerst gingen de afmetingen rigoureus op de schop. De Atos en de i10 hadden hun oubollige uitstraling bepaald niet mee, en dus werd de nieuwe i10 langer (8 cm), breder (6 cm) en lager (4 cm) dan de vorige. Gevolg: de i10 is niet langer een 'bejaardenblikje' en eerlijk gezegd kunnen we daar geen moment rouwig om zijn. De nieuwe i10 is veel beter in verhouding en ziet er daardoor meteen een stuk serieuzer uit.

Hoewel de grijze lakkleur van onze testauto het enigszins maskeert, oogt de i10 in z'n nieuwe jas nog lekker hip ook. De tijd waarin de zuinigheid van zulke stadsautootjes afstraalde, ligt inmiddels wel achter ons. Onderdelen als buitenspiegels, handgrepen en bumpers worden op deze i-Motion Comfort Plus bijvoorbeeld netjes in kleur meegespoten en de wieldeksels zouden van een afstandje zó voor volwaardig lichtmetaal door kunnen gaan, al zijn ze dat helaas nog niet.

Oranje boven

Ook vanbinnen ziet de kleine Hyundai er opvallend 'aangekleed' uit. Het interieur is uitstekend afgewerkt en hoewel sommige oppervlakken met hard plastic zijn bekleed, zien we dat nog altijd liever dan glimmend plaatwerk. Afhankelijk van de lakkleur wordt het binnenste van de i10 in de duurdere uitvoeringen opgeleukt met opvallende blauwe of - zoals in onze testauto - oranje accenten. Het is dan ook een vrolijke boel aan boord van de i10, zonder dat de ergonomie daaronder te lijden heeft.

Dat het interieur van de nieuwe i10 zelfs een segment hoger niet zou misstaan, komt ook door het ruimteaanbod, dat voor zo'n stadsmini erg goed is. Dat je voorin over veel bewegingsvrijheid beschikt, is tegenwoordig niet meer zo uniek, maar daarachter - zowel op de achterbank als in de bagageruimte - trekt de Hyundai pas echt een lange neus naar z'n concurrenten. Ook voor wegenkaarten, flesjes cola en je smartphone heeft de Koreaan lekker veel opbergbakjes en -vakjes.

Comfortabele rijbeleving

De volwassen indruk die de nieuwe i10 maakt, komt ook in het rijden terug. Neem bijvoorbeeld de goede isolatie van motor- en rijgeluiden, die bijdraagt aan een comfortabele rijbeleving. Ook over de stoelen zijn we erg positief. Zowel je rug als je benen worden goed ondersteund en dat is niet alleen aangenaam tijdens een retourtje AH, maar vooral ook op lange afstand. Het stuurwiel - compleet met knoppen voor boordcomputer en audio - is helaas niet in diepte verstelbaar, al staat het gelukkig wel zo afgesteld dat de meeste bestuurders daar nauwelijks hinder van zullen ondervinden.

In kleine ruimtes blijkt de nieuwe i10 lekker wendbaar, zonder dat de besturing teveel bekrachtigd is. Vooral op hogere snelheden is het wel zo prettig dat de Koreaan relatief zwaar stuurt - je wilt per slot van rekening niet bij de minste of geringste stuurbeweging overdwars op de weg staan. Buiten de stad komt de kleine Hyundai dan ook prima uit de voeten. Zelfs op de snelweg blijft de i10 stabiel en solide aanvoelen en hoewel de toerenteller bij 120 km/h een (voor dit segment gemiddeld) toerental van 3.500 rpm aangeeft, blijft het geluidsniveau ook daar keurig binnen de perken.

Geen koopje meer

Juist omdat de i10 zich ook buiten de stad prima thuisvoelt, is het jammer dat zaken als cruise control of navigatie niet af-fabriek leverbaar zijn. Op zich geen schande voor zo'n kleintje, maar een opponent als de Up heeft het bijvoorbeeld wel. Verder is er gelukkig weinig mis met de uitrusting. Bij de vorige i10 hadden we nog kritiek op de karige veiligheidsuitrusting, maar die is bij de nieuwe i10 dik voor elkaar. Mag ook wel, want met een vanafprijs van tien mille is de i10 - even los van wat je ervoor terugkrijgt - niet meer het koopje van de week. Ter vergelijk: de vorige i10 was er al vanaf 8.695 euro.

Of je nu voor de instapversie (i-Drive) of de 1.000 euro duurdere (en completere) i-Motion gaat, onder de kap ligt altijd een driecilinder 1.0. Met 66 pk loopt 'ie niet over van vermogen, maar desondanks zet 'ie met name in de stad best aardige prestaties neer. Soms moet je de adviezen van de schakelindicator weliswaar even negeren (om te voorkomen dat het driepittertje begint te sputteren), maar zolang de toerenteller boven de 1.500 rpm blijft, kun je de lichte vijfbak naar hartelust bedienen. Met een praktijkverbruik van bijna 1 op 22 is de i10 bovendien mooi zuinig.

Jeugdiger en volwassener

Hyundai mikt met de nieuwe i10 gericht op de Europese automobilist en vanuit die gedachte is het niet meer dan logisch dat de kleine Koreaan veel meer indruk maakt dan z'n oubollige voorganger. Het ruimteaanbod is gelukkig onverminderd goed, maar verder is de i10 behoorlijk onder handen genomen. Niet zonder resultaat: optisch is 'ie beter in balans, het interieur is veel hoogwaardiger geworden en in het rijden doet de nieuwe i10 een stuk volwassener aan. Tot slot is ook de (veiligheids)uitrusting flink verbeterd.

Prijstechnisch is de i10 - logischerwijs - ook wat gegroeid, al krijg je daar wel een volwassener auto voor terug. Met twee uitrustingsniveaus en drie optiepakketten op de i-Motion kun je de i10 mooi aankleden, al missen we wel wat opties die 'm nog interessanter zouden maken. Motorisch is de keuze helaas beperkt tot één variant. De om BPM-technische redenen niet leverbare 1.2 viercilinder met 88 pk zou vooral op de snelweg voor wat meer pit zorgen, al denken wij niet dat het ontbreken van die 1.2 de vaart echt uit het succes van de i10 zal halen.

  • Volwassen rijeigenschappen
  • Ruim en hoogwaardig interieur
  • Goede (veiligheids)uitrusting
  • Geen koopje meer
  • Beperkte motorenkeuze
  • Sommige opties niet leverbaar