Volkswagen Up!
75 pk high up!

Wilbert Huls - 8 maart 2012

Gewoon Up!

We hebben lang moeten wachten op de Up, maar inmiddels is de jongste telg uit de Volkswagenfamilie in ons land gearriveerd. Nu leent de auto zich uitstekend voor allerlei woordspelingen - zelfs Volkswagen doet er driftig aan mee met zijn studiemodellen - maar uiteindelijk zijn we vooral in één ding geïnteresseerd: hoe goed is de Up? Van alle kanten zijn de ogen op het wagentje gericht. De Volkswagenliefhebber is benieuwd of dit een echte VW is, terwijl de concurrentie met argusogen kijkt wat dat grote merk uit Duitsland in het A-segment gaat klaarspelen. Maakt de Up waar wat de één zo hoopt en de ander zo vreest?

Lachebekje

In dit segment moet je een hoge aaibaarheidsfactor hebben. Het traditionele koekblikje bestaat - gelukkig - niet meer. Volkswagen scoort op dat onderdeel in ieder geval punten. Met een ogenschijnlijk simpel lijnenspel zet Volkswagen toch weer iets heel eigens neer. Volkswagen is een meester in de eenvoud op het gebied van design, maar er wordt hier toch een guitig wagentje neergezet. De zwarte lijn over de voorbumper maakt van de Up een lachebekje en de donkere achterruit met de aansluitende achterlichten zijn redelijk frivool te noemen voor Volkswagenbegrippen. Door stickerpakketten en designvelgjes op te nemen in de optielijst laten de Wolfsburgers merken dat ze heel goed weten hoe het tegenwoordig werkt in het A-segment.

Even wennen

Zeg je Volkswagen, dan zeg je degelijkheid. Zo is het ook altijd met de interieurs. Zakelijk, doeltreffend en van hoge kwaliteit. De Up past echter niet perfect in dat patroon. Zo is de lay-out van het dashboard behoorlijk anders dan de andere Volkswagens, al heeft het in de verte wel wat weg van het klassiek geïnspireerde dashboard van de Beetle. Het materiaal - in veel gevallen in glimmende verschijning - is niet helemaal zoals we van de Duitsers gewend zijn. Waar de concurrenten de hardere kunststoffen van hun eigen modellen zullen herkennen, zal de Volkswagenfan toch een beetje meer verwachten. Het is duidelijk dat het materiaalgebruik het resultaat is van de gevechten tussen de design- en financiële afdeling die bij het tot stand komen van de Up betrokken waren. Gelukkig herkennen we in een goede afwerking weer een echte VW. Zelfs de stoelen zijn geen dertien-in-een-dozijn exemplaren. Met de geïntegreerde hoofdsteun doen ze wat denken aan een sportstoel, al moeten we daar de vergelijking eigenlijk direct afbreken. Het ziet er in ieder geval leuk uit en ze zitten met hun stevige zit helemaal niet verkeerd. Iets meer support vanaf de zijkant zou prettig zijn, al heeft dat meer met comfort dan noodzaak te maken. Achterin kan je heel aardig zitten. Met de 1.85m van de auteur heb je zelfs voldoende hoofdruimte. Qua beenruimte is het wat minder, maar daar kan je in dit segment onmogelijk meer van maken. Binnenkort komt de vijfdeurs Up beschikbaar, waarmee een instap naar de achterbank makkelijker wordt.

Think Blue

Het losse schermpje bovenop het dashboard - dat je dus helaas steeds mee moet nemen bij het verlaten van de auto - neemt een prominente plaats in binnenin de Up. Naast de te verwachten navigatie- en telefoniefuncties, willen we vooral de aandacht leggen bij de geïntegreerde Think Blue Trainer. Onder die optie vinden we diverse grafische weergaves die je helpen met het benutten van het juiste schakelmoment of de perfecte mate van acceleratie. Handig is het zeker, want een zuinige auto is één ding, maar een zuinig rijdende bestuurder is weer iets heel anders. Feit is dat het werkt, want met 4,8 liter haalden we gemiddeld slechts ééntiende liter extra verbruik per 100 km ten opzichte van de fabrieksopgave. Sterker nog, met een beetje extra inspanning doken we op momenten zelfs naar 4,2 liter. Dan hebben we het over de waarde die de BlueMotion Technologies-uitvoering in de boeken heeft staan. Een grote factor daarin is het 75 pk sterke driecilindertje dat heel makkelijk oppakt. Hierdoor voelt het opvolgen van de schakeladviezen totaal niet onnatuurlijk en rijd je in stadse omgeving al heel veel in zijn vijf.

Volwassen

Het karakteristieke, snorrende geluid van het blokje ligt beduidend verder op de achtergrond dan bijvoorbeeld bij de populaire drieling. Wellicht dat isolatie hierin veel betekent, maar het maakt wel dat het geluid op het niveau van charme blijft en niet hinderlijk wordt. Helaas is dat met de rijwind anders, die is op den duur wel degelijk vervelend aanwezig. Ondanks dat we hier met het jongste en kleinste telg uit Wolfsburg te maken hebben, kunnen we spreken van een volwassen rijgedrag. Naast het motortje dat het op elk moment prima kan bolwerken, laat de Up zich kenmerken door een stabiele wegligging. Hogere snelheden of wat rapper bochtenwerk brengen hem niet in onbalans. De stevige vering van het optionele sportonderstel en besturing met voldoende weerstand dragen zeker bij aan het volwassen karakter, maar het heeft ook een keerzijde. Juist in zijn natuurlijke habitat stuitert de Up behoorlijk over ongelijke klinkers en voelt het sturen juist weer relatief zwaar. Hier had een 'city-knop' zoals we die kennen van de Fiat 500 een oplossing kunnen bieden.

Waar is dat feestje?

Op dit moment is de Up er in een 60 en een 75pk smaakje, waarbij er bij allebei additioneel gekozen kan worden voor BlueMotion Technologies. Wat ons betreft heeft de 75 pk zo'n goede indruk achter gelaten, dat deze zeker onze goedkeuring kan wegdragen. Het 'blauwe' optiepakket moet daar zeker bij besteld worden, aangezien het door de belastingvoordelen in Nederland niks extra kost, maar je wel dezelfde prestaties houdt. We kunnen concluderen dat de Up zijn verwachtingen absoluut waarmaakt. Op details is duidelijk merkbaar dat dit goedkoopste Volkswagen is, maar de concurrentie zal hier zeker niet blij mee zijn. Een succesnummer als de Kia Picanto heeft er een zeer geduchte tegenstrever bij, terwijl de wat bedaagde Toyota Aygo met zijn halfbroertjes echt uitgerangeerd beginnen te raken. En als we dan bedenken dat een vijfdeurs Up binnenkort ten tonele verschijnt en er een handvol variaties aan zitten te komen, wordt duidelijk dat het feestje van de Up nog maar net begonnen is.

  • Fijn driepittertje
  • Volwassen
  • Zuinig
  • Enkele interieurmaterialen
  • Los multimediasysteem
  • Sportonderstel in de stad