Kia Picanto
1.2 CVVT 3 deurs

Bjorn Blokzijl - 13 oktober 2011

Europese aangelegenheid

Begin dit jaar reden we de nieuwe Kia Picanto tijdens de Europese introductie in Spanje. Destijds werd enkel met de vijfdeurs gereden, daar de driedeurs nog op zich liet wachten tot na de zomer. Nu is ook deze uitvoering leverbaar en wij voelen hem aan de tand. Kia heeft zich er niet met een Jantje van Leiden afgemaakt bij het ontwerp van de driedeurs, bijvoorbeeld door de vijfdeurs twee deuren te ontnemen. Nee, de auto heeft een geheel eigen uitstraling, mede door andere voor- en achterbumpers, andere velgen en een geheel andere raamlijn na de B-stijl. Waar de vijfdeurs op alle markten leverbaar is, is de driedeurs enkel voorbehouden aan Europa. Is dit een goede stap, of is de 400 euro duurdere vijfdeurs altijd de betere keuze?

GTI-look

Zoals gezegd heeft de driedeurs een geheel andere uitstraling dan de vijfdeurs. Waar laatstgenoemde een ietwat klassiek, doch strak design heeft, ziet de driedeurs er vooral sportief uit. Dit wordt benadrukt door de rode bies in de grille en de tweekleurige lichtmetalen velgen, beide elementen zijn overduidelijk geïnspireerd op de GTI's van Volkswagen - al kun je je een slechter voorbeeld voorstellen. Ook voor- en achterbumper zijn wat dikker en lijken op een aftermarket bodykit, hoewel het de Kia zeker niet misstaat. Twee verchroomde eindstukken van de uitlaat maken het plaatje aan de achterzijde af. In de beschikbare pakketten voor de Picanto zitten verscheidene extra's die het uiterlijk verfraaien. LED-dagrijverlichting, zijskirts en chromen handgrepen zijn opties die je normaliter niet vindt in de optielijsten in deze klasse, toch geeft het de A-segmenter iets extra's. Het grootste verschil tussen de twee carrosserievarianten zit natuurlijk in de achterdeuren - of het ontbreken daarvan - en de daarbij beduidend anders gestileerde achterruiten. Door de schuin naar boven lopende lijn in de achterruiten wordt het beeld van een sportief ogend karretje benadrukt. Qua uiterlijk zit het dus wederom, na de positieve reacties op de nieuwe Rio en voorgenoemde vijfdeurs Picanto, wel goed!

Full option for little money

Waar het exterieur behoorlijk verschilt van de andere Picanto gebroeders, is het interieur zo goed als hetzelfde. Omdat de testauto is voorzien van diverse pakketten - het Comfort-, Exterior- en Style Pack - ontbreekt je het aan niets. Onder andere radio/CD-speler met USB-aansluiting, climate control, Bluetooth connectiviteit, stuurwielbediening voor het audiosysteem en de telefoon, elektrische bediening van de ramen en spiegels en keyless entry en bijbehorend keyless start/stopknop zijn aanwezig in Kia's kleinste telg. Hoewel al deze extra's een relatief hoge meerprijs met zich meebrengen, geven ze wel het gevoel niks te missen voor vele comfortabele ritten, alhoewel een geïntegreerd navigatiesysteem wel fijn zou zijn en deze niet leverbaar is op de Picanto.

