Tijden van economische tegenwind zijn als zeven vette jaren voor fabrikanten die veel auto voor weinig geld beloven. Geen wonder dus dat het een merk als Skoda voor de wind gaat. De Tsjechen plukken er dankbaar de vruchten van dat we anno 2013 wat bewuster met onze financiën omspringen. Het nieuwsgordijn rond de Rapid is dan ook nog maar amper opgetrokken of Skoda bestookt ons gelijk met een nieuwe generatie Octavia. Die blijft namelijk gewoon voortbestaan, ook al zou je de Rapid zó voor z'n opvolger kunnen aanzien.
Heeft de Octavia eigenlijk nog wel bestaansrecht naast de bijna even grote Rapid? Nou en of! Want qua formaat zit de Rapid weliswaar in het vaarwater van de afgeloste Octavia, maar het gapende gat met de Superb - Skoda's vlaggenschip - is dusdanig groot dat er doorgroeimogelijkheden lagen voor de Octavia. En in dat gat springt - inderdaad - de nieuwe Octavia, die voor deze gelegenheid flink uit z'n jasje is gegroeid: de auto werd 4,5 cm breder en dubbel zoveel langer. De wielbasis mag zelfs elf centimeter bijschrijven, met als gevolg dat de Octavia - zeker als Combi, maar ook als hatchback - gezegend is met bijna Superb-achtige binnenmaten.
Dat brengt ons meteen bij hét grote pluspunt van de Octavia: z'n royale ruimteaanbod. Voorin heb je veel bewegingsruimte en vind je gemakkelijk een fijne zitpositie, maar daarachter maakt de Tsjech pas écht indruk. Been-, hoofd- en schouderruimte zijn er volop en wie denkt dat dat ten koste gaat van de bagageruimte, staat gelijk de volgende verrassing te wachten: helemaal achterin de Octavia stouw je zomaar even 610 liter weg. Meer ruimte nodig? Geen probleem: met twee hendels klap je de achterbank eenvoudig neer en neem je nog eens 1.130 liter extra mee. Voor wie zelfs dát nog niet genoeg is, is er ook nog de mogelijkheid om de passagiersstoel om te klappen.
Ondanks dat de Octavia vooral een heel functionele auto is, ligt 'ie ook opvallend goed op het netvlies. Zeker in Cappuccino Beige metallic oogt Skoda's nieuwe middenklasser erg chique. Een knappe prestatie, want designfratsen zijn 'm verder volledig vreemd; het zijn strakke, robuuste lijnen die het beeld bepalen. Ze geven de Tsjech een lekker tijdloos en zelfs best dik postuur mee - complimenten aan het adres van Kabaò & Co. In de achterkant zie je zelfs een vleugje Audi terug en dat is iets waar de Octavia zich zeker niet voor hoeft te schamen. Setje mooie wielen eronder - onze tip: ga minimaal voor 17 inch - en je rijdt er tiptop bij.
Het strakke, zakelijke lijnenspel zie je ook vanbinnen consequent terug. Het dashboard lijkt daardoor misschien een beetje saai, maar het is wel lekker overzichtelijk en dat is ook wat waard. Alles zit waar je het verwacht en de bediening van de knoppen - die rechtstreeks uit de Golf afkomstig zijn - verloopt op de tast. Bovendien scoort de afwerking een dikke voldoende. Al met al biedt de Octavia een fijne plaats om je kilometers in door te brengen. De score had zelfs nog beter uit kunnen vallen als Skoda de deurpanelen met wat zachter materiaal had bekleed, al zou dat de prijs van de Octavia wel verder opdrijven.
En laat die prijs nu net een belangrijk argument zijn waarom je een Octavia zou kopen. Voor z'n vanafprijs van 20.770 euro koop je de ruimte van een Passat voor de prijs van een Golf, bewapend met een 105 pk sterke 1.2 TSI benzinemotor in Active-uitvoering. Tussen die basisversie en de topuitvoering 'Elegance' schommelt de door ons gereden Ambition-uitvoering, die in combinatie met het Businessline-pakket erg goed in z'n spulletjes zit. Eén van die spulletjes is een uitgebreid multimediasysteem (inclusief navigatie), dat veel mogelijkheden biedt en uitblinkt in gebruiksgemak. Helaas laat het systeem juist op dat gebied ook een steek vallen: de spraakbediening neemt wel erg uitgebreid de tijd om je commando's te verwerken.