Comfortabel zitten

Lange ritten worden pas echt comfortabel als de zetels hier ook voor gemaakt zijn. Op dit punt onderscheidt de kleine Koreaan zich van vele concurrenten: de stoelen zitten als gegoten en ook na lange ritten op de snelweg kom je weer fit en zonder pijn uit de auto. Bij de vijfdeurs is het uiteraard eenvoudig om de achterbank te bereiken, waar dat in de driedeurs behoorlijk wat moeite kost. Waarom enkel de bijrijderstoel de functie heeft om de achterbank te kunnen bereiken is een raadsel, maar zeker niet altijd even praktisch. Als de logica hiervan is dat als er rechts gereden wordt, ook aan de rechterzijde van de weg geparkeerd wordt en de passagiers dus aan de trottoirzijde instappen is dit correct, maar in veel gevallen wordt er anders geparkeerd en loop je dus tegen deze, op z'n zachtst gezegd, bijzondere logica aan. Aflegruimte is er voldoende in de vorm van een dashboardkastje, een ruim vak voor de versnellingspook, vakken in de deuren en een lade onder de bijrijderstoel. Geheel achterin is de ruimte hetzelfde als in de vijfdeurs. Hoewel de inhoud van 200 liter ruim voldoende lijkt, is deze door de onregelmatig gevormde zijden niet geheel te gebruiken voor de wekelijkse boodschappen of andersoortige bagage. Als meer ruimte vereist is kan de achterbank in ongelijke delen worden neergelaten.

Geen snelwegridder

In het bergachtige Spaanse land bleek de 1.2 voldoende gemotoriseerd, maar ook niet meer dan dat. Hier op de vooral vlakke en goed geasfalteerde Nederlandse wegen is deze motorisering toch de goede keuze. Hoewel de Picanto ook op hogere snelheden een stabiele wegligging heeft, nodigt de motor en de daaraan gekoppelde vijfversnellingsbak niet uit tot snelheden boven de 110 km/u. Bij 120 maakt het viercilindertje al ruim 3000 toeren en dit komt tevens het verbruik niet ten goede. Onder de 100 km/u is - bij een stabiele snelheid - een verbruik van 1:20 en zuiniger eenvoudig te halen, terwijl bij hogere snelheden het verbruik snel stijgt naar 1:15. Tijdens de testperiode kwam het gemiddeld verbruik uit op 6.1l/100km, wat overeen komt met 1:16,4. Hoewel dit gezien de vele snelweg- en de onvermijdelijke filekilometers nog steeds niet heel onzuinig is, wijkt dit behoorlijk af van het door de fabriek opgegeven gemiddeld verbruik. Niet alleen het verbruik wordt door hogere snelheden negatief beïnvloed, ook is de fut van de motor er boven de maximumsnelheid op Neêrlands autowegen wel uit. Tot de 100 is de Picanto zelfs pittig te noemen en stuurt de auto bovengemiddeld strak en komt het GTI-achtige uiterlijk zelfs tot uiting. Rijd je sneller dan vervaagt dit gevoel.

Geen verlangen naar meer

Is het logisch dat Kia de driedeurs enkel en alleen levert in Europa, of missen ze in de rest van de wereld nu toch iets? Natuurlijk hebben beide varianten dezelfde kwaliteiten als het aankomt op rijkwaliteiten en interieurruimte, maar verschillen ze qua uiterlijk en bereikbaarheid van de achterbank. De geringe meerprijs voor twee deuren extra zal voor de meeste kopers van een Picanto niet de doorslag geven om een keuze te maken. Omdat Kia echt iets bijzonders van de driedeurs heeft gemaakt, met de "bodykit" en de rode bies in de grille, zal deze variant vooral in de smaak vallen bij de jongere kopersgroep. Bestuurders in deze doelgriep zullen vaak alleen of met z'n tweeën gebruik maken van een auto. Voor sporadisch gebruik van de achterbank is de lastigere toegang minder een negatieve zijde van de driedeurs. Mede door de voldoende pittige motor, de geheel naar eigen smaak - en portemonnee - aan te kleden auto door de verschillende pakketten en de goede looks zullen deze kopers niet snel verlangen naar de twee extra deuren.

  • Kek uiterlijk
  • Volwassen rijeigenschappen
  • Tot 100 km/u pittig....
  • ... maar daarboven minder fut in de motor
  • Bagageruimte net toereikend
  • Hoger praktijkverbruik