Los daarvan valt er weinig op de Octavia aan te merken. Voor relatief weinig geld haal je een heel praktische auto in huis. Dat praktische zit 'm niet alleen in de ruimte, maar ook in allerlei kleine dingen die de Skoda net even extra handig maken. Veel van die foefjes zitten 'm - niet geheel verrassend - in de kofferruimte. We noemden de hendels om de achterbank mee om te klappen al even, maar er is meer. Een stel tassenhaakjes bijvoorbeeld, of een klein flexibel plankje dat aan de bagagebodem blijft zitten om je boodschappenkrat op z'n plaats te houden. Heel eenvoudig, maar o zo handig. Nog zoiets handigs: de telefoonhouder in de middenconsole, het prullenbakje in het voorportier en - daar is 'ie weer, bekend uit de Rapid - de ijskrabber achter het tankklepje.
De Octavia mag dan groot en ruim zijn, tegelijkertijd is 'ie ook 100 kilo afgevallen, en dat merk je. De auto voelt lichtvoetig aan en rijdt precies zoals je van 'm verwacht: koersvast, veilig en goed uitgebalanceerd. Net als z'n neven (de A3, de Leon en de Golf) staat ook de Octavia op het modulaire MQB-platform - een primeur voor de Tsjechen. Opvallend is dat de Octavia iets van de scherpte van z'n platformgenoten mist, maar daar wat meer rijcomfort tegenover zet. De auto is wat soepeler afgesteld en helt iets meer over in bochten, maar zompig of zweverig is 'ie niet. De vering is zelfs vrij stevig. Toch maken de rust in het onderstel en de directe, maar relatief lichte bediening van stuur, pook en pedalen van de Octavia gewoon een aangenaam comfortabele reisauto voor lange afstanden.
Daarin levert de 1.2 TSI een belangrijk aandeel. Met z'n 105 pk blijkt 'ie prima in staat om de Octavia op snelheid te brengen en te houden. Voor een instapmotor voldoet de 1.2 in nagenoeg alle situaties probleemloos. Pas als je écht snel moet inhalen, verlang je soms naar de sterkere 1.4 TSI, maar onder normale omstandigheden kan de 2.300 euro goedkopere 1.2 het allemaal prima bolwerken. Met z'n 0-tot-100-tijd van tien tellen en een topsnelheid van net geen 200 km/h zit er voldoende snelheid in, maar de TSI overtuigt vooral met z'n rustige loop. Doordat de volledige trekkracht - 175 Nm - al bij 1.400 rpm paraat staat, kun je lekker schakellui rijden. De motor houdt zich daarbij keurig op de achtergrond. Ook aan het praktijkverbruik van bijna 1 op 17 hoeven we geen wanklanken te wijden, al belooft Skoda dat het met 1 op 19,6 nog iets zuiniger kan.
Tijd om de balans op te maken. Zouden we de Octavia in vijf woorden moeten omschrijven, dan is het wel 'veel auto voor weinig geld'. Het ruimteaanbod is dé grote attractie van de Tsjech, maar ook op andere fronten valt de auto niet uit de toon. De auto zit degelijk in elkaar, rijdt en stuurt stabiel, is compleet uitgerust en bovendien heel praktisch ingesteld. Ook motorisch maakt de Octavia indruk. De 1.2 TSI is stil, soepel en zuinig, waardoor je eigenlijk nooit spijt krijgt dat je niet voor de 1.4 TSI bent gegaan. Minpuntjes zijn er ook, maar als je die afzet tegen de scherpe prijs, valt daar wel overheen te komen. Wie normaal al gek genoeg vindt, heeft aan zo'n Octavia een dijk van een auto.